اصفهان » پیشخوان » تولیدی » زهرا نصیری
کد خبر : 1029575
چهارشنبه - 14 تیر 1402 - 17:07
در گفتگو با ربیع عنوان شد:

کمبود خمیرمایه در نانوایی ها معضلی برای سلامت نان است/ فاجعه ای بنام تولید سیگار “عنبر نساء”/قرار گرفتن گلاب و عرقیجات در چرخه استاندارد/ محصولات کشاورزی در میدان‌های میوه و تره‌بار پایش می شود

لازم است مردم توجه بیشتری به نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای داشته باشند تا بر اساس آن مواد غذایی متناسب با شرایط سلامت خود را خریداری کنند. نشانگر رنگی تغذیه‌ای، تعیین کننده میزان انرژی، چربی کُل، چربی ترانس، نمک و قند در محصولات غذایی و آشامیدنی است. میزان مواد یاد شده به سه رنگ سبز، نارنجی و قرمز بر روی این محصولات درج شده که رنگ قرمز بیانگر میزان زیاد، نارنجی نشاندهنده متوسط و رنگ سبز نشانگر میزان اندک است.

کمبود خمیرمایه در نانوایی ها معضلی برای سلامت نان است/ فاجعه ای بنام تولید سیگار “عنبر نساء”/قرار گرفتن گلاب و عرقیجات در چرخه استاندارد/ محصولات کشاورزی در میدان‌های میوه و تره‌بار پایش می شود

زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، نشانگرهای رنگی بر روی برچسب‌های مواد غذایی با هدف ارتقای سلامت و کاهش بیماری‌های غیرواگیر چاپ می‌شود و مردم با توجه به وضعیت سلامت خود و ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، چربی و فشار خون باید هنگام خرید مواد غذایی به این نشانگرها توجه کنند.

کمبود خمیرمایه در نانوایی ها معضلی برای سلامت نان

در همین پیوند مدیر نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگو با ربیع با تاکید بر اهمیت کاهش ابتلاء به بیماری‌های غیرواگیر در سطح جامعه  گفت: بر این اساس ما در زمان تمدید فرمولاسیون و پروانه ساخت مواد غذایی مُلزم شدیم که ۱۰ درصد از کاهش قند و نمک را درنظر بگیریم بطوریکه به کیفیت ماده غذایی خللی وارد نشود.

مرجان هادیان، با بیان اینکه در زمان حاضر میزان اسید چرب ترانس در فراورده‌های غذایی به صفر نزدیک شده است، اضافه کرد: روغن‌های اشباع و جامد بمنظور ارتقای سلامت مردم، دیگر تولید نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بر کارخانه‌های تولید آرد نظارت دارد باید بگویم که کیفیت نان مناسبی نداریم، افزود: یکی از مهمترین عوامل آن، کمبود خمیر مایه است که رایزنی‌های لازم برای سرمایه‌گذاری بمنظور تولید آن در استان در حال انجام است.

تولید نان باید به سمت صنعتی شدن برود

هادیان با تاکید بر اینکه تولید نان باید به سمت صنعتی شدن برود، گفت: فرایندهایی مانند غنی‌سازی نان و اضافه کردن مواد مُغذی موردنیاز از جمله ویتامین دی و آهن به آن مُستلزم تولید صنعتی شدن این خوراک است.

  برخی از نان‌هایی که در سطح بازار توزیع می‌شود، مشخص نیست کجا و چگونه و با چه مواد اولیه ای تهیه شده‌اند در حالی که در تولید صنعتی، نظارت‌های کامل بر فرایندها صورت می‌گیرد.

قرار گرفتن گلاب و عرقیجات در چرخه استاندارد

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: تعامل تنگاتگ با دامداری و سایر نهادهای مرتبط با مواد غذایی وجود دارد و طرح پایش محصولات کشاورزی در حال انجام است تا کنترل وضعیت میوه و تره بار نیز تحت نظر باشد و در این راستا سازمان جهاد کشاورزی باید تمام گلخانه ها و زمین‌های زراعی را شناسنامه دار کند.

وی افزود: قرار گرفتن گلاب و عرقیجات در چرخه استاندارد و ضوابط نیز در دستور کار قرار گرفته که با سازمان استاندارد در این زمینه تعامل شده است.

هادیان با اشاره به میزان و آماری از واحدهای تولیدی در صنایع غذایی گفت: ۸۸۲ واحد تولیدی در مواد غذایی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی در استان اصفهان وجود دارد و در کل هزار و ۶۳ واحد فعال و نیمه فعال در استان اصفهان در این زمینه فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه پارسال سه هزار و ۴۵۶ بازرسی از واحدهای زیر پوشش این معاونت صورت گرفت، گفت: ۱۵۰ بازرسی نیز از انبارهای نگهداری مواد غذایی انجام شد زیرا شرایط نگهداری در انبارها اهمیت بسزایی دارد.

وی از جمله تخلف‌های مشاهده شده در واحدهای تولیدی مواد غذایی را “رعایت نکردن فرمولاسیون طبق پروانه ساخت” و “استفاده از مواد اولیه فاقد مجوز بهداشتی” عنوان و اضافه کرد: تخلف های شناسایی شده به کمیته‌های مربوطه و مراجع قضایی ارجاع می‌شود.

استفاده از روغن پالم در فراورده‌های لبنی، غیرمجاز است

وی در باره روغن پالم نیز گفت: این ماده یکی از اجزای تشکیل دهنده انواع روغن از جمله سرخ کردنی است و نمی‌توان آن را حذف کرد اما استفاده از روغن پالم در فراورده‌های لبنی، غیرمجاز است.

هادیان در باره مواد تراریخته توضیح داد: اگر در تولید فراورده‌های ذرت، سویا، پنبه دانه و کُلزا از مواد تراریخته استفاده شده است طبق ابلاغیه سازمان غذا و دارو باید بر روی برچسب این محصولات در باره آن اطلاع رسانی شود.نمونه‌برداری‌ها و آزمون‌های لازم در باره مواد غذایی تراریخته در حال انجام است اما در زمان حاضر توصیه به مصرف یا عدم مصرف آن نمی‌شود.

هادیان درباره سلامت برخی از مواد غذایی مانند سوسیس و کالباس گفت: این کارخانه‌ها پروانه ساخت و‌ تولید دارند و مواد اولیه آن‌ها تحت کنترل است اما هرساله به دلیل اینکه از سوی وزارت بهداشت لیست کالاهای ممنوع را ارائه می‌دهند اجازه تبلیغ آن‌ها عملا وجود ندارد.

فاجعه ای بنام تولید سیگار “عنبر نساء”

وی افزود:  در موردی با تولید سیگار “عنبر نساء” که به قیمت گزاف به فروش می‌رسید، مواجه شدیم که این موضوع فاجعه است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه از سال ۹۳ طرح پایش محصولات کشاورزی در میدان‌های میوه و تره ‌بار استان در حال اجراست، گفت: از سال ۱۴۰۰ آزمون سلامت محصول فلفل دلمه‌ای که به روسیه صادر می‌شود توسط معاونت غذا و دارو صورت می گیرد. طرحی نیز بمنظور تدوین استاندارد ملی برای تولید محصولات گُلاب و عرقیات با همکاری معاونت غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد در حال اجراست.

وی همچنین در باره مُنجمد (فریز) کردن مواد غذایی نیز گفت: توصیه ما انجام چنین کاری نیست زیرا اولویت مصرف با مواد غذایی تازه است، امروزه تولید غذاهای فراسودمند با ارزش تغذیه‌ای بالا و بمنظور کنترل بیماری‌ها در دنیا دنبال می‌شود که در کشورمان نیز اقدام‌هایی در این زمینه انجام شده است.

زهرا نصیری