به گزارش ربیع به نقل از روزنامه کیمیای وطن، نمایش عروسکی یکی از جذابترین گونههای نمایشی است که همواره مورد استقبال طیف وسیعی از قشرهای مختلف جامعه واقع شده است. در واقع نمایش عروسکی از موثرترین روشهای انتقال مفاهیم کمی و کیفی آموزش به کودکان و چه بسا بزرگسالان است. آموزش مفاهیم اجتماعی و اخلاقی از طریق بحث و سخنرانی نه تنها برای کودک مفید نیست بلکه مضر و در واقعی بی اثر است، این گونه مفاهیم باید به روش غیر مستقیم انجام گیرد، حال نمایش عروسکی یکی از راههای مؤثر در انتقال مفاهیم فرهنگی به کودکان است. نمایش عروسکی عاملی است برای دیدن نادیدهها، خصوصیتی که نمایش عروسکی دارد میتواند قوه تخیل و باور پذیری را در کودکان برانگیخته کند. کودکان به سبب ویژگیهای روانی و رفتاری گرایش زیادی به دریافت از طریق آموزش غیر مستقیم دارند به همین خاطر است که نمایش عروسکی در آموزش نقش پررنگی را ایفا میکند.
قصهی کفشهای کوچولو
کفش بچه گانه ای که داخل قفسه کفشداری حرم امام رضا (ع) جا مانده، بعد ازمدتی به انبار وسایل گمشده انتقال پیدا میکند. کفشها تلاش میکنند از انبار فرار کرده و پیش صاحبشان برگردند. کفشها دراین انبار با وسایل دیگری آشنا میشوند و آنها نیز سعی در کمک به کفشها و تلاش برای نجات آنها دارند اما موفق نمیشوند که کفشها را از انبار بیرون ببرند و در نهایت بعد از گذشت چند روز ازهمه جا نا امید میشوند و تسلیـم سرنوشتی کـه برایـشان پیـش آمـده میشوند تـا اینکه یکی از خدام حرم وارد انبار میشود، کفش هارا برمی دارد و به آنها میگوید که قرار است آنها را برای دختربچهای ببرد که به تازگی کنار پنجره فولاد شفا گرفته است. این داستان نمایش عروسکی “قصهی کفشهای کوچولو” ساخته سعید الهیاری است که این روزها درسالن اصلی تالار هنر به روی صحنه رفته است. اولین عنصری که در نمایش کودک برای جذب مخاطب به کار میرود داستانی است که ظرفیت روایتگری فضایی مناسب برای کودکان را داشته باشد که نمایش عروسکی ”قصهی کفشهای کوچولو” تلاش کرده تا قصه خود را بر پایه روایی منسجم بنا کند. شاید برای اولین بار است که در یک نمایش عروسکی از شیوههای مختلف اجرایی استفاده میشود. در این نمایش عروسکی شیوه ” سیاه ” پررنگتر است. اما از دیگر شیوهها میتوان به: ماسک وتن پوش، ماروت و میلهای اشاره کرد.
ریتم و اجرا
گروه عروسک گردانی این نمایش (عاطفه نقوی – شیما مشگل گشا – اکبر خلقی – کیانا اسکندری – آنیتا رضوانی – سعادت ادهمی – محسن خزابی) توانسته در جایگاه نخست حرکت را معنا ببخشند. در قدم بعدی عروسک گردانها در ایجاد یک ریتم شاد در نمایش به خوبی عمل کردهاند زیرا ریتم اجرای یک نمایش از اجرا به اجرا دیگر متفاوت است که این بستگی به این دارد که عروسک گردانها خسته، افسره یا حتی خوشحال باشند. حیات نمایش عروسکی بر محور دو عنصر قرار دارد: عروسک و عروسک گردان؛ عروسک را هنرمندان این رشته میسازند و عروسک گردان مسئول به نمایش در آوردن و به عبارتی زنده کردن عروسک است. عروسک گردان باید شخصیتی را خلق کند و نقش آن را از طریق عروسک به اجرا در آورد. پس، از نظر حرفهای یک عروسک گردان باید دارای کلیهی مهارتها و تکنیکهایی باشد که یک هنرپیشهی تئاتر به آن نیاز دارد. عروسک گردانهای این نمایش (قصهی کفشهای کوچولو) توانسته در خلق هنری به نسبت متن درست عمل کنند.
جمال نوروزباقری