رادیو و تلویزیون » فرهنگ و هنر
کد خبر : 303075
دوشنبه - 31 اردیبهشت 1397 - 16:30

«کلید زنی» در ماه مهمانی خدا/ «برای مهمانی» به استان کرمان رسید

مستند «کلید زنی» به کارگردانی روح‌الله طاهرنژاد از سری مجموعه مستندهای «برای مهمانی» دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ساعت ۲۲ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

«کلید زنی» در ماه مهمانی خدا/ «برای مهمانی» به استان کرمان رسید

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، طاهری نژاد درباره این مستند گفت: «کلید زنی» در روستای معزآباد ساخته‌ شده و به آداب‌ورسوم مردم کرمان در ماه مبارک رمضان می‌پردازد.

وی افزود: ماه مهمانی خدا با آداب‌ورسوم خاصی در کرمان همراه است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌شود به «چادر مراد» و «سفره افطاری» اشاره کرد.

این کارگردان ادامه داد: از سنت‌های دیگر مردم کرمان که ثبت ملی شده و همچنان هم انجام می‌شود سنت «کلید زنی» است، سنتی که دستمایه اصلی مستند ما قرارگرفته است.

وی گفت: در «کلید زنی» که در شب‌های احیا انجام می‌شود، زنان شبانه با پوشاندن خود با چادر و سینی‌ای را که در آن آینه، سرمه‌دان و قرآن کریم قرارگرفته است بر در خانه‌ها می‌رود، این زنان با کوبیدن در خانه‌ها صاحب‌خانه را به کمک‌های مالی و غیرمالی دعوت می‌کنند و در نهایت همه هدیه‌ها صرف امور خیریه می‌شود.

طاهرنژاد گفت: دوست داشتم این مستند را در بافت تاریخی کرمان بازسازی کنم، اما متأسفانه با تغییر سبک زندگی مردم در شهرهای بزرگ  آداب‌ورسوم قدیمی رو به فراموشی رفته و مردم چندان با ما همکاری نداشتند، درنهایت روستای معزآباد را برای ساخت این مستند انتخاب کردیم روستایی که این آداب‌ورسوم به قوت در آن اجرا می‌شود و مردمانش با شور و اشتیاق نهایت همکاری را با گروه تولید داشتند.

این مستند امشب ساعت ۲۲از شبکه مستند پخش و فردا ساعت ۱۰ بازپخش می‌شود.

انتهای پیام/