کنترل قیمت دلار با دلار پاشی؟

(پیشگیری از سقوط آزاد ارزش پول ملی!)

بازار متلاطم دلار و طلا می تازد و نگرانی های مردم را می افزاید؟ سرعت صعود دلار در روزهای اخیر هر چند در تحلیل های گذشته پیش بینی شده بود اما بسیار ناباورانه و دردناک است! دلاری که فروردین ماه ۲۷۰۰۰ تومان بود امروز به ۴۶۰۰۰تومان رسیده است یعنی دلار در ۸ ماه بیش از۷۰ درصد گران شده و به موازات آن ارزش پول ملی نیز با توجه به تورم بالای بوجود آمده، کاهش یافته است؟

(پیشگیری از سقوط آزاد ارزش پول ملی!)

مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، بازار متلاطم دلار و طلا می تازد و نگرانی های مردم را می افزاید؟ سرعت صعود دلار در روزهای اخیر هر چند در تحلیل های گذشته پیش بینی شده بود اما بسیار ناباورانه و دردناک است! دلاری که فروردین ماه ۲۷۰۰۰ تومان بود امروز به ۴۶۰۰۰تومان رسیده است یعنی دلار در ۸ ماه بیش از۷۰ درصد گران شده و به موازات آن ارزش پول ملی نیز با توجه به تورم بالای بوجود آمده، کاهش یافته است؟ این علی رغم اخبار و آماری است که داده می شود؟ آمارها حکایت از افزایش صادرات می کند که باید نتیجه اش کاهش قیمت دلار باشد؟ اما عکس روال طبیعی اقتصاد پولی را شاهد هستیم چرا؟ واقعیت اینست که ارزش پول ملی به میزان تولیدات اقتصاد، و به ارزش تولیدات در بازارهای بین‌المللی بستگی دارد. هر چقدر تقاضای بین‌المللی برای کالاهای صادراتی یک کشور بیشتر شد، ارزش پول آن کشور بیشتر می‌شود. پس راه تقویت پول ملی، محقق کردن رشد اقتصادی و افزایش تجارت خارجی کشور است.

آقای رئیس کل بانک مرکزی گفته است مردم بدانند ما مراقب اوضاع ارزی هستیم؟ گشایش های خوبی شده است؟ ارز به مقدار کافی موجود است؟ بازار آزاد ارز را هم زیر نظر داریم؟ النهایه با سیاست گام به گام ارز را به ثبات می رسانیم؟ اما نگفتند این سیاست در چه مدت به نتیجه می رسد؟ و چه موقع بر سایر کالاها که ناشی از قیمت دلار چهل و چند هزار تومانی پر کشیده اند موثر خواهد شد؟ نگفتند سیاست گام به گام نتیجه مثبت خواهد داشت یا همچنان دلار راه خودش را می پیماید و بانک مرکزی هم راه خودش را؟ راستی حراج دلار و بدون نیاز توزیع دلار و سایر ارزها چه مناسبتی دارد؟ در سالهای اخیر کارهای مشابهی در باره سکه انجام شد و دیدیم فقط عده ای دلال و پولدار سودش را بردند و خوردند و به ریش همه خندیدند؟ حالا چه تضمینی هست که دلار به قیمت های نجومی که پیش می شود نرسد و بعد دلار های توزیعی و البته غیر توزیعی و جمع آوری شده از کف بازار روانه بازار شود؟ بسیاری از کسانی که مورد لطف ۵۰۰۰دلاری قرار گرفته و می گیرند به عنوان سرمایه گذاری استفاده می کنند در حالیکه این دلارها باید در مسیر تولید و اشتغال و توسعه اقتصادی استفاده شود؟ اما امروز چه بسا میلیونها دلار حبس شده و می شوند تا در زمان مناسب روانه بازار شوند و بار دیگر تاثیر تورمی خود را بر جای گذارند؟ می خواهند با دلاتر پاشی قیمت دلار را کنترل کنند اما اگر این دلار پاشی ها باعث ذخیره های دلار شود و شاید بخشی از آن بصورت آشکار یا پنهان سر از خارج در بیاورد و فقط خسارت ملی به بار آورد آیا فکری برای این کار شده است؟ آیا این توزیع دلاری تاثیری بر افزایش ارزش پول ملی دارد؟ آیا محرومیت بخش اعظم مردم از این راهکار نوعی بی عدالتی نیست؟ عمده مردم پولی ندارنمد که بروند دلاری بخرند تا روزی گران شود و بفروشند؟ آیا این دامن زدن و هموار کردن راه برای کالای سرمایه ای شدن دلار نیست؟ مانع رشد و توسعه صنعت و اقتصاد نمی شود؟ البته بخشی از ارزش پول ملی به سیاستگذاری بودجه‌ای مرتبط می‌شود، که اتفاقا این روزها که بحث بودجه سال ۱۴۰۲ مطرح است باید مورد توجه قرار گیرد تا در کنار افزایش صادرات و کنترل ارز در افزایش ارزش پول ملی ایفای نقش نماید. بانک مرکزی در جهت تقویت پول ملی می‌تواند با برنامه ذخایر ارزی کشور را کنترل و تنظیم کند که در نقش خود کم رنگ وارد شده است و هر زمان که وارد شده است نیز نقش منفی داشته است! والا نباید دلار اینگونه افسار گسیخته به پیش برود؟ شاید هم در فروش ذخایر ارزی به درستی عمل نشده است که این سرعت بالا رفتن قیمت دلار پیش آمده است؟ در هر حال تنظیم درست می تواند بسیاری از این نگرانی ها را کاهش دهد.در این راستا بانک مرکزی موظف است سرعت رشد نقدینگی را با نظام بخشی سیاستهای پولی کاهش دهد. در بلندمدت، قیمت ارز متناسب با رشد نقدینگی منهای رشد اقتصادی رشد می‌کند. به این معنا که علاوه بر رشد اقتصادی، رشد نقدینگی هم بر ارزش پول ملی اثر می‌گذارد.قبل از هر چیز این را بگوئیم که دلار در دولت های قبل ۲۰۰ درصد و بالاتر گران شده اما از این دولت انتظار است نگذارد حتی چند درصد هم این ارز تو خالی و استکباری گران شود که تا بحال این انتظار محقق نشده است.

متاسفانه این روزها ارزش پول ملی کشور بی‌سابقه‌ترین سقوط را تجربه می‌کند و سقوط ارزش پول ملی به معنای کاهش قدرت خرید مردم، کاهش اعتماد به نفس مردم و کوچکتر شدن سفره خانواده است! اما تدبیری برای جلوگیری از پدیده شوم سقوط ارزش پول ملی را شاهد نیستیم، در حالی که باید برای کنترل این وضعیت تدابیر اساسی اتخاذ شود. این کاهش می تواند علت هایی چون فضاسازی های اخیر و حتی روابط چین با سعودی و اغتشاشات، دلال بازی های زالو صفتان و ترسیم آینده بد در برخی رسانه های داخلی باشد. اما هر چه هست قابل درمان است که دولت و تیم اقتصادی باید چاره اندیشی کنند.

بیان این نکته لازم است که تمام سیاست‌ها و تصمیمات اقتصادی جهت افزایش رفاه مردم و جامعه است و افزایش ارزش پول ملی در افزایش رفاه جامعه نقش مهمی دارد. افزایش ارزش پول ملی کشور به تولید ملی متکی است و هر چه درآمد تولید ملی یک کشور بیشتر شود این مساله به قدرت خرید و افزایش رفاه آن جامعه کمک می‌کند که با آمار راه اندازی کارگاههای تولید تعطیل پیش بینی می شود تولید ملی رشد قابل توجهی را به نمایش بگذارد و در افزایش پول ملی موثر خواهد بود اگر این آمار درست و تولید افزایش یابد؟

مظفر حاجیان