مدیرکل محیط زیست استان اصفهان:

کمبود اعتبارات، مانع تحقق طرح‌های زیست محیطی

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان در نشست خود با خبرنگاران، اوضاع بد اعتباری را دن مهمترین مانع در پیشبرد اهداف زیست محیطی در استان اصفهان اعلام کرد.

کمبود اعتبارات، مانع تحقق طرح‌های زیست محیطی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، دانیالی، مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با اشاره به وضعیت بد اعتبارات در اجرای عوامل کنترل آلایندگی، بر اعمال مدیریت تاکیدکرد و افزود: شهرداری باید به ما بپیوندد. وی گفت: مردم صرفاً تابلوهای نمایشگر را می‌بینند و ما آمادگی داریم تا ایستگاه‌های خودرا در اختیار شهرداری قراردهیم. وی با توجه به دردآشنابودن اصفهان با توسعه صنعت، خاطرنشان کرد: بسیاری از مدیران تمایل به توسعه صنعت در اصفهان را دارند. دانیالی در تشریح گزارشی از پایش ها، گفت:۳۰ درصد پاس‌های بطور شبانه انجام می‌شود. همچنین، در سوزی فیلتری وارد شده که الگویی برای کشور شده است. مدیرکل محیط زیست از رتبه سوم اصفهان در صنایع سبز خبر داد و افزود: دواتفاق تاثیرگذار در اصفهان چالش‌های فراوانی د حیطه محیط زیست برای ما ایجاد کرده‌اند که شامل تجمیع صنایع با منشأهای نفتی است. وی گفت: در شهرکهای رازی و علویه، استفاده از ضایعات نفتی برای تأمین خوراک، اعداد و ارقام تکان‌دهنده‌ای را نشان می‌دهند که باید بطور جدی با آنها مقابله شود. مدیرکل محیط زیست با اشاره به آمار ۱۰ ساله در پسماند، بیان کرد: متاسفانه، تخلیه پسماند در بسیاری از نقاط حساس، تهدیدی برای استان است و باید نقل و انتقال پسماند و امحای آنها نظارت شود. وی از تعامل با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای دفع پسماند به روش پلاسما صحبت کرد و کمبود اعتبارات را مهمترین مشکل در پایش واحدهای صنعتی اعلام کرد.

وی در تشریح و ضعیت حیات وحش اصفهان و کلاه غازی با توجه به مشکلات ناشی از آلودگی هوا برای حیوانات بیان داشت: را آمار حیات وحش از ۳۲ هزار گونه به ۴۲ هزار گونه افزایش یافته که علیرغم خشکسالی، فعالیت و محافظت خوب محیط‌بانان را نشان می‌دهد. وی از منطقه عباس آباد نایین بعنوان بهشت گربه سانان نام برد و افزود: اقدامات خوبی در زمینه تأمین آبشخور و علوفه توسط خیران محیط زیست انجام گرفته است.

دانیالی در ادامه، تأمین حقابه تالاب گاوخونی را اولویت دوم بعداز شرب اعلام کرد و افزود: اگر تالاب از همان ابتدا در برنامه دیده می‌شد، مشکلات امروز را نداشتیم.

مهدی ریاحی، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست از ۴ هزار و ۸۷۸ استعلام در بخش‌های صنعت، گردشگری و موارد دیگر در ۹ ماهه سال جاری خبر داد که ۳۴۱۲ استعلامی‌ای احداث و ۱۴۶۳ استعلام، برای بهره برداری ی بوده است که با ۹۰۵ مورد مخالفت شده است. وی از پروژه‌های بزرگی مشمول ارزیابی زیست محیطی مثل پالایشگاه و نیروگاه سخن راند که دراستان اصفهان اکنون ۲۱ طرح عمرانی بزرگ در حال بررسی است. ریاحی با اشاره به انجام ۹ هزارو ۳۶۵ پایش واحدهای صنعتی و ۲ هزارو ۳۷۹ پایش شبانه، از صدور اخطاریه به ۱۹۷۸ واحد و رسیدگی به ۷۸۳ شکوائیه مردمی خبر داد.

وی در پاسخ به خبرنگار کیمیای وطن راجع به سرانجام طرح جامع پایش آلودگی هوا که درسال ۹۲ به تصویب رسید، گفت: این طرح ۸ محور داشت که ۲۰ دستگاه و نهاد در آن مسولیت داشتند و موفقیت طرح مربوط به شهرداری با بیشترین مسوولیت بود که نه تنها شهرداری، بلکه بسیاری از نهادها به وظیفه خود عمل نکردند و طبق برنامه، پیش نرفتند. وی در مورد سطح عملکرد کارخانه‌ها توضیحی نداد.