تولیدی » روزنامه سراسری کیمیای وطن » سرمقاله » فرزانه افسرطه » مظفر حاجیان
کد خبر : 972435
چهارشنبه - 26 شهریور 1399 - 05:13
سرمقاله/

کاخ و کوخ!

فاصله طبقاتی حاصل بی تدبیری و عملکرد نامناسبی است که بر آن اساس عده قلیل توانسته اند با استفاده از رانت اطلاعاتی و سایر شیوه ها ثروتی باد آورده را یک شبه به جیب بزنند و عده ای بر اثر این رانتخواریها به فقر کشیده شوند چرا که هر جا مال بادآورده ای بوجود آمد عده ای مالباخته خواهند بود!

کاخ و کوخ!

 پایگاه خبری ربیع/ فاصله طبقاتی حاصل بی تدبیری و عملکرد نامناسبی است که بر آن اساس عده قلیل توانسته اند با استفاده از رانت اطلاعاتی و سایر شیوه ها ثروتی باد آورده را یک شبه به جیب بزنند و عده ای بر اثر این رانتخواریها به فقر کشیده شوند چرا که هر جا مال بادآورده ای بوجود آمد عده ای مالباخته خواهند بود! و هیچ ثروت فراوانی به این سادگی ها که ما دیده ایم بدست نمی آید« این ‌که امیرالمؤمنین علیه‌السّلام می‌فرماید: «ما رأیت نعمه موفوره الّا و فی جانبها حقّ مضیّع»؛ یعنی هرجا شما دیدید ثروت انباشته‌ای به وجود آمده، بدانید در کنارش حقوق ضایع‌شده‌ فراوانی وجود دارد؛ مظهر اصلی و مصداق عمده‌اش همین است که کارگزاران و مسئولان حکومت، با استفاده از نفوذ و قدرت، راحت بتوانند از امکانات عمومی استفاده کنند؛ بانک‌ها راحت وام بدهند، مراکز گوناگون، امکان استفاده از زمین، آب، هوا، تجارت و وارد کردن و صادر کردن را در اختیار آنها بگذارند؛ ناگهان ببینید کسانی که دستشان از مال دنیا تااندکی پیش خالی بود، ثروت‌های گزاف پیدا کرده‌اند». (بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع کارگزاران نظام ۳۰/۰۷/۱۳۸۱).

نه فقط آنگونه که حضرت امیر علیه‌السلام آدرس داده‌اند، ثروت‌های انبوه از پایمال کردن حق دیگران به دست آمده است، بلکه نیم نگاهی به خاستگاه ثروت‌های نامشروع نیز به وضوح نشان می‌دهد که اگر حقی پایمال نشود ثروت فراوان بادآوره ای فراهم نخواهد شد.  این روزها، سختی معیشت، مشکل مسکن، بیکاری، گرانی افسار گسیخته و افزایش تصاعدی قیمت کالا و خدمات و مشکلات دیگری از همین دست، نه فقط زندگی اقشار محروم را با سختی روبه‌رو کرده، بلکه بسیاری از دهک‌های متوسط جامعه را نیز به محرومیت کشانده است و در همان حال بازار مفسدان اقتصادی و فرصت طلبان اقتصادی زالوصفت هر روز داغ‌تر می‌شود. مقام معظم رهبری فرمودند: «به مسئولان بارها گفته‌ام، تأکید هم کرده‌ام، بازهم می‌گویم و پای این مطلب ایستاده‌ام؛ باید با فساد در دستگاه‌های دولتی و دیگر دستگاه‌های حکومتی مبارزه شود. متعهّدِ این مبارزه، خودِ مسئولان قوای مختلف هستند. در درجه‌ اوّل، برای جلوگیری از فساد در دولت، خودِ مسئولان دولتی، خودِ وزرا و خودِ مدیران ارشد مسئولند. نگذارند در مجموعه‌های آنها فساد به وجود آید. اگر آنها بخواهند مبارزه کنند و اگر این مبارزه را جدّی بگیرند، بهتر از هر کس خواهند توانست مبارزه کنند. البته باید حواسشان جمع باشد که دامن‌های خود را پاکیزه نگهدارند».

حالا توجه کنیم به توانایی های کم نظیر و بعضا بی نظیر کشوری که در علم پزشکی وارد کننده پزشک از کشورهای دیگر بود و امروز تبدیل شده است به کشوری که مقام دوم دنیا درساخت دریچه قلب و درمان تالاسمی با شیوه پیوند مغز استخوان است!این ملت توانسته است  در رشته ها و علوم مختلف و مهم در رتبه های یک رقمی دنیا قرار گیرد و دنیا را انگشت به دهان کند! دستاوردهای حیرت‌انگیز جوانان و فرهیختگان ایران زمین در حالیکه چهل سال با جنگ و تحریم اقتصادی و فشارهای سنگین سیاسی مواجه بوده است از این ملت یک الگوی خودباوری و استقلال را در جهان به نمایش گذاشته است و بسیاری از انسانهای عالم را به خود آورده و شجاعت و جسارت ایستادگی در مقابل استکبار ایجاد کرده است.این وضعیت ما در دنیاست، با این شرایط بی بدیل متاسفانه عده ای کم و قلیل از فرصت دوندگی و تلاش ملی استفاده کرده اند و دست به مفسده های اقتصادی زده اند و به مال مردم و به تعبیری به بیت المال دست درازی کرده اند و بقول خودشان بارشان را بسته اند؟ حالا سؤال  مردم اینست که آیا دستگاههای مسئول توان برخورد با یک مشت مفسد حرامخوار را ندارد؟! در حالیکه این مردم از این حرکت ارزشمند و پاکسازی کشور از دستهای آلوده حمایت و استقبال می کنند؟ آیا جان‌برکفانی که طی ۴۱ سال گذشته برای دفاع از کیان‌اسلام و مقابله با ستمگران پنجه در پنجه بزرگترین قدرت‌های جهانی ‌انداخته و پوزه آنها را به خاک مالیده‌اند، نمی‌توانند کسانی را که دست به مال و ثروتهای ملی مردم دراز کرده‌اند سر جای خود بنشانند؟! محاکمه مفسدان اقتصادی دانه‌درشت چون طبریها تردیدی باقی نمی‌گذارد که نظام اسلامی ایران از سلامت ساختار و قدرت مثال‌زدنی در برخورد با غارتگران اموال عمومی برخوردار است و برای دستگاه قضائی فرقی نمی کند شخص کیست؟ جایگاهش چیست؟ و وابسته به کدام مسئول عالیرتبه و…است؟ حتی اقدام اصلی در برخورد با مفاسد از دل قوه قضائیه انجام می شود تا همه بدانند تعارفی در کار نیست! انتظار می رود حضور دستگاه قضایی با قاطعیت مثال زدنی فعلی در همه مراکز و دستگاهها به جریان در آید و بدن دستهای ناپاک را به لرزه در آورد. با مفسدان دانه‌درشت برخورد می‌شود ولی در سوی دیگر ماجرا، گرانی افسارگسیخته بیداد می‌کند و حال آنکه عرضه‌کنندگان خُرد و کلان کالا مشخص هستند. تعداد کم‌شماری از کلان سرمایه‌داران سودجو میلیون‌ها مسکن خالی را در اختیار دارند و در همان حال قیمت مسکن و اجاره بهاء سر به فلک کشیده است. یک مشت انسان‌نمای زالوصفت ارزش پول ملی را به پائین‌ترین حد ممکن رسانده‌اند و کسی کار چندانی به کارشان ندارد! گرانی ها سرچشمه اش از برخی دستگاههای دولتی و خصولتی و حتی برخی نهادها نشات می گیرد اما ورودی در آنجاها دیده نمی شود! تعزیرات چشمانش را بسته است یا ورود به موقع ندارد و اقدامی اگر دارد آنقدر ضعیف است که هیچ باخورد بازدارنده ای دیده نمی شود؟ ورود به گران کنندگان و عاملان گرانی و قطع دست فرصت طلبان، ثبات اقتصادی را ایجاد می کند و اعتماد عمومی را به ارمغان می آورد.اگر با مفاسد برخورد بهنگام و قاطع صورت گیرد کاخ ها بر پا نمیشود که بالاجبار شاهد فقر و کوخ نشین های زیادی باشیم.

 مظفر حاجیان