حج و زیارت و وقف » فرهنگ و هنر
کد خبر : 672642
دوشنبه - 27 اسفند 1397 - 19:31
مدیرکل تحقیق و حسابرسی سازمان اوقاف:

کاهش تصدی گری اوقاف با هدف افزیش بهره‌وری/ موقوفات هیأت امنایی می‌شوند

مدیرکل تحقیق سازمان اوقاف گفت: در سیاست جدید نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف تصمیم بر آن شده است تا از ظرفیت مردمی در اداره کرد موقوفات بیشتر استفاده شود تا تصدی‌گری اوقاف در موقوفات کاهش یابد و نقش نظارتی آن ارتقا یابد.

کاهش تصدی گری اوقاف با هدف افزیش بهره‌وری/ موقوفات هیأت امنایی می‌شوند

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از  فارس، حجت‌الاسلام‌ احمد شرفخانی، مدیرکل تحقیق و حسابرسی سازمان اوقاف و امور خیریه ظهر امروز دوشنبه ۲۷ اسفندماه در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه اظهار داشت: یکی از قوانین سازمان اوقاف، اداره کرد موقوفات عام یا مجهول التولیه و یا موقوفات خاص است که مصلحت واقف یا متولی بر اداره آن توسط ولی‌فقیه است.

وی با اشاره به اینکه اداره اماکن مذهبی علی‌الخصوص بقاع متبرکه بر عهده سازمان اوقاف است، تصریح کرد: بر اساس ماده ۵ قانون اوقاف سازمان حج و اوقاف که امروزه سازمان اوقاف و امور خیریه نامیده می‌شود می‌تواند در اموری که اداره آن بر عهده اوقاف است، شخص یا هیئتی از افراد متدین را به‌عنوان امین یا هیات امنا منصوب کند.

شرفخانی ادامه داد: از ابتدای انقلاب تا امروز بیشترین نقش اوقاف به‌صورت مدیریت متصرفی در موقوفات بوده است اما در رابطه با اماکن مذهبی و بقاع متبرکه به‌صورت امین و هیات امنا عمل کرده است.

مدیرکل تحقیق و حسابرسی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در سیاست جدید نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف تصمیم بر آن شده است تا از ظرفیت مردمی در اداره کرد موقوفات بیشتر استفاده شود تا تصدی‌گری اوقاف در موقوفات کاهش یابد و نقش نظارتی آن ارتقا یابد.

وی اضافه کرد: بر اساس ماده ۵ قانون اوقاف تصمیم شد تا برای موقوفات کم‌درآمد، فاقد درآمد و یا آن موقوفاتی که نیاز دارد به افزایش بهره‌وری و درآمدزایی منجر شود، مشارکت مردمی افزایش یابد و این سیاست نظام جمهوری اسلامی نیز است.

شرفخانی با اشاره به اینکه بر اساس سیاست کلی اداری کشور و نقشه راه نظام اداری نیز کاهش تصدی‌گری در اداره کرد نهادها و سازمان‌ها با ورود مردم باید افزایش یابد، تصریح کرد: اولین حکم هیات امنا و امین برای موقوفات امروز برای ۴ موقوفه تهران صادر می‌شود و بناست در سال ۹۸ نیز از ظرفیت مردم علی‌الخصوص امنا در مدیریت موقوفات بیش‌ازپیش استفاده شود که موجب می‌شود، اعتماد مردم به وقف افزایش یابد.

مدیرکل تحقیق و حسابرسی سازمان اوقاف و امور خیریه بابیان اینکه دستورالعمل انتصاب امین و هیأت امنا برای موقوفات به استان‌ها ابلاغ‌شده است، تصریح کرد:‌در این دستورالعمل شرایط عمومی و اختصاصی افراد واجدالشرایط مشخص‌شده است که این افراد ابتدا توسط ادارات شهرستانی انتخاب می‌شوند، سپس به تائید استان می‌رسند و درنهایت حکم توسط اداره کل تحقیق صادر می‌شود.

وی با اشاره به اهداف پیش‌بینی‌شده برای افراد امین و هیات امنای موقوفات افزود: حفظ آبادانی موقوفات و حفظ اصل موقوفه، وصول مطالبات و تنظیم و تجدید قرارداد بر اساس نرخ عادله روز، حفظ مراقبت کامل از اموال، جذب سرمایه‌گذاری در رقبات با رعایت منفعت و مصلحت، احقاق حقوق موقوفه و در صورت نیاز دعاوی ، شناسایی و تثبیت مالکیت موقوفات و درنهایت افزایش بهره‌وری ازجمله اهداف و وظایف تعیین‌شده برای افراد امین و هیات امنای موقوفات است.

شرفخانی گفت: هدف اصلی این طرح کاهش تصدی‌گری اوقاف و افزایش بهره‌وری موقوفات است تا درنهایت اهداف تعیین‌شده در اسناد بالادستی که همان وقف نامه است، محقق شود.

مدیرکل تحقیق و حسابرسی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: امروز برای ۴ موقوفه مرحوم محمدعلی‌آبادی وزیر، موقوفه طلعت صبوحی، موقوفه مرحوم میرزا محمدحسین شیرازی و موقوفه سرای سید محسن در منطقه بازار تهران هیات امنا و امین منصوب می‌شود.

وی اضافه کرد: یکی از موفقیت‌های سازمان اوقاف بر اساس ماده ۵ اداره کرد بقاع متبرکه است که موجب شده مشارکت مردم در توسعه، احیا و بازسازی و همچنین اجرای برنامه‌های فرهنگی و قرآنی این اماکن بیشتر شود.

شرفخانی در بخش پایانی این نشست با ارائه گزارشی از فعالیت‌های اداره کل تحقیق و حسابرسی سازمان اوقاف خاطرنشان کرد: این اداره کل شبه قضایی است و دارای شعب حقوقی و حسابرسی در سراسر کشور است و ازلحاظ قانونی نیز دست پر دارد و تلاش می‌کند تا نظام کنترلی داخلی را در سازمان اوقاف اجرایی کند و مانع تخلفات شود.

مدیرکل تحقیق و حسابرسی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: متولیان موقوفات غیرمتصرفی تا پایان فروردین‌ماه فرصت دارد با حضور در ادارات اجرایی، بودجه خود را تصویب کنند و درنهایت تا خردادماه مفاصاحساب را دریافت نمایند تا مشمول معافیت مالیاتی شوند.

انتهای پیام/