چابهار سمبل همکاری ایران، هند و افغانستان
بندر چابهار نزدیکترین مسیر ترانزیتی هند به افغانستان و کشورهای CIS از طریق جمهوری اسلامی ایران است، موقعیت جغرافیایی چابهار و حجم مبادلات تجاری بالقوه و بالفعل بین کشورهای یاد شده در سالهای اخیر اهمیت یافتن نقش غیر قابل انکاری است که بندر چابهار میتواند در پیوند کشورهای منطقه ایفا کند.
به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایرنا، امضای موافقتنامه همکاری ایران، هند و افغانستان موسوم به «موافقتنامه چابهار» توسط سران سه کشور، آغاز فعالیت شرکت IPGL هندوستان به عنوان اپراتور تخلیه و بارگیری کشتیها و کالاها در بندر شهید بهشتی و ارسال نخستین محمولههای ترانزیتی هند و افغانستان از طریق بندر چابهار در ۶ ماه گذشته؛ نشان از علاقهمندی و عزم جدی مسئولان و بازرگانان هند و افغانستان برای بهره مندی از مواهب بندر چابهار دارد.
امروزه کاهش زمان و هزینه از مزیتهای اصلی مسیرهای ترانزیتی است. بر اساس گزارشهای آنکتاد، هزینه های حمل و نقل بین المللی و بیمه به طور متوسط ۱۵ درصد از قیمت تمام شده کالاها را در بر می گیرد و این میزان در مورد کشورهای محصور در خشکی نظیر افغانستان و CIS تا ۲۰ درصد افزایش می یابد.
در چنین شرایطی، اولویت اصلی می بایست در بهرهمندی از فرصت موجود و در گام نخست اقتصادی کردن انتقال کالا از مسیر چابهار با رویکرد کاهش هزینه و زمان و در گام بعدی بازاریابی و جذب صاحبان کالا و تجار جدید با هدف افزایش ترافیک کالا و بار باشد.
لذا برای کاهش قیمت تمام شده و زمان عبور کالاهای وارداتی و صادراتی متعلق به کشورهای مختلف و ایجاد مزیت نسبی برای مسیر ترانزیتی چابهار، اهداف مشترک کشورهای هند، ایران و همچنین افغانستان در مسیرهای دریایی و زمینی می بایست حول محور تقلیل فرآیندهای اسنادی، تسهیل رویههای ورود و خروج معطوف شود.
معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: برای تحقق اهداف مهم بندر اقداماتی نظیر ایجاد خط کشتیرانی مستقیم بین بنادر اصلی هند و بندر شهید بهشتی چابهار با حمایت دولتهای ایران و هند و افغانستان نیاز است.
حسین شهدادی افزود: ایجاد بستر مناسب برای جابجایی کالا بصورت حمل و نقل ترکیبی با استفاده از شرکت لجستیکی موجود در هند، ایران و افغانستان و سایر کشورها و اعطای تخفیف در عوارض و هزینههای بندری و دریایی وارده بر کالا و کشتی در بنادر اصلی هند مشابه آنچه در بندر شهید بهشتی چابهار اجرایی شده است.
وی حذف و یا کاهش عوارض و هزینههای عبور ناوگان جادهای در مرزهای زمینی مشترک بین ایران با کشور افغانستان، تلاش برای ایجاد اتاقهای بازرگانی مشترک خواستار شد.
وی ادامه داد: تحقق موضوعات یاد شده نیاز به انجام کار تیمی و بازاریابیهای جامع و مشترک و از همه مهمتر شناخت مستمر و برنامه ریزی مداوم برای رفع موانع در گلوگاهها است.