به گزارش پایگاه خبری ربیع، این روزها شاید زیاد شنیده یا دیده باشید که خریداران خودروهای صفر به دلایل مختلف به تعمیرگاه‌های مجاز یا نمایندگی‌های خدمات پس از فروش خودروسازان مراجعه می‌کنند. گذری بر تعمیرگاه‌‌ها و نمایندگی‌های مجاز خدمات پس از فروش شرکت‌های خودروساز داخلی نشان می‌دهد با وجود تمام وعده‌ها در افزایش کیفیت، مراجعه مالکان خودروهای صفر کیلومتر و کارکرده‌ با ایرادات بسیار به نمایندگی‌ها نه تنها کم نشده، بلکه روند افزایشی دارد و اکثراً از عدم ارائه خدمات مناسب سردرگم و ناراضی هستند. این در حالی است که نمایندگی‌های خدمات پس از فروش ملزم به تأمین به موقع قطعات با‌کیفیت، تعمیر خودرو در اسرع وقت و پرداخت خسارت خواب خودرو یا ارائه خودروی جایگزین هستند.

گزارش میدانی خبرنگار تسنیم، از برخی مراکز خدمات پس از فروش شرکت خودروسازی سایپا در شهر تهران حاکی از نارضایتی مالکان خودروهای صفر و کارکرده است که پیش از فرا رسیدن زمان پایان گارانتی اولیه به دلیل نقص فنی مجبور به مراجعه چندین باره به این تعمیر‌گاه‌ها شده‌اند، اما مشکل خودروی صفر‌کیلومتر آنها همچنان باقی است و خبری از رفع ایرادات نیست.

در برخی موارد این خودروها برای تأمین قطعه مورد نیاز چندین هفته در نمایندگی‌ها مانده‌اند و خودروساز نیز هیچ اقدامی برای پرداخت خسارت خواب خودرو یا تأمین قطعات اصلی و تعمیر و تحویل به موقع این خودروها انجام نداده‌ است. سؤالات ما از برخی مشتریان حاضر در تعمیرگاه‌های سایپا حاوی نکات قابل تأملی بوده است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

اکثر مشتریان کوئیک از ایرادات فنی این خودرو گله داشته و می‌گویند چندین بار برای خرابی سنسور اکسیژن و ECU به نمایندگی‌ها مراجعه کرده‌اند اما نمایندگی‌ها در پاسخ می‌گویند هنوز قطعه به دستشان نرسیده است و این معطلی حتی به یک ماه هم می‌رسد. علاوه بر این، سهل‌انگاری در تعمیر خودروها باعث می‌شود مشتری بعد از طی چند کیلومتر مجدد راهی نمایندگی‌ها برای تعمیر دوباره شود.

یکی از این مشتریان که دردسرهای زیادی در رفت و آمد به نمایندگی‌ها کشیده به خبرنگار تسنیم می‌گوید: بعد از تحویل خودرو کمتر از ۳ ماه واشر سر سوپاپ خودرو خراب شد و مجبور به تعویض شدم. دو ماه بعد گیربکس دچار ایراد شد و دنده جا نمی‌رفت. برای رفع ایراد گیربکس نمایندگی نمی‌دانست باید چه کار کند؛ در نهایت تصمیم گرفت دنده را عوض کند اما وقتی دنده عوض شد گیربکس جمع نمی‌شد به آنها گفتم اگر نمی‌توانید مکانیک از بیرون بیاورم. در نهایت بعد از ۳ روز قبول کردند مکانیک از بیرون بیاورم و با پرداخت ۶۰۰ هزار تومان توانستم خودرو را از نمایندگی ترخیص کنم.

تعدادی از مالکان خودرو که در نمایندگی‌ها مشغول تعیین تکلیف وضعیت خودروهای خود هستند نیز به خبرنگار تسنیم می‌گویند: کلیدهای شیشه‌بالابر کوییک ایراد دارد. علاوه بر این، گیربکس خودرو هم مشکل دارد. کوییک صفر می‌خریم ماشین در حال حرکت خاموش می‌شود؛ هنگام کلاچ گرفتن خوب عمل نمی‌کند؛ دور موتور ضعیف می‌شود؛ وقتی هم که راهی نمایندگی می‌شویم حرف درستی نمی‌زنند و مجبوریم چند روز ماشین را در نمایندگی بگذاریم تا ایرادات برطرف شود.

مشتری دیگری که دلِ پُری از خدمات پس از فروش سایپا دارد می‌گوید: صفحه کلاج خودروی ساینای من بعد از هزار و ۲۰۰ کیلومتر بیش از حد سفت شد و تَقه داشت. رفتم نمایندگی گفتند چیزی نیست در نهایت بعد از سرگردانی در چند نمایندگی گفتند باید عوض شود که یک هفته زمان می‌برد. هیچ قطعه‌ای در نمایندگی‌ها نیست اما اگر بخواهی پول بدهی تمام قطعات را دارند.

قاسمی یکی دیگر از مراجعه‌کنندگان به تعمیرگاه‌های سایپا با اعلام اینکه بعد از یک ماه از تحویل خودرو سنسور دریچه گاز خودرو خراب شد و مجبور شدم به دلیل خاموشی خودرو به نمایندگی مراجعه کنم؛ نمایندگی قطعه معیوب را تعویض کرد و با استفاده از دستگاه سعی کرد دلیل روشن شدن مدام چراغ چک را بفهمد اما در نهایت گفت ایرادی از قطعات الکترونیکی نیست و ماشین درست شد. اما بعد از دو سه ماه سنسور اکسیژن مشکل پیدا کرد و ناچار باز به نمایندگی مراجعه کردم.

برای پیگیری مشکلات صاحبان خودروهای صفر در نمایندگی‌های سایپا با مدیران این شرکت گفتگو کردیم. «سید محمدرضا موسوی» مدیرعامل سایپا یدک در این ارتباط می‌گوید: وقتی مشتری تماس می‌گیرد نیرو موظف است ظرف ۲۴ ساعت ایردات خودرو را بررسی و قطعه مورد نیاز را تهیه کند. ما ملزم به ارائه خدمات هستیم و نباید در این رابطه کوتاهی انجام شود. در همین جهت بحث امداد ویژه نیز تعریف شده تا قطعه در اسرع وقت به دست مصرف‌کننده برسد. البته برخی از قطعات خودرو مانند صندلی شامل گارانتی نیست و مردم به دلیل عدم آگهی از این موضوع پیگیر تعویض قطعات در دوره گارانتی هستند.

موسوی با بیان اینکه برای رفع مشکلات سنسور اکسیژن یک پروژه تعریف شده است ، گفت: مدیر کیفیت سایپا هم قرار شده بر روی این موضوع کار کند . که چرا سنسور اکسیژن در برخی از خودروها دچار ایراد می شود. شیشه بالابر کوئیک هم جز قطعات پر مصرف ما شده است. سایپا تیم فنی را مامور کرده تا با همکاری سازه گستر این مشکل را برطرف کنند.

وی با بیان اینکه تمام ایرادات خودرو گردآوردی و در جلسات هفتگی با حضور معاونت کیفیت سایپا بررسی می‌شود، اعلام می‌کند: البته باید این نکته را مدنظر داشته باشید که سنسور اکسیژن و ECU قطعه کاملاً وارداتی است و ما با کمبود این قطعه در کل کشور روبه‌رو هستیم.

به گفته مدیرعامل سایپا یدک، البته مهم است که آیا کارشناس نمایندگی تعویض قطعه را تأیید کرده است یا خیر! تأییده گارانتی و داخلی و وارداتی بودن قطعه هم مهم است.

روزبهانی قائم‌مقام مدیرعامل سایپا یدک نیز با اشاره به اینکه کوئیک بیشترین میزان گارانتی را دارد می‌گوید: عمده ایرادات این خودرو قبل از گارانتی بحث باز و بسته شدن درب است که در اسرع وقت این موضوع برطرف می‌شود. ما آمار قطعات تعویضی را داریم و اینکه خودرویی چند ماه معطل یک قطعه در نمایندگی بماند را بعید می‌دانم.

تسنیم