پیشخوان » تولیدی » دامون رشیدزاده » فوتبال و فوتسال » گزارش-مصاحبه » ورزشی
کد خبر : 726165
سه شنبه - 7 خرداد 1398 - 15:20
تحلیل و بررسی لیگ هجدهم

کم گل اما جذاب

هجدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید و آنگونه که رئیس سازمان لیگ اعلام کرده لیگ نوزدهم از ۱۰ مرداد آغاز خواهد شد.

کم گل اما جذاب

به گزارش پایگاه خبری ربیع، هجدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید و آنگونه که رئیس سازمان لیگ اعلام کرده لیگ نوزدهم از ۱۰ مرداد آغاز خواهد شد. لیگ هجدهم به گواه بسیاری از کارشناسان یکی از جذاب‌ترین لیگ‌های یک دهه اخیر فوتبال ایران بود و اگر حوادث تلخ آخر فصل و ماجرای تهمت، تبانی و بداخلاقی‌های برخی تیم‌ها و هوادارنشان نبود به جرات این لیگ را می‌توانستیم به عنوان بهترین دوره لیگ برتر بنامیم. در هر حال لیگ هجدهم با همه تلخی و شیرینی‌هایش به پایان رسید و اکنون زمان مناسبی است که به این دوره از لیگ برتر فوتبال کشور نگاه دقیق‌تری داشته باشیم.

قهرمان

پرسپولیس با قهرمانی در این فصل، تعداد قهرمانی خود را در تاریخ لیگ برتر به عدد ۵ رساند و از این نظر با سپاهان اصفهان برابر شد. این تیم به همراه سپاهان با ۳ قهرمانی پیاپی، رکورددار تعداد قهرمانی متوالی در تاریخ لیگ نیز محسوب می‌شود. سرخپوشان تا پیش از این بیشترین تعداد قهرمانی را در ادوار لیگ داشتند که با دوازدهمین قهرمانی این حد نصاب را بهبود بخشیدند. پرسپولیس این فصل از رقابتها را تنها با یک شکست به پایان رساند که این رکورد تاریخ لیگ برتر محسوب می‌شود. تا پیش از این کمترین باختی که تیمی در یک فصل متحمل شده بود ۳ باخت بود. سپاهان نیز در این دوره تنها ۲ بار مغلوب شد که در ادوار گذشته هیچ تیمی چنین آماری از خود به جای نگذاشته بود.

کم گل‌ترین دوره تاریخ لیگ برتر

این فصل از لیگ هرچند بسیار پرهیجان و با رقابت نزدیک تیمها همراه بود ولی از نظر پرگل بودن ضعیف‌ترین دوره محسوب می‌شود. هجدهمین دوره تنها ۴۷۴ گل داشت تا با میانگین ۱.۹۸ گل در هر بازی کم گل‌ترین دوره مسابقات رقم خورد. این نخستین دوره تاریخ لیگ برتر است که میانگین گلی کمتر از ۲ گل در هر بازی ثبت شد.

بهترین خط دفاع

استقلال با دریافت تنها ۱۳ گل خورده در این فصل، رکورد کم‌ترین گل خورده در یک فصل از رقابتهای لیگ برتر را به نام خود ثبت کرد. تا پیش از این پرسپولیس لیگ شانزدهم و استقلال خوزستان با ۱۴ گل خورده بهترین خط دفاع تاریخ لیگ را داشتند. پرسپولیس در این فصل نیز ۱۴ گل دریافت کرد. همچنین استقلال در این فصل با غلبه بر نساجی توانست رکورد بی نظیری از خود به جای بگذارد. این تیم در طول تاریخ با هر ۴۰ تیمی که تاکنون با آن روبه‌رو شده به پیروزی رسیده و از این نظر تنها تیم است که به این موفقیت رسیده است.

کم امتیازترین تیم تاریخ لیگ برتر

استقلال خوزستان قهرمان تاریخ ساز لیگ برتر در این دوره با ۱۲ امتیاز کم امتیازترین تیم تاریخ لیگ برتر شد. البته ۶ امتیاز به دلیل جریمه انضباطی فیفا از این تیم کسر شد تا چنین رکوردی برای آبی‌های خوزستان ثبت شود. استقلال خوزستان که سابقه قهرمانی در لیگ برتر را هم در کارنامه دارد این فصل به لیگ یک سقوط کرد.

نیمکت پرتلاطم مربیان

این فصل از لیگ برتر، نیمکت مربیان از ثبات لازم برخوردار نبود و از مجموع ۱۶ تیم حاضر در لیگ برتر تنها ۵ تیم در طول فصل تغییر مربی نداشتند که رکوردی تازه در تاریخ لیگ برتر محسوب می‌شود. پیش از این رکورد این اتفاق در دست لیگ هفتم با ۶ تغییر بود.

ضعیف‌ترین خط دفاع بازیهای خانگی

سپیدرود در این فصل به لیگ یک سقوط کرد. این تیم در بازیهای خانگی گلهای زیادی خورد و برابر سپاهان ۶ گل، استقلال ۵ گل، پرسپولیس و نساجی ۳ گل دریافت کرد تا در دیدارهای خانگی ۳۰ گل دریافت کرده باشد و با متوسط ۲ گل خورده در هر بازی بدترین خط دفاع بازیهای خانگی باشد.

ادامه روند افتخارآفرینی برانکو

برانکو ایوانکوویچ در این فصل به همراه پرسپولیس به سومین قهرمانی پیاپی خود دست یافت تا اولین مربی تاریخ لیگ برتر باشد که به همراه یک تیم در ۳ دوره پیاپی قهرمان شده است. پیش از این امیر قلعه‌نویی در ۳ دوره متوالی با دو تیم استقلال و سپاهان به قهرمانی رسیده بود.