به گزارش پایگاه خبری ربیع، میوه های تابستانه بر خلاف میوه های زمستانه آنقدر متنوع و خوش رنگ هستند که هر کسی را مجذوب خود می کند ولی اکنون خریدن آن برای بسیاری از مردم حسرت شده است.

امسال با افزایش تورم و افزایش سایر کالاها و مواد غذایی تب گرانی به قیمت میوه هم سرایت کرد. حتی میوه های ارزان قیمت بازار همچون هندوانه نیز از قافله گرانی عقب نماند.

بسیاری از مردم امسال قدرت خرید میوه را نداشتند اگر در گذشته ۵ کیلو میوه می خریدند اکنون به یک کیلو رسیده است و فقط نظاره گر میوه های رنگارنگ این فصل هستند .دامن این گرانی حتی قشر متوسط جامعه را نیز گرفته و باعث کاهش قدرت خرید آن ها شده است.

بنابراین سهم میوه مانند سایر اقلام غذایی مثل لبنیات و گوشت و مرغ و ….در حال آب رفتن است.

و هر روز سهم سرانه مصرف میوه در سراشیبی قرار می گیرد.

گرانی میوه باعث شده که مردم اقدام به خرید ضایعات میوه یا همان دور ریز های میوه کنند تا لااقل بتوانند آن را خریداری کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در گفت‌وگو با یک رسانه با اشاره به افزایش تقاضا برای میوه‌های کم‌کیفیت (دور ریز) بیان می‌کند: هر چند این نوع از میوه‌ها پیش از این مشتریان خود را داشته که به طور عام افراد بسیار ضعیف جامعه و تولیدکنندگان فرآورده‌های میوه بودند اما طبق گزارش همکاران ما، متقاضیان این نوع از میوه‌ها در حال افزایش است.

کارگر با بیان اینکه افزایش تقاضا برای این نوع میوه‌ها، برخی از میوه‌فروشی‌ها را به فکر فروش میوه‌های کم کیفیت(دورریز) به جای عرضه رایگان انداخته است، می‌افزاید: البته میوه‌های دور ریز بسیار کمتر از میوه‌های سالم قیمت‌گذاری می‌شود اما به هر حال دیگر رایگان نیستند و این‌روزها عموما حذف جعبه‌ میوه‌های دور ریز در خارج از مغازها به همین دلیل است.

مصرف میوه مانند سایر مواد خوراکی برای بدن لازم و ضروری است و بدن بسیاری از ویتامین ها را با مصرف میوه تامین می کند.

برخی کارشناسان، متوسط رشد قیمت میوه را نسبت به سال پیش دستکم ۴۰ تا ۵۰ درصد عنوان می‌کنند و بر تاثیر قیمت‌های افزایشی بر میزان مصرف مردم و کاهش هزینه‌کرد خانوارها برای خرید این بخش از سبد غذایی اذعان داشته و نسبت به کاهش مصرف هشدار داده‌اند؛ از این رو این شرایط در درازمدت می‌تواند برسلامت خانواده‌ها و به دنبال آن جامعه اثر منفی بگذارد.

از جمله عواملی که باعث افزایش قیمت میوه های تابستانه شده افزایش،قیمت کود و سم،کم قروشی،دلال بازی،افزایش هزینه دستمزد و حمل و نقل است.

فقدان سیاست گذاری های درست در کنترل این بازار هم عامل مهم دیگری است که عرصه را برای دلالان این بازار فراهم کرده تا بر قیمت گذاری تاثیر داشته باشند.

آنطور که پیش بینی می شود قیمت میوه درماه های آینده نیز باتوجه به افزایش حاشیه‌های تورم زا همچنان گران خواهد بود.

بر این اساس لازم است ،مسئولان به جای وعده دادن و صحبت کردن درباره اینکه در این بازار نظارت می شود و یا نه ،به طور جدی با چاره اندیشی و نظارت قیمت ها در این بازار جلوی گرانی زیاده از حد را بگیرند و گرنه میوه هم از سبد غذایی حذف می شود که تبعات منفی بسیاری برای جامعه به دنبال خواهد داشت.

نجمه کریمیان