اصفهان » پیشخوان » تولیدی » زهرا نصیری
کد خبر : 1029903
یکشنبه - 25 تیر 1402 - 10:20
در گفتگوی اختصاصی با ربیع عنوان شد:

کمبود معلمان تربیت بدنی زخمی برتنه آموزش و پرورش/احداث نخستین سالن ورزشی دانش‌ آموزان با نیازهای خاص درملک شهر اصفهان

نخستین سالن ورزشی ویژه دانش‌ آموزان با نیازهای خاص با ۴۰۰ متر زیر بنا در محدوده ملک شهراصفهان در حال احداث است.

کمبود معلمان تربیت بدنی زخمی برتنه آموزش و پرورش/احداث نخستین سالن ورزشی دانش‌ آموزان با نیازهای خاص درملک شهر اصفهان

زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع،  نخستین سالن ورزشی ویژه دانش‌ آموزان با نیازهای خاص با ۴۰۰ متر زیر بنا در محدوده ملک شهراصفهان در حال احداث است.

سرانه فضای ورزشی دانش آموزی در بخش اماکن روباز و سربسته در  استان اصفهان ۶۲ سانتی‌متر مربع  است  که اصفهان در کشوردارای رتبه ۱۲ بود اما در طول یکسال گذشته با اجرای طرح شهید سلیمانی رتبه اصفهان با جهش ۱۰ پله ای به ۲ رسید  که این کارآمدی به سبب حضور خیران و مشارکت‌هایی بود که در بخش فضاهای ورزشی  دانش آموزی رقم خورد.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان درباره توجه برای به کار گیری معلمان تخصصی تربیت بدنی برای پایه های ابتدایی به خبرنگار ربیع پاسخ داد:باید به این مسئله توجه  داشت که در اولویت قراردادن ورزش دانش آموزی از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند.

آذرکیوان امیرپور، ادامه داد: متاسفانه ما مدارس پایه سال گذشته با کمبود معلم تخصصی تربیت بدنی روبه رو بودیم و هم اکنون نیز کمبود معلمان تربیت بدنی در تمامی پایه ها وجود دارد که در حال رفع آن هستیم.

وی درباره اختصاص تجهیزات ورزشی به مدارس به خبرنگار کیمیای وطن پاسخ داد: سال گذشته حدود ۷ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات و اختصاص به مدارس هزینه کردیم و در تعاملی که با شهرداری شد حدود ۱۰ میلیارد تومان نیز قرار است افزوده شود.

امیر پور، درباره ایجاد فضای استاندارد در مدارس گفت: ایجاد فضای استاندارد ورزشی در مدارس استان شروع شده است و از ۱۱۴ فضای ورزشی ۱۰۵ فضا به بهره‌برداری رسید.

وی با اشاره به اینکه سال تحصیلی گذشته ۱۴۸ اتاق بهداشت شامل ۹۸ اتاق جدید در این استان تجهیز و چهار هزار و ۸۰۰ اقلام بهداشتی توزیع شد افزود:  ساماندهی سرانه بهداشتی و اجرای برنامه‌های از این دست از جمله اقدامات ما برای سال تحصیلی جدید خواهد بود.

در طول ۸ ماه ۲۲۰۰ فضای ورزشی در مدارس کلید خورد

وی درباره اجرای طرح بزرگ «شهید سلیمانی» طی هشت ماه گذشته  گفت: در این مدت در کشور ۲۲۰۰ فضای ورزشی در مدارس کلید خورد و این طرح به ساخت فضاهای ورزشی درون مدرسه‌ای معطوف شده است. در این طرح پویا و فعال با اولویت قرار دادن مدارس دخترانه در استان اصفهان، ایجاد ۹۴ فضا در مدارس، شامل زمین چمن مصنوعی، زمین ساحلی، سالن‌های ورزشی در دست اقدام است .

معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش اصفهان افزود: در سال گذشته برای توسعه فضای ورزشی اقداماتی انجام شد که ۴۷ فضای ورزشی، ۱۷ زمین چمن و ۱۰۵ سالن به مرحله افتتاح رسید. این سالن‌ها را که سال‌ها رها شده بود به ویژه در مناطق محروم و شرق اصفهان که توانستیم آنها را احیا کرده و در اختیار شهروندان قرار دهیم. اولین سالن ورزشی ویژه دانش‌ آموزان با نیازهای خاص با ۴۰۰ متر زیر بنا در محدوده ملک شهر اصفهان در حال احداث است.

وی در رابطه با استعدادیابی و هدایت ورزشی دانش آموزان که با همکاری با دانشگاه اصفهان انجام شده است افزود:انتظار میرود این طرح برای فرزندان در پایان پایه سوم که سن مشترک بین اکثر رشته‌ها است خروجی خوبی برای ورزش کشور داشته باشد.     در بحث حیاط مدارس و ایمن سازی آنها نیزیک کارگاه گروه نظارت پیش بینی کرده و به صورت قطب بندی، مسئول نظارت و بررسی شرایط در این زمینه انتخاب شده است.

تربیت مرشد در ۶ ناحیه آموزش وپرورش

وی با اشاره به اجرای طرح شهید طوقانی در خصوص تربیت مرشد گفت:«طرح شهید طوقانی» با هدف آشنایی دانش آموزان با ورزش باستانی زورخانه‌ای و ایجاد نشاط و شادابی در مدارس از ابتدای مهرماه به صورت آزمایشی در شش استان انجام شد. در این طرح مراسم صبحگاه با ورزش زورخانه‌ای برگزار می‌شود. در مدارس ابتدایی شهر اصفهان، کاشان، آران بیدگل، برخوار و نجف‌آباد آموزش مرشد را آغاز کردیم.

این مقام مسئول  در آموزش و پرورش همچنین طرح «شهید خرازی» را به عنوان یکی از طرح‌های مهم حوزه تربیت بدنی برشمرد و گفت: در طرح شهید خرازی دانش آموزان به همراه اولیا از فضاهای ورزشی آموزش و پرورش به صورت رایگان استفاده می‌کنند. این طرح در روزهای پنجشنبه با عنوان «طرح مادر و دختر» و در روزهای جمعه با عنوان «طرح پدر و پسر» صورت گرفت.

 وی افزود: حیاط مدارس در ساعات خارج از مدرسه که مناسب فعالیت ورزشی باشد را با حضور یک مربی در اختیار بچه‌ها قرار دهیم. با توجه به زندگی آپارتمان نشینی، کم تحرکی را در بچه‌ها می‌توان دید.

زهرا نصیری