به گزارش پایگاه خبری ربیع، محمدعلی صلواتی،درگفتگوی اختصاصی با خبرنگارکیمیای وطن با اشاره به آغاز دهه ملی اقدام برای ایمنی راه ها (ازسال۱۴۰۰تا  ۱۴۰۹ )  و روزجهانی یادمان قربانیان حوادث ترافیکی که با شعار “به یاد آورید،حمایت کنید ، اقدام نماید” نامگذاری شده است گفت: عامل انسانی بطور مستقیم علت ۷۵ درصد از تصادفات است، حتی بطور غیر مستقیم انسان بدلیل اینکه تنها عامل هوشمند است ۹۶ درصد در بروز تصادف نقش ایفا می کند.

وی ادامه داد: در کنار توجه به ارتقای کیفیت عوامل دیگر و رفع نواقص خودروها و جاده، عامل انسانی نیاز به آموزش های به روز دارد چرا که تمرکز و کار روی عامل انسانی کمترین هزینه را نسبت به عوامل دیگر دارد و حتی جلوی تاثیر عوامل دیگر را هم در تصادفات می گیرد.

وی با اشاره به اینکه حتی یک مورد فوتی در تصادفات هم زیاد است گفت:ما همه توان خود را برای کاهش تعداد تلفات جاده‌ای در استان اصفهان به کار برده‌ایم و برای تحقق این امر نیازمند همراهی همه دستگاه‌ها و رسانه‌ها هستیم.

عوامل انسانی بیشترین عامل تصادفات

وی با اشاره به اینکه به ‌طور تقریبی روزانه یک ‌میلیون تردد در راه‌های استان اصفهان ثبت می‌شود؛ موضوعی که ضرورت ایمن سازی این راه ها را نشان می دهد افزود:بر اساس پژوهش صورت گرفته تنها۳۰ درصد جاده و وسایل حمل و نقل عامل تصادفات در جاده‌های استان اصفهان است و بیشترین عامل مربوط به انسان است.

صلواتی با اظهار تاسف از اینکه هنوزفرهنگ  استفاده از کلاه ایمنی در جامعه نهادینه شده است و ما با استاندارد های جهانی فاصله بسیار داریم تاکید کرد: ۸۳ درصد از راکبین موتور سیکلت تمایل به استفاده ازکلاه ایمنی ندارند ، این در حالی است که در سطح جهان این آمار ۲۰ درصد از رانندگان موتورسیکلت را شامل می شود .

وی با تاکید به الگو سازی در زمینه استفاده از کلاه ایمنی در بین موتورسواران گفت: در بحث کمربند ایمنی خوشبختانه با فرهنگسازی های صورت گرفته همتراز با استاندارد های جهانی هستیم و ۲۵ درصد از سرنشینان جلو و رانندگان از کمربند ایمنی استفاده نمی‌کنند.

۱۵ درصد رانندگان نسبت به رعایت فاصله طولی توجهی ندارند

معاون حمل ونقل اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای استان اصفهان درباره جانبختگان تصادفات در سال جاری گفت: تخلفات رانندگی بستر ساز ایجاد تصادفات فوتی است. باید هزینه تخلفات به روش‌های مختلف در کشور افزایش یابد و متخلفان از برخی حقوق اجتماعی محروم شوند تا شاهد کاهش تخلفات باشیم.

صلواتی با اشاره به اینکه امسال ۳۳۶ نفر در جاده‌های اصفهان جان باخته اند که در هر ۳۱ دقیقه یک فوتی ثبت شده است گفت: این در حالی است که سالانه ۱۶ الی ۱۷ هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند.

وی با اشاره به  ۱۵ درصد از رانندگان نسبت به رعایت فاصله طولی توجهی ندارند، گفت: فاصله طولی با وسایل جلو در زمان رانندگی با هر میزان سرعت باید دو ثانیه باشد، ۱۳ درصد رانندگان این موضوع را رعایت نمی‌کنند و این موضوع در بزرگراه‌ها ۲۴ درصد است.

صلواتی با بیان اینکه رانندگان باید بعد از هر دو ساعت استراحت به مدت ۱۰ دقیقه استراحت داشته باشند، افزود: این امر در جاده‌های استان اصفهان که کویری و یکنواخت است ضرورت بیشتری دارد ضمن اینکه مراکز بین راهی نیز در محورهای استان تعبیه و بسیاری از آنها راه‌اندازی شده است.

وی با اشارهه به اینکه۸۰درصد تصادفات در ۲۰درصد راه های استان اصفهان رخ می دهد افزود:محور شاهین شهر- میمه  وشهرستان اصفهان  پر تصادف ترین محور های تصادف دراصفهان است.

۴۰ درصد تلفات استان اصفهان ناشی ازواژگونی خودرو است

وی با بیان اینکه طبق آمار پزشکی قانون ۳۰ درصد از فوتی‌ها ناشی از شکستگی‌های متعدد است، گفت: ۴۰ درصد تلفات استان اصفهان به دلیل واژگونی خودرو است و علت تامه تصادفات در ۳۰ درصد عدم توجه به جلو است،۸۰ درصد رانندگان پاسخ تلفن می‌دهند و ۳۵ درصد پیامک نیز ارسال می‌کنند و از سوی دیگر نیز ۱۷ درصد رانندگان سرعت مجاز را رعایت نمی‌کنند.

وی درباره ایمن سازی گفت: ارتقای ایمنی بیش از ۸۰ درصد جاده و راه‌های شریانی این استان انجام شده و این عملیات در راه‌های شریانی باقیمانده نیز که بخش عمده آن‌ها در محورهای شرق استان و نایین به سمت خور و بیابانک قرار دارد در حال انجام است.

صلواتی،ادامه داد: در محورهای مواصلاتی استان اصفهان ۱۱۸ نقطه حادثه خیز و دارای تصادف شناسایی شده که تنها ۳۷ نقطه از آنها ایمن سازی و رفع شده است، همچنین ۶۷ نقطه با اولویت بالای حادثه خیز مصوب کشوری در این استان شناسایی شده که ۲۹ نقطه آن رفع و اصلاح شده  و ۶ نقطه دیگر نیز رفع شده اما صورت جلسه نشده است.

وی همچنین درباره سامانه های نظارت تصویری گفت:۳۹ سامانه نظارت تصویری در راه های استان اجرا شده است و ۵ سامانه دیگر نیز در حال اجراست .۱۴۶ دستگاه دوربین نردد شمار و پایش تصویری در راه های استان نصب شده است .

کرونا نقش مهمی در کم کردن رانندگان حمل مسافرداشته است

وی با اشاره به اینکه قصد داریم محور کنار گذر شرق را به یک آزاد راه تمام هوشمند تدبیل کنیم افزود:در این آزاد راه ۴ سامانه نظارت تصویری و ۲ سامانه پایش متغییر نصب می شود .

وی بار دیگر حمل بار بدون بارنامه در استان اصفهان را عامل مهم در خرابی های راه های استان اصفهان دانست و افزود:۴۵ هزار راننده کامیون بار در استان اصفهان دارای کارت هوشمند بار هستند.

صلواتی به این مهم نیز اشاره داشت که کرونا نقش مهمی در کم کردن رانندگان حمل مسافرداشته است از این رو بیشتر ناوبران به سمت حمل و نقل بار سوق پیدا کرده اند و اکنون در استان اصفهان با مشکل کمبود ناوبر روبه رو هستیم.

وی به خبرنگار کیمیای وطن گفت: تمامی دوربین های نظارت تصویری استان اصفهان فعال است و تخلفات را به خوبی رصد می کند .

معاون حمل ونقل اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای استان اصفهان همچنین درباره بزرگراه آزادگان گفت: با پیگیری های انجام شده ۳ دوربین ثبت تخلف و نظارت تصویری در این محورنصب شده است و به زودی یک دوربین دیگر در این محور نصب خواهد شد.

وی تاکید کرد:۵۲ مجتمع بین راهی نیز در استان اصفهان داریم که در هر۲۰ کیلیومتر یک مجتمع احداث شده است.