فرهنگ عمومی » فرهنگ و هنر
کد خبر : 1000040
سه شنبه - 14 اردیبهشت 1400 - 17:11

کمتر از یک درصد مستندسازان درگیر تولید پروژه‌های صنعتی هستند

مهدی باقری، مستندساز معتقد است کمتر از یک درصد مستندسازان درگیر تولید پروژه‌های صنعتی هستند و معمولا این سفارش‌ها بر اساس روابط واگذار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از همشهری آنلاین، کارگردان مستند «در جستجوی خانه خورشید» با اشاره به مصوبه اخیر هیات دولت در زمینه مستندسازی پروژه‌های ملی گفت: تصویب این مصوبه اتفاق بسیار خوبی است، البته پیش از این هم به صورت غیررسمی سازمان ها ملزم به مستندسازی پروژه‌های خود بودند اما نفع آن به سینمای مستند نمی‌رسید و روابط عمومی‌ها معمولا این کار را به آشنایان خودشان می سپردند.

باقری سه وزارتخانه صمت، نیرو و نفت را بزرگ‌ترین سفارش‌دهنده‌های پروژه‌های صنعتی معرفی کرد و افزود: بیشترین حجم سفارش در این سه موسسه است اما درصد اندکی از این پروژه‌ها به مستندسازانی که عضو انجمن صنفی هستند و بیمه و مالیات می دهند، اختصاص می‌یابد. در حالی که پروژه‌های مربوط به صنایع تنها پروژه‌هایی هستند که مستندساز می‌تواند از طریق آن‌ها کسب درآمد داشته باشد.

کارگردان «اهالی خیابان یکطرفه» ادامه داد: آموزش و پرورش سال‌هاست بخشی با عنوان ساخت فیلم‌های مستند آموزشی دارد و هر سال فیلم سفارش می‌دهد. من بر اساس امتیازهای مستندسازی‌ام و قیمتی که داده بودم برنده یکی از مناقصه‌های این وزارتخانه شدم. تمام کارهای ممکن در آن بخش را انجام دادند و حتی تهدیدم کردند که از این کار کنار بکشم. حتی کل کار را ملغی کردند و یک سال فیلم تولید نکردند که کار را یکی غیر از خودشان انجام ندهد.

باقری با تاکید بر اینکه در بسیاری از صنایع هم وضعیت به همین شکل است، خاطرنشان کرد: همواره در این حوزه فیلم‌هایی بدون آسیب‌شناسی در روابط عمومی‌های صنایع ساخته می‌شوند که مورد پسند مدیران بالادستی مجموعه‌ها هستند. کافی است برای اطمینان از این موضوع، نگاهی به فیلم‌های جشنواره صنعتی بیندازید.

این مستندساز با بیان این پرسش که چه ساز و کاری وجود دارد که مستندسازان حرفه‌ای بتوانند از این طرح استفاده کنند، گفت: بهتر است شعار ندهیم. مصوبه هیات دولت طرحی خوب و زیباست اما چه راهکاری باید اندیشید که این پروژه‌ها به مستندسازانی که مالیات و بیمه می‌دهند اختصاص یابد؟ چرا هولدینگ‌ها از مستندسازان برای ساختن پروژه‌ها دعوت نمی‌کنند تا بر اساس ایده‌های بهتر بودجه‌ها اختصاص یابد.