به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، «هفته فیلم تئاترهای برگزیده جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی» فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری در تعدادی از دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود.

معرفی هرچه بهتر فضای برگزاری این رویداد و آشنایی دانشجویان با سطح کیفی آثار برگزیده جشنواره تئاتر دانشگاهی در دوره‌های پیشین توسط ستاد برگزاری بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی از مهم‌ترین اهداف این ویژه برنامه است.

طبق برنامه ریزی‌های انجام گرفته فیلم‌تئاترهای «مقدس» به کارگردانی سعدی محمدی، «آقا محمد خان» به کارگردانی نوید معمار کرمانی، «گالیله» به کارگردانی نازنین زهرا رفیعی، «آنشرلی با موهای خیلی قرمز» به کارگردانی امیربهاور اکبرپور دهکردی، «تابستان» به کارگردانی سعدی محمدی و «فرآیند» به کارگردانی علی کرسی زر آثاری نمایشی برگزیده جشنواره تئاتر دانشگاهی هستند که طی فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری در دانشگاه آزاد اسلامی شیراز، دانشگاه علوم پایه دامغان، خانه تئاتر کاشان، دانشگاه زابل و دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر برای دانشجویان اکران خواهد شد.

بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران  به دبیری امین مختاری پنجم تا چهاردهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸  به همت اداره کل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار خواهد شد.

*آغاز اجراهای نمایش «نشر اکاذیب» از اول اردیبهشت در پردیس شهرزاد

نمایش «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» به کارگردانی سهراب حسینی از اول اردیبهشت ماه در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه خواهد رفت.

نمایش‌های «صددرصد» به کارگردانی مرتضی اسماعیل کاشی و «مکبث» به کارگردانی امیر دژاکام عنوان دو اثر نمایشی تازه‌ای است که بعد از تعطیلات نوروزی و از اواسط فروردین ماه، در دوره مدیریت جدید پردیس تئاتر شهرزاد اجراهای خود را آغاز کردند و با اقبال عمومی مواجه شدند.

نمایش «صددرصد» به کارگردانی مرتضی اسماعیل کاشی برای دومین بار در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفته و این نمایش تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری هر شب ساعت ۲۰ در سالن شماره دو این مجموعه روی صحنه می‌رود.  هوتن شکیبا و ستاره پسیانی بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند و تهیه کنندگی این نمایش بر عهده محمد قدس است.

از سوی دیگر در نخستین روز اردیبهشت ماه سال جاری، نمایش «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» به نویسندگی و کارگردانی سهراب حسینی اجراهای خود را  آغاز خواهد کرد. این نمایش مضمونی اجتماعی دارد و بعد از اجراهای متعدد در شهرهای مختلف کشور آمریکا برای نخستین بار با حضور بهنام تشکر در ایران روی صحنه می‌رود. این نمایش از اول اردیبهشت هر شب ساعت ۲۰/۳۰ اجرا می‌شود.

گفتنی است؛ نمایش «مکبث» به کارگردانی امیر دژاکام تا پایان فروردین ماه ساعت ۱۹:۳۰ در سالن شماره ۱ به اجراهای خود ادامه خواهد داد.

*یاری خانواده بزرگ تئاتر ایران به سیل زدگان/ دعوت سفیر «لباس همدلی» از مردم و هنرمندان

ستاد همدلی خانواده بزرگ تئاتر ایران برای یاری رساندن به سیل زدگان استان‌های کشور  با همکاری خانه تئاتر، اداره کل هنرهای نمایشی و مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تشکیل شد. نمایش همدلی، برنامه این ستاد برای کمک به سیل زدگان اخیر کشور است که در ۵ بخش برای یاری رساندن به هموطنان سیل زده برگزار می‌شود: شنبه‌های همدلی؛ اختصاص به نمایشنامه خوانی و اجراهای ویژه هنرمندان کشور به نفع آسیب دیدگان سیل دارد.

یکشنبه‌های همدلی؛ اختصاص درآمد یک روز فروش نمایش‌های کل کشور به سیل زدگان،‌ لباس همدلی؛ جمع آوری لباس‌های نو ویژه سیل زدگان و توزیع بسته‌های لباس در بین هموطنان سیل زده ، اجراهای همدلی؛ اجرای گروه‌های نمایشی در مناطق سیل زده، حضور همدلی؛ حضور هنرمندان تئاتر کشور در مناطق سیل زده.

علاوه بر این موضوع، ویژه‌برنامه‌های بزرگ‌داشت هفته تئاتر، به نمایش همدلی اختصاص و رونمایی از پوستر این رویداد خانواده بزرگ تئاتر، در مناطق سیل‌زده لرستان، خوزستان و گلستان انجام خواهد شد.

همچنین الهام پاوه‌نژاد در راستای این همیاری به پویش لباس همدلی پیوسته و سفیر این حرکت شده است. سفیر «لباس همدلی» از مردم و هنرمندان در راستای وسیعتر کردن کمک ملی به سیل زدگان دعوت کرد.

وی که علاوه بر فعالیت‌های هنری، فعالیت‌های خیرخواهانه‌ای نیز در کارنامه خود دارد از تمامی تولیدکنندگان لباس، بنکداران، هنرمندان و مردم شریف ایران دعوت کرده تا به پویش «لباس همدلی» بپیوندند.

همچنین اقلام اهدایی روزهای پنج شنبه، جمعه و شنبه، مورخ ۲۹ تا ۳۱ فروردین ماه ۱۳۹۸ در عمارت خانه تئاتر واقع در تهران، خیابان سمیه، بعد از تقاطع نجات الهی، پلاک ۲۶۰، عمارت خانه تئاتر جمع آوری خواهد شد.

*یادداشتی بر نمایش آلفرد

هومن حسین‌زاده ، منتقد به بهانه آغاز اجرای نمایش آلفرد پاسکال نوواکی به کارگردانی‌هادی عامل در ایرانشهر متنی بر این نمایش نگاشت: در کمدی‌های سده بیست و یکمی، مرز مشخصی میان دلقک، مقلد، لوده و کسی که به مضحکه می‌پردازد وجود ندارد و بر همین اساس، «آلفرد» پاسکال نوواکی هم مبتنی بر کنش‌های شخصیت بی زمانی است که هیچ الگوی مشخصی را بر نمی‌تابد. گویی آلفرد در تقابل با شخصیت‌های دیگر این نمایشنامه، ترکیبی از پانتالون و زانی، آرلکن و کلمبین، مونتی پیتون، و حتی اسمیت‌های یونسکو را رخ می‌نمایند.

اگر چه در کمدی‌های سده بیستم دلقک‌ها به دو گروه دلقک‌های رنگی و دلقک‌های سفید تقسیم می‌شدند، اما آلفرد، دلقک سفید-رنگیِ بیخیالی است که توامان مظهر دقت و سخت گیری هم هست. دلقک نمایش آلفرد، بر خلاف دلقک‌های بورلسک که بیشتر بر لال بازی تاکید می‌کردند، وابسته به زبان گفتار است. یعنی شیوه‌ای که بر بازی زبانی مجزایی متکی است که در نهایت با همپوشانی و کنار هم نهادن تصادفی آن‌ها غیاب معنا یا انتقال معنا را در ذهن تداعی می‌کند؛ گزاره‌هایی که به مولفه انباشت و تکرار وفادار است و به همین علت قصه گویی را فراموش نمی‌کند، اما با کنار نهادن شیوه‌های ارسطویی روایت از واقعیت فراتر می‌رود و راه‌های خروج از رئالیسم را نشانه می‌گیرد.

شخصیت‌های نمایش آلفرد هرگز نمی‌میرند، درست مثل دلقک‌ها. آن‌ها محکوم به زندگی‌اند؛ اما مبهوت و میخکوب شده. در شخصیت‌های نمایش آلفرد همه چیز در حال نو شدن است، اگر چه همه آن‌ها می‌دانند که مرگ سرنوشت محتوم همه ماست، اما امروز نه… فردا!

نباید فراموش کنیم که تئاتر هنری زنده است که فقط روی صحنه می‌توانیم نتیجه و کارکرد انتخاب‌هایمان را بسنجیم. اگر چه مولفه‌های دراماتیک بازی یک متن و یا حتی سکوت میان گفت و گوها، و شیوه‌های گوناگون مضحکه، کمدی، دلقک بازی و غیره برای کارگردان و بازیگر نمایش یک انتخاب است، اما نکته غیر قابل انکار این است که کمدی پاسکال نوواکی یک دشمن واقعی دارد، و آن رئالیسم است. در زندگی روزمره هم هر کدام از ما اغلب در محل تلاقی یا تطابق امر واقعی با امر خیالی می‌خندیم و به موقعیت‌های کمدی نزدیک تر می‌شویم. و بر این اساس، نمایش آلفرد راهی برای اشاره به موجودیت چنین موقعیت‌هایی است، و فرصتی است که با ابزارهای نوین فاصله گذاری، حقیقت زندگی مان را از دور تماشا کنیم، ناخودآگاه جمعی خود را نشانه بگیریم و بخندیم. اگر چه خنده «آلفرد» هدف نیست و تنها پیامد یک هدف است؛ هدفی که می‌تواند انسان را به انسان نزدیک تر کند.»

نمایش «آلفرد »  به نویسندگی پاسکال نوواکی و ترجمه هومن حسین زاده با بازی پوریا پورسرخ ، نادر فلاح ، مونا کرمی و رابعه اسکویی تا پایان فروردین ماه در تماشاخانه ایرانشهر سالن استاد ناظرزاده کرمانی ساعت ۲۱:۳۰ به روی صحنه خواهد رفت.

*اجراهای صبح «ساعت هشت در کشتی» آغاز شد

نمایش «ساعت هشت در کشتی» به کارگردانی مریم کاظمی از هفته جاری برنامه اجراهای صبح خود را که ویژه مهدها و مدارس می شود آغاز کرد.

این نمایش نوشته آلریچ هاب با ترجمه حسین فدایی حسین به ماجرای سفر دریایی سه پنگوئن در بزرگترین طوفان زمین می پردازد. در این نمایش اصغر همت، علی فروتن، حمید گلی ، مهراد زمانی ، حسن همتی و اعضای اصلی، مربیان و هنرجویان گروه تئاتر مستقل ایفای نقش می‌کنند.

در این نمایش برای اولین بار ۶ گروه متفاوت از هنرجویان کارگاه بازیگری گروه تئاتر مستقل به همراه مربیانی که از اعضا اصلی گروه تئاتر مستقل هستند نقش مسافران و ملوانان کشتی نوح را بازی می‌کنند.

نازنین صفا، عرفان میدانلو ، حسام کلانتری، فاطمه خدابنده لو، سعیدغره داغلی، فرید تجویدی، کاظم بابایی، شادی کارآیین، نرگس صفا منش، زهرا روشن ضمیر، سمیه بیگی، شقایق اصلانی، هایده حسین زاده از اعضا گروه تئاتر مستقل مربیان این شش گروه بوده و نقش ملوانان کشتی را نیز بر عهده دارند. یلدا فرهبد نیز در نقش رنگین کمان روی صحنه می‌رود.

مهدهای کودک و مدارس می‌توانند از طریق شماره تلفن های ۰۹۱۹۰۷۷۶۰۹۸ و ۰۹۳۵۷۴۰۸۵۹۷ برای رزرو و هماهنگی اقدام کنند.

انتهای پیام/