کابوسی برای پارک ملی کلاه قاضی /طرح کنارگذر شرق اصفهان بیش از این عقب نشینی نمی کند؛عقب گرد طرح تا خط لوله گاز /آزادراه اصفهان- شیرازطرحی برای رفاه مردم ،حصار برای حیات وحش
ارتفاعات پارک ملی کلاه قاضی به همراه دشتهای اطراف آن یکی از بهترین زیستگاههای حیات وحش فلات مرکزی ایران به شمار میرود پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی وسعتی بیش از ۴۷ هزار هکتار دارد که در مجاورت شهر جدید بهارستان واقع شده است.
به گزارش پایگاه خبری ربیع، ارتفاعات پارک ملی کلاه قاضی به همراه دشتهای اطراف آن یکی از بهترین زیستگاههای حیات وحش فلات مرکزی ایران به شمار میرود پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی وسعتی بیش از ۴۷ هزار هکتار دارد که در مجاورت شهر جدید بهارستان واقع شده که غرب این منطقه به گردنه گریژنه، گردنه لاشتر و اتوبان اصفهان- شهرضا محدود میشود،اما اززمانی که وزارت راه برای تکمیل کنارگذر آزادراه شرق اصفهان به دنبال جاده کشی در پارک ملی کلاه قاضی است و قصد دارد ۵کیلومتر از آزادراه را از زیستگاه حیات وحش عبور دهد نگرانی های زیادی در باره تعیین تکلیف حیات وحش این منطقه به وجود آورده است، در این میان اگر چه هریک ازمدیران در سطحی به این مسئله و رفع دغدغه های مردمی و زیست محیطی پاسخ داده اند،اما آنچه از دید دوستداران محیط زیست مسلم است آنکه شاید تنها با زدن تونل در این مسیر بتوان کمی از خسارت وارده به این منطقه ،گونه های جانوری و حیات وحش آن کم کرد.
تمهیدات زیست محیطی را برای پارک ملی کلاه قاضی لحاظ خواهیم کرد
اما قرائن و شواهد حاکی از آن بود که کنارگذر شرق اصفهان بعنوان یک طرح ملی که قطعه سوم آن به طول حدود چهار کیلومتر با پارک ملی کلاه قاضی تداخل دارد قراراست به صورت روگذر از پارک ملی عبور کند ؛ این در حالی است که ساخت و ساز در محدوده های تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست به ویژه پارک های ملی ممنوع و غیرقانونی است .
با این همه آبان ماه امسال بود که مجری طرحهای زیربنایی وزارت راه و شهرسازی استان اصفهان درباره بخشی از طرح کنارگذر شرق اصفهان که در محدوده کلاه قاضی قرار دارد، گفت: کنارگذر شرق اصفهان به طول ۹۳ کیلومتر بهعنوان بخشی از کریدور شمال به جنوب کشور احداث شده که ۶۳ کیلومتر آن در حال بهرهبرداری بوده و ۳۰ کیلومتر ادامه آن در دست احداث است که بخشی از این آزادراه اکنون با پارک ملی کلاه قاضی تداخل دارد.
علیرضا صلواتی افزود:آخرین مسیر انتخاب شده برای ادامه مسیر کنار گذر غرب،از منتهی علیه این پارک و در مجاورت لوله گازی است که از این محل عبور کرده و اکنون این گزینه در شورای ترافیک استان موردبررسی و تصویب قرار گرفته است.
وی عنوان کرد:سیاست و اولویت ما محیطزیست است، گزینههای مختلفی مطرح است و از سوی دیگر موضوع هزینههای اجرای طرح مطرح است و معتقدم که موضوع هزینههای اجرای کنارگذر شرق اصفهان در کنار پارک ملی کلاه قاضی از اهمیت پایینتری برخوردار است.
به گفته صلواتی، بهطورقطع هر گزینهای که برای ادامه طرح کنارگذر شرق و احتمال عبور از کلاه قاضی ارائه میشود و تمهیدات زیستمحیطی برای آن ازجمله ایجاد حفاظهای نگهبانی، ایجاد زیرگذر و روگذر عبور حیوانات، نصب دوربین برای جلوگیری از تجاوز شکارچیان مهیا خواهد شد.
عقب نشینی طرح آزادراه کنارگذر شرق اصفهان تا خط لوله گاز
اما همه این صحبت ها در حالی مطرح شده است که اخیرا در استانداری اصفهان در این باره جلساتی برگزار شده که درآن ازعقب نشینی پروژه آزادراه از داخل پارک به مرز منطقه سخن به میان آمده و درهمین ارتباط دو جلسه با مشاور طرح نیزبرگزارشده و طرح اولیه با اصلاح اینکه حدود ۹۰ هکتار از اراضی پارک ملی کلاه قاضی آزاد و پروژه آزادراه به منتهی الیه محدوده مرز پارک ملی منتقل شد شرایط انجام کار گرفته است.
درهمین زمینه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان درباره آخرین تصمیات اتخاذ شده برای پارک ملی کلاه قاضی درگفتگو با ربیع با اشاره به عقب نشینی طرح آزادراه اصفهان- شیراز از داخل پارک ملی کلاه قاضی به مرز منطقه گفت: اگر ما ورود نمیکردیم مجری طرح آزادراه، پروژه را درهمان مسیر پیشنهادی اول اجرا میکرد؛ حتی روی طرح پیشنهادی اول خیلی کار شده بود ولی پافشاری محیطزیست سبب شد که پروژه آزادراه از داخل منطقه عقب نشینی کند و به نزدیکی خط لوله گاز برود و باید توجه داشت که بیشتر از این عقب نشینی طرح امکان پذیر نیست زیرا باید حریم ۴۰۰ متری خط لوله گاز نیز رعایت شود.
پرونده آزاد راه کنارگذرشرق با ۲ گزینه به شورای عالی محیط زیست رفت
احمدرضا لاهیجان زاده، درباره احداث تونل به این نکته اشاره داشت:احداث تونل تبعات عبور آزادراه از کلاه قاضی را تعدیل میکند ،در خصوص ارتفاعی که زیستگاه اصلی کَل و بُز است پیشنهاد دادیم که آزادراه از آن قسمت با تونل عبور کند که البته مباحثهای فنی زیادی دارد و مشاور همه گزینهها را استخراج کرد که یکی از این گزینهها انجام تونل برای مسیر ورود و خروج آزادراه است.
وی تاکید کرد:همچنین گزینه دیگر اینکه فقط در زیستگاه تونل احداث شود که طول تونل در دو گزینه بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ متر متفاوت است و هزینه هر دو گزینه مشخص است، البته هزینه طرح در مقایسه با طرح روگذر که نهایی شده بود، چند برابر میشود ولی پذیرفتند که گزینه احداث تونل هم در کنار گزینه اول قرار گیرد و در شورای عالی محیط زیست برای این موضوع تصمیم گیری شود.
لاهیجان زاده افزود: پیشتر قرار بود که طرح با یک گزینه (روگذر) به شورای عالی محیط زیست فرستاده شود اما اکنون با ۲ گزینه از جمله احداث تونل به شورای عالی خواهد رفت تا مصوبه بگیرد.امیدواریم درشورای عالی محیطزیست وسازمان برنامه و بودجه کشور این افزایش هزینه تأمین شود که بخشی از آزادراه به صورت تونل از زیستگاه حیات وحش عبور کند زیرا با احداث تونل تبعات اجرای این طرح در کلاه قاضی پایین تر خواهد بود.
زهرا نصیری