اقتصادی » تولیدی » حمل و نقل، نفت و انرژی » گزارش-مصاحبه
کد خبر : 212891
سه شنبه - 3 بهمن 1396 - 11:15

کارت انرژی جایگزینی برای کارت سوخت

به گزارش پایگاه خبری ربیع، مجلس روزهای شلوغی را سپری می‌کند. تصویب بودجه سال ۹۷ از موضوعاتی است که حرف و حدیث‌های خاص خود را دارد و نمایندگان مردم در این روزها و ماه‌های پایانی سال به شدت درگیر زوایای پیدا و پنهان بودجه و همچنین رد و تصویب یا رفع نقص این بخش مهم اقتصاد […]

به گزارش پایگاه خبری ربیع، مجلس روزهای شلوغی را سپری می‌کند. تصویب بودجه سال ۹۷ از موضوعاتی است که حرف و حدیث‌های خاص خود را دارد و نمایندگان مردم در این روزها و ماه‌های پایانی سال به شدت درگیر زوایای پیدا و پنهان بودجه و همچنین رد و تصویب یا رفع نقص این بخش مهم اقتصاد کشور هستند. یکی از موضوعات مهم بودجه امسال بحث گران شدن حامل‌های انرژی بود که سر و صدای زیادی هم به پا کرد. مصرف حامل‌های انرژی در کشور ما بسیار بالاست اما از سوی دیگر قیمت حامل‌های انرژی تأثیر بسیار زیادی بر اقتصاد ما دارد و با اندک افزایشی بر بسیاری از بخش‌ها اثر می‌گذارد به گونه‌ای که گران شدن بنزین می‌تواند بر قیمت بسیاری از کالاهای خوراکی نیز تأثیر بگذارد. همین دوگانگی افزایش بی رویه مصرف از یک سو و اثرگذاری بر قیمت‌ها از سوی دیگر باعث شده بحث گران شدن حامل‌های انرژی به موضوعی داغ در اقتصاد کشور تبدیل شود.

برای درک بهتر آنچه که در بحث حامل‌های انرژی در این مدت اخیر در کمیسیون‌های مختلف مجلس گذشت با علی بختیار نماینده مردم خوانسار و گلپایگان، عضو کمیسیون انرژی و کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به گفت و گو پرداختیم. آنچه می‌خوانید گفت و گوی ما با این نماینده مجلس است.

– سرانجام گران شدن حامل‌های انرژی به کجا کشید؟

در جریان رسیدگی به بخش‌های مربوط به حوزه انرژی از لایحه بودجه ۹۷، اعضای کمیسیون انرژی مجلس با تبصره مربوط به افزایش قیمت حامل‌های انرژی مخالفت کرده و رأی به حذف آن دادند. در جلسه کمیسیون انرژی که با حضور اعضای کمیسیون انرژی مجلس و نمایندگانی از وزارتخانه‌های نفت، نیرو، دیوان محاسبات، مرکز پژوهش‌ها و سازمان برنامه و بودجه برگزار شد. تبصره ۱۸ لایحه بودجه که ناظر به افزایش قیمت حامل‌های انرژی بود مورد بررسی قرار گرفت و پس از اینکه هر یک از نمایندگان و همچنین نمایندگان دستگاه‌ها ادله خود را بیان کردند، کمیسیون انرژی به حذف تبصره مذکور رأی داده و در واقع با این موضوع مخالفت کرد. در کمیسیون تلفیق نیز اعضای این کمیسیون به دلیل اینکه گرانی حامل‌های انرژی فشار مضاعفی را به مردم و به خصوص قشر پایین وارد می‌کرد با این لایحه مخالفت کرد و بحث گران شدن حامل‌های انرژی در سال ۹۷ منتفی شد.

– یکی از اهداف گران شدن حامل‌های انرژی به خصوص بنزین مسئله کاهش مصرف بود. به این ترتیب و با مصرف فعلی ما وارد کننده بنزین خواهیم بود. برای کاهش مصرف و کاهش واردات بنزین چه برنامه‌هایی باید صورت بگیرد؟

یکی از راهکارهای در این زمینه برندینگ بنزین است. ما باید به سمتی حرکت کنیم که بنزین با کیفیت مناسب و قیمت متنوع در اختیار مردم قرار بگیرد. به خصوص در کلانشهر ها که مصرف بنزین بالاست این موضوع می‌تواند باعث کاهش مصرف و کاهش آلودگی شود. هدف از برندینگ این است که محصول ارائه شده در جایگاه‌ها کیفیت بهتری داشته باشد، البته در بهترین حالت می‌توان گفت این طرح به دنبال ساماندهی است تا بخشی از فعالیت‌های شرکت پالایش و پخش را برون سپاری کند.

یکی دیگر از برنامه‌های مهم در این زمینه گسترش حمل و نقل ریلی است. مصرف و آلودگی حمل و نقل ریلی یک هفتم حمل و نقل جاده‌ای است. قطعاً با گسترش راه آهن از میزان حمل و نقل جاده‌ای کاسته خواهد شد و این می‌تواند کمک بزرگی به مصرف سوخت باشد. ما در حال حاضر بیش از ۵۰۰۰ میلیارذ تومان طرح نیمه تمام ریلی در کشور داریم که اگر این طرح‌ها به سرانجام برسد اتفاقات خوبی در این حوزه رقم خواهد خورد.

البته برای تشویق مصرف کنندگان به استفاده از حمل و نقل ریلی باید قیمت بارنامه‌های این نوع حمل و نقل ارزان‌تر و یکسان سازی شود همچنین قیمت گازوئیل مصرفی در راه آهن نیز باید به تناسب کاهش پیدا کند تا هزینه‌های حمل و نقل ریلی کاهش پیدا کند. در این صورت و با گسترش راه آهن می‌توان امید داشت که این حمل و نقل بخش بزرگی از حمل و نقل جاده‌ای را به عهده بگیرد.

– یکی از موضاعاتی که این روزها مطرح است بحث بازگشت کارت سوخت است. آیا بازگشت کارت سوخت می‌تواند راهگشا باشد؟

پیشنهاد کارت سوخت از سوی برخی از دوستان مطرح شد اما ما دوست نداشتیم کار ناپخته و نسنجیده‌ای در این زمینه صورت بگیرد که بر مشکلات موجود بیفزاید. به همین دلیل هم ما به دنبال طرحی کارشناسی شده هستیم که بتواند مشکلات مصرف بنزین و گازوئیل را حل کند. برای اجرای یک طرح خوب به جز کار کارشناسی ما نیازمند زیر ساخت‌های مناسب هم هستیم. تجربه کارت سوخت تجربه گرانبهایی است که قطعاً در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیشنهاد ما در این مورد کارت انرژی بود که بتواند تمام حامل‌های انرژی را پوشش دهد. البته این طرح نیازمند کار کارشناسی و زیر ساخت‌هایی است که انشاالله در سال آینده مورد بررسی دقیق‌تر و کارشناسی قرار خواهد گرفت.