یادگیری اثربخش مستلزم نگاه جامع به مدرسه است
معاون آموزش ابتدایی در آیین افتتاحیه نمایشگاه یادگیری در مازندران اظهار کرد: علاوه بر تغییر روشهای یادگیری، باید معلمانی داشته باشیم که تغییر را برای یادگیری بهتر کودکان باور داشته و مشورت پذیر باشند.
به گزارش پایگاه خبری ربیع، معاون آموزش ابتدایی در آیین افتتاحیه نمایشگاه یادگیری در مازندران اظهار کرد: علاوه بر تغییر روشهای یادگیری، باید معلمانی داشته باشیم که تغییر را برای یادگیری بهتر کودکان باور داشته و مشورت پذیر باشند.
رضوان حکیمزاده در آیین افتتاحیه نمایشگاه یادگیری در مازندران، ضمن تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم گفت: «به دلایل متعددی در سال ۲۰۱۹ میلادی (۱۳۹۸ شمسی) زمان آن فرارسیده که با توجه به تمام مسائل بیرونی و درونی، ضرورت یک تغییر را در روشها و شیوههای تربیت کودکانمان بپذیریم. آموزش ابتدایی و آموزش سالهای کودکی پایهها و ستونهای تربیت هستند.»
وی ادامه داد: «عملکرد نظام آموزشی ماسالها است که با معیاری به نام کنکور سنجیده میشود. اگر قرار است بچهها موفق شوند لازم است از کودکی به همه آنها توجه داشته باشیم. پس اولین و مهمترین دلیل تغییر، ضرورت تربیت است، در سند تحول بنیادین بر محور قرار گرفتن تربیت اشارهشده است. پس باید روشها و آموزش کودکان با توجه به اقتضای زمان و مکان صورت پذیرد.»
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش به تعریف تربیت که راهبری انسانها بهسوی تعالی و بندگی خداوند است اشاره کرد و گفت: «تربیت حرکتی است که انسان را به مرتبه انسانی میرساند، پس ما باید این فرصت را فراهم کنیم که انسان در مسیر زندگی خود انسان باشد و جوهر خود را شکوفا کند.»
حکیم زاده گفت: «اگر ما روشها و رویکردهایی داریم که در تضاد و تناقض با کرامتبخشی به کودکان است، باید حذف شود. زمانی که فکر میکنیم هدف نظام آموزشی این است که تعدادی کودک بهعنوان شاگرداول تا سوم انتخاب کند و با بقیه کاری نداشته باشیم، انسان تربیت نمیشود. او باید این پیام را دریافت کند که علیرغم تفاوتهایی که دارد به خاطر اینکه انسان است شایسته احترام است.»
معاون وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اینکه دومین نکتهای که ضرورت تغییر در بحث تربیت را ایجاب میکند علم تربیت است، گفت: «تعلیم و تربیت یک علم است و مثل هر علمی، برای خود دارای اصول و مبانی است. علم تعلیم و تربیت به ما میگوید اگر بخواهیم بچهها را تربیت کنیم و یادگیری اتفاق بیافتد باید متناسب با دوران کودکی برنامهها و روشها را پیاده کنیم و نباید کودکان را از دوران کودکی جدا کنیم.»
حکیم زاده گفت: «علم تربیت به ما میگوید اگر ما بخواهیم اقتضای دوران کودکی را رعایت کنیم باید بدانیم کودک بزرگسال نیست دارای ویژگیهای کودکی است و بسترهای لازم برای تربیت و یادگیریاش فعالیتهای عملی مانند قصه، هنر، نمایش، ادبیات، دست ورزی و بازی است.»
حکیمزاده گفت: «اگر بخواهیم تربیت و یادگیری اتفاق بیافتد علاوه بر تغییر روشها مبتنی بر علم تربیت، برای تأثیرگذاری نیاز به معلمانی داریم که این نوع تغییر را باور داشته باشند.»
وی ادامه داد: «عناصر کیفیت بخش به فرایند یادگیری و تعلیم و تربیت متعدد هستند اما تمام پژوهشهای داخلی و بینالمللی نشان میدهد معلمان مهمترین عنصر کیفیت بخش در یادگیری هستند که میتوانند در کنار کمبودها نیز کیفیت لازم را ارائه دهند، ما باید علاوه بر تغییر روشهای یادگیری، معلمانی داشته باشیم که تغییر را برای یادگیری بهتر کودکان باور داشته و مشورت پذیر باشند.»