کاهش و مهار تورم

روزهای اخیر بازار ارز و طلا و حتی مسکن و خودرو با گذشته تفاوت اساسی پیدا کرده است! در این روزها قیمت دلار پائین کشیده شده و پیش بینی می شود تا مرز چهل هزار تومان نیز کاهش داشته باشد، از طرفی قیمت طلا و مسکن و خودرو نیز کاهش قابل توجهی را تجربه نموده اند؟

کاهش و مهار تورم

مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، روزهای اخیر بازار ارز و طلا و حتی مسکن و خودرو با گذشته تفاوت اساسی پیدا کرده است! در این روزها قیمت دلار پائین کشیده شده و پیش بینی می شود تا مرز چهل هزار تومان نیز کاهش داشته باشد، از طرفی قیمت طلا و مسکن و خودرو نیز کاهش قابل توجهی را تجربه نموده اند حالا این حرکت اگر پایدار باشد حرکتی مبارک و ارزشمند است اما اگر مقطعی باشد باز ضعفای جامعه به شدت آسیب خواهند دید؟! اگر دولت بتواند مقاومت کند و قیمت های کاهش یافته تثبیت کند و در یکی دو ماه این ارقام ثابت بماند آینده به معنای واقعی کلمهشاهد مهار تورم خواهیم بود نه اینکه برخی گفتند قیمت ها واقعی شده است این نگاه به شدت خطرناک است که افزایش قیمت ها به واقعی شدن قیمت ها تعبیر و تعریف شوداما سوال این است که چرا با کاهش نرخ ارز شاهد کاهش سریع نرخ کالاهای اساسی و خدمات در اقتصاد کشور نیستیم با کاهش نرخ دلار یعنی وقتی نرخ دلار وارد فاز کاهشی می‌شود و در سراشیبی قیمت قرار می‌گیرد اصولاً مردم این سوال را می‌پرسند چرا برخلاف زمانی که نرخ دلار بالا می‌رود، و قیمت‌ها به سرعت افزایش می‌یابند در هنگامه کاهش نرخ ارز، قیمت‌ها به سرعت پایین نمی‌آیند

یعنی چرا وقتی دلار پنجاه هزار تومان بود قیمت مثلا شیر با زمانی که دلار به چهل هزار تومان می رسد یکی است و همزمان شیر و پنیر و ماست و نان و غیره کاهش قیمت ندارند؟ نکته مهمی که در این موضوع باید تبیین شود بحث چسبندگی قیمت‌هاست که در اقتصاد شناخته شده است به این معنا که وقتی دلار بالا می‌رود قیمت‌ها به سمت بالا حرکت می‌کند، اما وقتی دلار کاهش می‌یابد قیمت‌ها به همان سرعت بالا رفتن، دچار فرآیند کاهش نمی‌شوند پس تا زمانی که نرخ دلار در یک قیمتی یا حوالی یک قیمت مشخص ثابت نشود نمی‌توان انتظار داشت به سرعت قیمت‌ها کاهش بیابند. به عبارت بهتر، وقتی نرخ دلار از ۵۰ هزار تومان به مرز نزدیک به ۴۰ هزار تومان می‌رسد، نباید فکر کنیم به سرعت این کاهش قیمت روی قیمت تمام خوراکی‌ها و خدمات اثر می‌گذارد، یعنی معمولاً در علم اقتصاد ین اتفاقات به سرعت رقم نمی‌خورد بلکه مساله مهم این است که کاهش نرخ دلار روندی بر جلوگیری از افزایش قیمت و تورم‌های بالاتر در هفته‌ها و ماه‌های آینده می‌شود و معنای مهار تورم همین است نه اینکه کاهش قیمت صورت گیرد بلکه کشیده شدن ترمز گرانی و توقف گرانی ها انتظار درستی خواهد بود و این اولین گام در جهت کاهش و مهار تورم خواهد بود و شاید مهمترین گام باشد. معمولاً فرآیند آغاز کاهش قیمت‌ها بعد از کاهش نرخ ارز و ثابت شدن نرخ ارز اینگونه است که دولتمردان می‌توانند جلوی وقوع تورم‌های بیشتر را بگیرند یعنی از گران‌تر شدن بیشتر قیمت کالاها و سایر خدمات جلوگیری کنند که در قدم اول برای جلوگیری از گرانی‌های افسارگسیخته خوب است. با توجه به اینکه تجربه اقتصادی نشان می‌دهد که در صورت کاهش نرخ دلار نباید انتظار داشت قیمت کالاها فوری کاهش بیابد می‌توان گفت اینکه در مرحله اول دولت و بانک مرکزی بتواند جلوی افزایش نرخ تورم را بگیرد خود مثبت است چرا که کاهش انتظارات تورمی عامل مهمی در جلوگیری از وقوع تورم‌های بزرگتر است. به هر حال، در صورتی که نرخ ارز کاهش بیابد و به سمت تثبیت کاهش برود، تامین مالی تولید نیز همزمان صورت بگیرد و تقاضاهای دلالی از سطح بازارهای مختلف جمع شود قطعا می‌توان به دورنمای مثبتی از کاهش نرخ تورم و رشد تولید امیدوار بود. اگر با برنامه هایی که اخبارش را شنیده ایم کار پیش برود و دلار از عرصه معاملات ایران با دیگر کشورها حذف گردد هم تحریم اقتصادی بی اثر شده و دور خواهد خورد و هم نتیجه اش مهار تورم و در نهایت کاهش قیمت ها خواهد بود که این امر نیازمند عزم ملی است، تمامی کسانی که در این سرزمین پهناور زندگی می کنند باید در این مسیر گام بردارند تا تورم افسار گسیخته مهار شود و در پرتو آن تولید به رشد دست یابد.

مظفر حاجیان