موسیقی و هنرهای تجسمی » هنر
کد خبر : 694919
سه شنبه - 3 اردیبهشت 1398 - 23:11

گرافیک سیاسی ایران فراتر از دیگر کشورهای جهان است

احمدآقا قلی‌زاده، هنرمند گرافیست گفت: جریانی در گرافیک هنر انقلاب اسلامی به وجود آمده و معتقدم گرافیک ایران مخصوصا در حوزه سیاست و جهان‌شمولی بسیار فراتر از تمام کشورهای جهان است،

گرافیک سیاسی ایران فراتر از دیگر کشورهای جهان است

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از  فارس، احمدآقا قلی‌زاده هنرمند طراح گرافیک درباره وجود یک مکتب مستقل هنری در انقلاب به پایگاه خبری حوزه هنری گفت: در حوزه تجسمی رشته گرافیک آن‌قدر نوآوری و ابتکار در میان جوانان دیده می‌شود که فکر می‌کنم نمی‌شود به آن‌ها چنین چیزی را اطلاق کنیم. شاید تا ۲۰ سال آینده بشود تحلیلی از یک مکتب مستقل در این حوزه داد، اما اکنون نمی‌توان این حرف را در گرافیک زد.

وی افزود: جریانی در گرافیک هنر انقلاب اسلامی به وجود آمده و معتقدم گرافیک ایران مخصوصا در حوزه سیاست و جهان‌شمولی بسیار فراتر از تمام کشورهای جهان است، زیرا زمانی که نمایشگاهی در خارج از کشور برگزار می‌شود حتما نفرات اول و دوم برگزیده آن رشته از ایران هستند. در حوزه پوستر و کاریکاتور برتری ایرانیان نسبت به دیگر کشورها همیشه حائز اهمیت است.

قلی‌زاده با اشاره به شاخصه‌های هنر انقلاب اسلامی توضیح داد: شاخصه‌های هنر انقلاب اسلامی همان هنر مقاومت است، هنر مقاومت این است که به شرق و غرب عالم جایی که زورگویی‌ها مسلم است نه بگوییم و جایی که عمومی است و فرقی به حال انقلابی و غیر انقلابی ندارد مانند بحث تبعیض نژادی هم فعالیت ک  نیم و مردمی را که دچار این تفکر غلط هستند نشان بدهیم؛ زیرا هنر انقلاب هنر روشنگری است.

وی ادامه داد: اگر مظلومی در یک گوشه از جهان فریاد آزادی‌خواهی و حقوق بشر سر دهد، هنرمندان انقلابی مسلمان ایرانی صدایش را با هنرشان به گوش جهانیان می‌رسانند و برایشان فرقی ندارد که به او انگ شعاری یا هنرمند دولتی یا وابسته به نظام بزنند. خیلی‌ از کشورها به خاطر فضای کشورشان که این تبعیض در آن‌ها دیده می‌شود نمی‌توانند این را نشان بدهند. اگر یک نمایشگاه تبعیض نژادی در یکی از کشورهای اروپایی برگزار شود هیچ‌وقت هنرمندان غیرمتعهد به انقلاب لبه انتقاد را به نظام‌های ضد بشری نمی‌برند، زیرا می‌ترسند خودشان را خراب کنند.

* انقلاب اسلامی به تمام جوانان میدان داده تا در فعالیت‌های هنر رشد کنند

این هنرمند با اشاره به بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی در چهل سال گذشته بیان کرد: به نظرم بزرگ‌ترین دستاورد هنر انقلاب در چهل سال گذشته این بوده که به تمام جوانان میدان داد تا در فعالیت‌های هنری رشد کنند و این‌گونه نبود که از چارچوب خیلی از بایدها و نبایدها بگذرند تا مطرح شوند.

وی با اشاره به جشنواره‌هایی که در حوزه هنری سراسر کشور برگزار می‌شوند، گفت: برگزاری جشنواره‌هایی که توسط حوزه هنری در سایر مناطق برگزار می‌شود هنر را به همه شناسانده و هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که من نتوانستم خود را نشان بدهم یا از مافیای هنر رد شوم، مشخصه بارز انقلاب این است هر کسی که پا به میدان گذاشته و حرفی برای گفتن داشته مطرح شده و پر و بال گرفته است.

قلی‌زاده با اشاره به همایش‌ها و جشنواره‌های در حوزه هنر انقلاب توضیح داد: زمانی که هنری را مطرح می‌کنیم باید یک معرفی نامه هم به آن اختصاص بدهیم، اینکه ما جشنواره هنر انقلاب را هرساله برگزار می‌کنیم باید از لحاظ تبلیغی و خبری روی آن کاری کنیم. همچنین باید ارزش‌گذاری درستی برای آثار در رشته‌های مختلف کرد. به عنوان مثال یک هنرمند تجسمی را با یک شاعر و نویسنده نباید در یک کفه گذاشت و با هم مقایسه کرد. اگر در حوزه هنر به عنوان مثال پنج رشته هست باید جایزه هر رشته هنری با دیگری فرق کند و از هم تفکیک شوند.

انتهای پیام/