سینما، تئاتر و تلویزیون » هنر
کد خبر : 438504
سه شنبه - 27 شهریور 1397 - 18:26
گیل‌آبادی در هم‌اندیشی با اهالی رسانه‌:

یک برنامه ضعیف بهتر از بی برنامگی است/ خانه تئاتر نیاز به مشروعیت دارد

مدیرعامل خانه تئاتر عنوان کرد: یک برنامه ضعیف بهتر از بی‌برنامگی است و حاضر نیستم عمر خود را بدون برنامه در این حوزه تلف کنم.

یک برنامه ضعیف بهتر از بی برنامگی است/ خانه تئاتر نیاز به مشروعیت دارد

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، نشست هم اندیشی اصحاب رسانه و شهرام گیل آبادی رییس خانه تئاتر بعدازظهر امروز (دوشنبه ۲۶ شهریور) در ساختمان خانه تئاتر برگزار شد.

در ابتدای این نشست اعتراضاتی مبنی بر عدم تشکیل نشست رسانه‌ای رسمی بین خبرنگاران و تیم جدید هیئتمدیره و مدیرعامل خانه تئاتر توسط برخی خبرنگاران مطرح شد که گیل‌آبادی درباره این موضوع گفت به زودی چنین نشستی را برگزار می‌کنیم اما هدف ما از برپایی نشست‌های هم اندیشی کمک گرفتن از رسانه‌ها است.

وی در ادامه بدون اینکه توضیحی درباره شرایط جدید خانه تئاتر بدهد از خبرنگاران خواست تا نکاتشان را مطرح کنند. گیل آبادی عنوان کرد که یک برنامه ضعیف بهتر از بی برنامگی است و حاضر نیست عمر خود را بدون برنامه در این حوزه تلف کند.

وی درباره برخی انتقادات مبنی بر کندی سیاست‌های خانه تئاتر گفت: سقف پرواز ما همین اندازه و کوتاه است اگر برویم دنبال مسائل ریز هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم و راهش این است که اهداف، چشم اندازهات و ماموریت‌ها و سیاست‌هایمان را با کمک هم تعریف کنیم. برند تئاتر ایران باید بالا بیاید و تا آن زمان حرفی برای گفتن شاید نباشد حال ما هر چقدر که بیایم و بگوییم ۱۵۰ هزار نفر خانواده تئاتر، دو هزار نفر نیز فارغ التحصیل این حوزه‌ و تماشاچی‌های تئاتر نیز بین ۱۷ تا ۲۲ هزار نفر هر شب هستند.

گیل آبادی در پاسخ به سوالی مبنی بر برخی مطالباتی که در زمینه حمایت از تئاترهای خصوصی و تدوین آیین نامه تئاتر خصوصی داشتند، گفت: صنف باید قدرت و وجاهت و هویت مشخص را داشته باشد تا از نظراتش استفاده شود. ما همیشه درباره برون سپاری و فضاهای این چنینی صحبت می‌کنیم اما همین هم باید تعریف شود اگر قرار  محکم و اساسی بین ما و مرکز هنرهای نمایشی نباشد، فایده ندارد.

وی در ادامه افزود: وزیر فرهنگ چند بار درباره اصل ۴۴ گفته و واگذاری به اصل خصوصی صحبت کرده اما کمترین کار در این عرصه انجام شده است و فقط اینطور نیست که سالن به بخش خصوصی واگذار شود، اینها هم نیاز به تعریف دارد که به نظرم در وزارت ارشاد این تعاریف هنوز شکل نگرفته است پس فقط این نیست که ما مشارکت کنیم دو طرف باید تکلیف هم را نسبت به هم بدانیم.

گیل آبادی با اشاره به بحث بازداشت سعید اسدی و مریم کاظمی گفت: اجازه دهید در این رابطه صحبتی درز نکند که چه فعالیت‌هایی خانه تئاتر انجام داد و الان زمان آن نیست که درباره‌اش صحبت کنیم.

وی با بیان اینکه از مصاحبه معاون هنری هیچ سیستمی خارج نمی‌شود که بخش خصوصی باید چطور کار کند، افزود: باز هم اگر دوباره مسئله‌ای در این رابطه پیش بیاید مشخص نیست که چه کسی چه کار انجام می‌دهد و مسئولیت با کیست.

گیل آبادی در پایان صحبت با خبرنگاران نیز با جلسات خود با وزیر کشور و وزیر ارتباطات اشاره کرد و گفت: اولین مطالبه ما از وزیر کشور توسعه تئاتر و فضای صنفی آن، تئاتر از آسیب‌های اجتماعی و حمایت از هنرمندان و بیمه تأمین اجتماعی بود. در حال حاضر تنها ۱۰۰ نفر از اهالی خانه تئاتر تکلیف بیمه آنها مشخص نشده است، بحث مسکن هم در حال پیگیری هستیم.

وی با تأکید بر کمپانی‌های تئاتری نیز گفت: این هم برای ما خیلی مهم بوده جلسات بعدی با بانک توسعه تعاون به زودی برگزار می‌شود. تسهیلاتی که در نظر داریم برای هنرمندان خانه تئاتر در نظر بگیریم داخل این کمپانی‌ها می‌توان انجام داد.

*  خانه تئاترهم‌اکنون فاقد صلاحیت است

 مجید گیاهچی دبیر شورای مشورتی هنرهای نمایشی نیز در این نشست پیشنهاداتی را درباره رفع برخی مشکلات مطرح کرد و گفت: ما در خانه تئاتر قبلا در زمینه عدم گفت‌وگو ضربه زیاد خوردیم و الان خیلی اتفاق خوبی است که با رسانه ها این گفت‌وگو مطرح می‌شود. حتی در بین اعضای هیئت مدیره هم این گفت‌وگووجود نداشت و این حلقه‌های بی اعتمادی را بین افراد داخل و بیرون ایجاد کرد.

وی در ادامه افزود: به نظر من خانه تئاتر الان فاقد صلاحیت در وهله اول در بین جامعه تئاتری برای اثرگذاری و سپس مشروعیت است، بنابراین نخست باید کاری کنیم تا مشروعیت و توانمندی خود را به دست آرد الان اگر خانه تئاتر را با خانه سینما مقایسه کنیم متوجه این اختلاف می‌شویم.

دبیر شورای مشورتی هنرهای نمایشی همچنین گفت: رقم دقیقی از وضعیت تئاتر و خانواده تئاتر، بودجه و مسائل دیگر در دست نداریم. در سال ۹۶، ارقامی بین ۴۵ تا ۵۰ میلیارد برای بودجه تئاتر مطرح شد در حالیکه در گزارش‌ها تنها ۲۲ میلیارد وجود دارد و این عدم اطلاع‌رسانی خیلی بد است، ما نمی‌دانیم از چه تعداد هنرمند تئاتر صحبت می‌کنیم  و گردش اقتصادی و میزان فروش تئاتر چقدر است.

گیاهچی همچنین با بیان اینکه اینطور نباید باشد همه انتظار داشته باشیم همه مشکلات تئاتر را هم خانه تئاتر رفع کند، افزود: باید هماهنگی بین نهادها و سازمان‌ها و افراد وجد داشته باشد.

انتهای پیام/