استانها » خراسان شمالی
کد خبر : 478711
دوشنبه - 23 مهر 1397 - 22:49
جانشین ستاد اربعین خراسان شمالی خبر داد

پیش‌بینی ثبت‌نام ۱۰ هزار زائر اربعین از خراسان شمالی

جانشین ستاد اربعین خراسان شمالی از پیش‌بینی ثبت‌نام ۱۰ هزار نفر از خراسان شمالی برای حضور در اربعین حسینی خبر داد.

پیش‌بینی ثبت‌نام ۱۰ هزار زائر اربعین از خراسان شمالی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از بجنورد ، محمود ثمینی ظهر امروز در نشست خبری اظهار کرد: در اربعین طبق فرمایش مقام معظم رهبری، میزبان اصلی عراقی‌ها هستند اما از جهتی که حدود ۲.۵ میلیون زائر به کربلا می‌روند، امکانات عراق پاسخگو نیست فلذا مواکب کمکی‌ از سوی ایران در عراق برپا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از استان خراسان شمالی ۳ موکب فعال خواهد بود که یک موکب در مرز مهران با ظرفیت ۵۰۰۰ نفر امکانات به زائرین خواهد داد و ۲ موکب دیگر با ظرفیت ۳۵۰۰ نفر و ۱۵۰۰ نفر در عراق فعالیت خواهند کرد و این موکب‌ها توسط کمک‌های مردمی از سراسر استان برپاشده است.

جانشین ستاد اربعین خراسان شمالی ادامه داد: با توجه به آخرین آمار حدود ۴۵۰ نفر خدمه در این سه موکب حضور خواهند داشت و برای تسهیل کار یازده کمیته با فعالیت‌های مختلف تشکیل‌شده است.

وی افزود: تمام کسانی که قصد زیارت دارند باید در سامانه سماح ثبت‌نام کنند و از زائرین انتظار داریم وحدت را حفظ کنند و از حرف‌هایی که بوی تفرقه می‌دهد دوری کنند و همچنین زائرین باید از قوانین عراق مطلع باشند و به آنها عمل کنند.

ثمینی یادآور شد: کسانی که ویزا ندارند به‌هیچ‌وجه نمی‌توانند از مرزها خارج شوند و اگر به هر نحوی این کار را انجام دهند و در عراق دستگیر شوند ۳ سال زندانی خواهند شد.

سرپرست معاونت سیاسی اجتماعی استانداری خراسان شمالی تصریح کرد: هزینه سفر ۴۱ دلار است که ۴۰ دلار برای خروج از کشور و یک دلار از سمت عراق اخذ می‌شود، ۲۰ هزار تومان برای بیمه، ۱۴ هزار تومان حق کارگزاری حج و ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده دریافت خواهد شد و عوارض خروج از مرز زمینی برای زائرین حذف‌شده است.

وی اظهار داشت: آخرین آمار ثبت‌نام تا این لحظه ۵۴۳۰ نفر است که ۴۸۹۴ نفر مدارکشان به کنسولگری عراق در مشهد ارسال‌شده است و پیش‌بینی می‌کنیم امسال آمار ثبت‌نامی‌ها به ۱۰ هزار نفر برسد درحالی‌که سال گذشته حدود ۸ هزار نفر بود.

ثمینی ادامه داد: هیچ محدودیتی برای کارمندان دولت برای خدمت در مواکب نیست و می‌توانند مرخصی عادی بگیرند، خود بنده هم که باید به سرکشی بروم، قطعاً با هزینه شخصی خواهم رفت.

وی در پایان گفت: چون سامانه سماح جامع است، نمی‌شود آمار تعداد افرادی که از اهل سنت در اربعین شرکت می‌کنند را فعلاً تشخیص داد اما آنچه که مهم است رغبت برادران اهل سنت برای شرکت در اربعین است و این افراد در تأمین اقلام مواکب کمک و پشتیبانی زیادی داشته‌اند.

انتهای پیام/