همه چیز درباره ویروس خطرناک

کابوس کرونا

یکی از پر تکرارترین نام های این روزها در بین اکثر مردم جهان نام یک ویروس خطرناک به نام کروناست.

کابوس کرونا

به گزارش پایگاه خبری ربیع، یکی از پر تکرارترین نام های این روزها در بین اکثر مردم جهان نام یک ویروس خطرناک به نام کروناست. ویروس کرونا تا کنون منجر به مرگ حدود ۲۵۰ نفر در چین شده و این در حالی است که این ویروس به صورت رسمی در بیش از ۱۹ کشور جهان شناسایی شده است. هر چند تا کنون مواردی از ویروس کرونا در ایران مشاهده نشده اما با توجه به ماهیت این ویروس و نحوه انتقال آسان آن بعید نیست این ویروس راهش را به کشور ما نیز باز کند البته این ویروس علیرغم اینکه خطرناک است اما در همه موارد کشنده نیست و با سعی و تلاش دانشمندان سراسر جهان به احتمال بسیار زیاد ظرف ۳ ماه آینده واکسن آن نیز به تولید انبوه خواهد رسید اما تا آن زمان بهتر است سطح دانش خود را درباره این ویروس بالا ببریم تا هم از احتمال گسترش آن جلوگیری کنیم و هم از ترس ناشی از این ویروس زندگی ما را فلج نکند.

اما سؤال مهم این است که کرونا چیست و چرا تا این حد جهان را به وحشت انداخته است؟

دسامبر ۲۰۱۹ میلادی، خوشه‌ای از موارد عفونت شدید تنفسی در شهر ووهان (Wuhan)، استان هوبای کشور چین گزارش شد.

در ابتدا بر اساس مشاهدات اینگونه به نظر می‌رسید که برخی از بیماران تاریخچه حضور یا کار در بازار عمده فروش ماهی و غذاهای دریایی را دارند که بازار مذکور بلافاصله در روز اول ژانویه ۲۰۲۰ تعطیل شد و اقدامات سلامت محیط و گندزدایی در آنجا به طور کامل به انجام رسید.

چند روز بعد و پس از رد تشخیص آنفلوانزا فصلی، آنفلوانزا پرندگان، آدنوویروس، کوروناویروس سارس، کوروناویروس مرس و سایر عوامل بیماری‌زای دیگر مشخص شد در ۹ ژانویه ۲۰۲۰ ویروسی به عنوان عامل بیماری در ۱۵ نفر از ۵۹ بیمار بستری اعلام شد که باعث نگرانی زیادی شد: یک کوروناویروس جدید که ۷۰% قرابت ژنتیکی با سارس دارد و در زیرگونه Sarbecovirus قرار دارد.

در حال حاضر این ویروس را به اختصار nCoV-۲۰۱۹ نام‌گذاری موقت کرده‌اند تا اطلاعات بیشتر به دست بیاید. در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰ اولین مورد فوت ناشی از این ویروس در چین گزارش شد و گزارش موارد مثبت هم از کشورهای دیگر مثل تایلند، ژاپن، کره جنوبی و آمریکا تا ۲۰ ژانویه ۲۰۲۰ و انتقال فرد به فرد به کادر درمانی نیز شرایط را پیچیده‌تر کرد و بر اساس داده‌های فعلی سازمان جهانی بهداشت، این دستورالعمل موقت تهیه شده است. بسیاری از اقدامات تشخیصی و کنترل عفونتی توصیه شده برای این بیماری در حال حاضر مشابه با دستورالعمل کوروناویروس MERS است. این بیماری جدید یک بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان محسوب می‌شود اما هنوز راه‌های انتقال، مخازن حیوانی، راه‌های پیشگیری، تظاهرات دقیق بالینی آن مشخص نشده است و نیاز به مطالعات بیشتر دارد. در حال حاضر واکسن و درمان مناسب برای nCoV وجود ندارد و لذا داشتن ظن بالینی بالا و پرسش از شرح حال سفر و تماس از بیماران تب دار و بیماران دارای علائم تنفسی نقش بسیار مهمی در برنامه پیشگیری و کنترل این بیماری دارد.

علائم ویروس کرونا چیست؟

این ویروس معمولاً می‌تواند با ایجاد مشکلات خفیف تا متوسط در دستگاه تنفسی فوقانی باعث بیماری شود. علائم ویروس کرونا شامل آبریزش بینی، سرفه، گلودرد، احتمالاً سردرد و تب است که می‌تواند تا دو روز ادامه یابد.

چگونه منتقل می‌شود؟

تمام راههای انتقال کرونا مانند ویروس آنفولانزاست. تماس با فرد بیمار، دست دادن، ترشحات بدن و مواردی از این دست می‌تواند باعث انتقال بیماری شود.

چگونه از خود در برابر ویروس کرونا محافظت کنیم؟

در حال حاضر هیچ واکسنی برای محافظت از شما در برابر ویروس کرونا انسانی موجود نیست. با انجام موارد زیر بتوانید خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهید:

– دستان خود را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه با صابون و آب بشویید.

– از دست زدن به چشم، بینی یا دهان خودداری کنید.

– از تماس نزدیک با افرادی که مریض هستند خودداری کنید.

– هنگام سرفه یا عطسه دهان خود را با یک دستمال بپوشانید، سپس دستمال را درون سطل زباله بیندازید.

– اشیاء و سطوحی که اغلب لمس می‌شود را تمیز و ضد عفونی کنید.

– اگر بیمار هستید و فکر می‌کنید ممکن است علت آن مسافرت به منطقه آلوده به ویروس کرونا یا تماس با شخصی باشد که در آنجا بوده است، باید به وزارت بهداشت و زیر مجموعه‌های آن اطلاع دهید و به دنبال درمان زودهنگام باشید.

بازهم باید تکرار می‌کنیم که کرونا تنها در افراد خاص منجر به مرگ شده و مواردی از مرگ افراد سالم تا کنون گزارش نشده است پس حتی اگر علائم این بیماری را داشتید وحشت نکنید و تنها با مقامات وزارت بهداشت تماس بگیرید.