اصفهان » پیشخوان » تولیدی » زهرا نصیری
کد خبر : 1030187
سه شنبه - 3 مرداد 1402 - 17:07
در گفتگو با ربیع عنوان شد:

چالش کمبود فضای فیزیکی مشکل بزرگ فناوران درشهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان/جلوگیری از مهاجرت جوانان ،راه اندازی کارخانه هوش مصنوعی ومزرعه پرینتردستاورد های شهرک علمی اصفهان است

کمبود فضای فیزیکی برای فناوران مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به یک چالش تبدیل شده است به گونه ای که بسیاری از فناوران در صف دریافت زمین منتظر مانده‌اند این مسئله سبب می شود که آن ها انگیزه لازم برای اجرای طرح‌های فناورانه خود را از دست بدهند.

چالش کمبود فضای فیزیکی مشکل بزرگ فناوران درشهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان/جلوگیری از مهاجرت جوانان ،راه اندازی کارخانه هوش مصنوعی ومزرعه پرینتردستاورد های شهرک علمی اصفهان است

به گزارش پایگاه خبری ربیع، کمبود فضای فیزیکی برای فناوران مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به یک چالش تبدیل شده است به گونه ای که بسیاری از فناوران در صف دریافت زمین منتظر مانده‌اند این مسئله سبب می شود که آن ها انگیزه لازم برای اجرای طرح‌های فناورانه خود را از دست بدهند.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با ابراز نگرانی از کمبود فضای فیزیکی برای فناوران مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان  گفت: با این کمبود ممکن است فناورانی که در صف دریافت زمین منتظر مانده‌اند، انگیزه لازم برای اجرای طرح‌های فناورانه خود را از دست بدهند. این برخلاف تلاشی است که همه تیم کارشناسی و بدنه مدیریتی پایه‌گذار پارک‌های علمی و فناوری ایران برای توسعه سهم اقتصاد دانش‌بنیان انجام می‌دهند.

قاسم مصلحی، در گفتگو با ربیع درباره دلایل تصویب و اجرا نشدن برخی موفقت‌نامه‌ها و یا پرداختن نشدن منابع مالی مصوب،به شهرک علمی اصفهان گفت: اگرچه قانون جهش تولید دانش‌بنیان یک قانون مترقی است که ظرفیت‌های قانونی مناسبی برای توسعه شرکت‌های دانش‌‍بنیان و فناور فراهم کرده اما لازم است موافقت‌نامه‌های مذکور در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری اجرایی و منابع مالی تصویب شده، پرداخت شود تا بتوان گامی بیشتر در راستای توسعه و اعتلای اقتصاد دانش‌بنیان کشور برداشت.

اجماع شرکت‌های دانش‌بنیان ارزش‌افزا است

وی با اشاره به اینکه اجماع شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ، بسیار ارزش‌افزا است وبسیاری از نیازهای آن‌‌ها از طریق یکدیگر تامین ‌می‌شود افزود: این شهرک در راستای توسعه خدمات خود به شرکت‌های فناور و افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان، توسعه آزمایشگاه پردازش سریع خیام به کارخانه هوش مصنوعی اصفهان و ایجاد مزرعه پرینتر سه بعدی (FDM) را در دستور کار خود دارد.

مصلحی با اشاره به اینکه بخش خصوصی در این شهرک نقش پررنگی دارد و بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها توسط این بخش انجام شده است افزود:به عنوان نمونه آزمایشگاه‌های تخصصی مرجع با سرمایه‌گذاری مشترک شهرک و بخش خصوصی ایجاد شده  و به سایر شرکت‌ها خدمات ارائه می‌دهد. ۲۰ برابر سرمایه‌گذاری بخش دولتی مهر تأییدی بر اعتماد بخش خصوصی به این مجموعه است. این  در نتیجه خدماتی نظیر آموزش مدیریت کسب‌وکارهای فناورانه و راهبری جوانان مستعد حاصل شده است.

وی با اشاره به اینکه  مراکز رشد تخصصی ICT، هنر، کشاورزی، منابع طبیعی و فولاد در شهرک علمی وتحقیقاتی اصفهان حضور دارند افزود: پارک‌های فناوری ایران با حدود ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور مستقر، اولین مرکز منطقه‌ای توسعه مراکز رشد و پارک‌های فناوری زیر نظر یونسکو به شمار میروند.

جلوگیری از مهاجرت جوانان

 مصلحی، همچنین به بازدید سفیر دانمارک ازشهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اشاره کرد و گفت: در این دیداراعلام نمودیم که شهرک اصفهان  آمادگی کامل دارد تا با پارک‌های فناوری دانمارک در زمینه‌های سافت لندینگ، واردات و صادرات کالا، خدمات و تکنولوژی، برگزاری جلسات آنلاین با محور فناوری و همچنین برگزاری جلسات آموزشی مشترک با حضور متخصصان دانمارکی همکاری کند.

 وی ایفای نقش در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و اشتغالزایی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از جمله اهدافی است که شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان درآن موفق بوده است افزود: امروز به جایی رسیده‌ایم که فارغ‌التحصیلان مدرک دکتری خود با ایجاد یک کسب‌وکار جدید، فارغ‌التحصیلان دیگر را نیز به کار گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه  فعالیت فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور مستقر عامل مهم و نوینی در ثروت‌آفرینی به ویژه برای اقشار تحصیل کرده جوان است افزود: تولید ثروت، تجاری‌سازی، اشتغال فارغ‌التحصیلان، علاقه‌مند کردن جوانان به کشور و جلوگیری از مهاجرت ازاهداف  شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان است؛امروز این شهرک تنها به امیدآفرینی میان جوانان بسنده نکرده و با تأسیس زیرساخت‌هایی مانند کاوشکده فناوری و نمایشگاه دائمی راهیان پیشرفت، به فرهنگ‌سازی فناورانه میان کودکان و نوجوانان به عنوان نسل آینده فناوران کشور نیز پرداخته است.

زهرا نصیری