استانها » تهمینه دباغ چی » تولیدی » خبر پوششی » مرکزی
کد خبر : 575047
دوشنبه - 26 آذر 1397 - 16:37
عضو پارک علم و فناوری استان مرکزی:

کشت گیاهان زینتی به صورت کشت بافت در استان مرکزی کلید خورد

عضو پارک علم و فناوری استان مرکزی گفت: کشت و تولید انبوه گل محمدی، رز و انواع گل های زینتی از طریق کشت بافت در این استان کلید خورد.

کشت گیاهان زینتی به صورت کشت بافت در استان مرکزی کلید خورد

به گزارش پایگاه خبری ربیع، عضو پارک علم و فناوری استان مرکزی گفت: کشت و تولید انبوه گل محمدی، رز و انواع گل های زینتی از طریق کشت بافت در این استان کلید خورد.

«امید اکبری» افزود: تولید ارقام گل محمدی و رز از طریق کشت بافت از هشت ماه گذشته در استان مرکزی آغاز و با تولید انبوه این گیاهان در اختیار گلخانه داران قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در این روش قطعه ای از برگ گیاه پر محصول در شرایط استریل و درون شیشه کشت داده شده و از آن ۱۰ تا ۲۰ شاخه گل تولید می شود.

این تولیدکننده گیاهان زینتی در استان مرکزی گفت: تولید نهال خارج از فصل، نهال عاری از بیماری و ویروس و افزایش تولید محصول از جمله مزایای تکثیر گیاهان به روش کشت بافت است.

اکبری افزود: بنفسه آفریقایی و آنتریوم از گل های نادر هستند که کشت و تکثیر آن ها از طریق قلمه و بدز در فصل سرما مشکل است و تولید آن ها به روش کشت و تکثیر بافت گیاهان زینتی در این واحد آغاز شده است.

وی گفت: تولید این گیاهان حدود سه میلیارد ریال درآمد اقتصادی سالانه برای این واحد تولیدی به همراه دارد.

عضو پارک علم و فناوری استان مرکزی خاطرنشان کرد: بذر گیاه بگونیا و قلمه گل سیکلامن از کشور هلند به ایران وارد می شود که با توجه افزایش قیمت ارز واردات این گل ها برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه نیست و تولید این گیاهان به روش کشت بافت در دستور کار است.