دریک میزگرد مطبوعاتی عنوان شد:

پس از ۱۸ سال وقفه؛ سومین جشنواره گاو هلشتاین با هدف تقویت جایگاه صنعت دامداری در اصفهان برگزار می شود//حضور۵۴ شرکت دانش بنیان در نمایشگاه دام و طیور اصفهان

  سومین جشنواره گاو هلشتاین همزمان با ببست و یکمین نمایشگاه بین المللی تخصصی دام، طیور، آبزیان، دامپزشکی و فراورده های لبنی از ۸ تا ۱۱ آبان ماه در اصفهان برگزار میشود.

پس از ۱۸ سال وقفه؛ سومین جشنواره گاو هلشتاین با هدف تقویت جایگاه صنعت دامداری در اصفهان برگزار می شود//حضور۵۴ شرکت دانش بنیان در نمایشگاه دام و طیور اصفهان

به گزارش خبرنگار ربیع،معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان از برگزاری سومین جشنواره گاو هلشتاین بعد از ۱۸ سال وقفه خبر داد و گفت: این وقفه زمانی، نشان می دهد که متاسفانه فعالیت ها در راستای حمایت از تولید و به روزرسانی عملکرد ها به خوبی انجام نشده است.

حسین ایراندوست، در یک میزگرد مطبوعاتی، برگزاری سومین جشنواره گاو هلشتاین را دست یابی به جایگاه برتر استان اصفهان در تولیدات و فراورده های لبنی و دامی عنوان کرد و افزود:زمانی که بهبودبخشی در کار وجود داشته باشد و نتایج را به روز بهره برداری نماییم شاهد مشکلات نخواهیم بود در حالی که در سالهای اخیر شاهد مشکلاتی در زمینه پرورش دام هستیم.

وی با اشاره به اینکه دو جشنواره قبلی گاو هلشتاین در سالهای ۷۳ و ۸۴، برگزار شد و بعد ازآن دیگر جشنواره ای برگزار نشد افزود: جشنواره امسال بصورت ملی و همزمان با بیست و یکمین نمایشگاه دام و طیور، فرآ ورده های لبنی صادراتی برگزار می شود که برای استفاده شرکت کنندگان از مزایای نمایشگاه و جشنواره مقرر گردید که نمایشگاه در نوبت عصر و جشنواره در نوبت صبح برگزار شود.

وی  افزود:سومین جشنواره جشنواره گاو هلشتاین با همکاری سوزارت جهاد کشاورزی،اتحادیه دامداران، انجمن صنفی گاوداران و دیگر تشکل های صنفی مرتبط مانند صنایع تبدیلی، خوراک دام و طیور، درآبان ماه در اصفهان برگزار می شود  تا دامداران موفق که عملکرد خوبی داشته اند معرفی شوند و دانشجویان این رشته نیز در جریان اطلاعات و دانش روز قرار گیرند.

ایراندوست افزود: گاو هلشتاین ایران از آن جهت در اصفهان مطرح می شود که این گاو شیرده متناسب با اقلیم کشور پرورش یافته است، هدف اصلی جشنواره این است که سالیانه در زمینه پیشرفت عملیات به نژادی و اصلاح نژاد اطلاع رسانی شود و آخرین دستاوردهای ژنتیکی که در تولید و نگهداری دام ظهور و بروز یافته در اختیار شرکت ها و تولید کنندگان قرار گیرد.

وی ادامه داد:سازمان جهاد کشاورزی از تولیدات دامداری ها دربخش روستایی و سنتی، در کنار تولیدات صنعتی، حمایت می کند چرا که اقتصاد روستاییان برای ما مهم است البته وظیفه نهادهای مسئول و ذیربط است که با خدمت رسانی و نظارت بهداشتی از تولیدات سنتی در دورترین نقاط حمایت کنند .

***رشد ۱۳ درصدی تولیدات دامی در استان اصفهان

در ادامه نیز مدیرعامل اتحادیه دامداران استان اصفهان با اشاره به اینکه استان اصفهان رتبه اول تولید شیر با ۶ هزار تن شیر را در کشور داراست و استان تهران با ۴۵۰۰ تن شیر رتبه دومی تولید این محصول را داراست افزود: علیرغم تمامی مشکلاتی که به لحاظ خشکسالی و تامین علوفه دراستان اصفهان حاکم است اما تولید شیر و تولید گوشت قرمز در این استان دارای رتبه بالایی در کشور است.

حسن جعفری، با اشاره به اینکه اصفهان معادل ۱۷ استان کشور تولید شیر دارد افزود:روزانه ۲۰۰ تن گوشت قرمز در این استان تولید می شود . لذا می طلبد که با برگزاری جشنواره گاو هلشتاین در افزایش میزان تولیدات دامی در این خطه تلاش کنیم .

وی برگزاری جشنواره گاو هلشتاین را فرصتی برای معرفی ضوابط بهداشتی، فنی و وضعیت دام عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه صنعت گاو شیری روبه پیشرفت است، شاخصه اقتصادی، نخستین هدف برگزاری این جشنواره است.

جعفری، با اشاره به اینکه امیدواریم با برگزاری سومین جشنواره گاو هلشتاین بتوانیم به  تقویت صنعت دامداری، ایجاد اشتغال و رشد صادرات کشور کمک نماین افزود: ایران بعد از ایالات متحده در تولید شیر و دام های مولد با کیفیت، جایگاه رقابتی دارد .

وی تاکید کرد:: متاسفانه بعد از حذف ارز ترجیحی، در بسیاری از استان ها با کاهش تولید شیر خام و دام مواجه شدیم که به دلیل خروج سرمایه گذاران و فعالان این عرصه بود اما در استان اصفهان شاهد رشد ۱۳ درصدی تولیدات دامی بودیم.

***حضور۵۴ شرکت دانش بنیان در نمایشگاه دام و طیور اصفهان

همچنین دبیر سومین جشنواره گاو هلشتاین با بیان اهمیت تولید شیر وجایگاه صنعت پرورش گاو شیری در کشور، توضیح داد: در این صنعت با موجود زنده ای سروکار داریم که متاثر از محیط است و این جشنواره بعنوان یک رویداد اقتصادی -اجتماعی با فواید فراوان برای کشور خواهد بود.

مهدی بابایی، با ابراز نگرانی از اینکه رشته دامپروری جایگاه خود را در ذهن جوانان از دست داده، یکی از اهداف نمایشگاه و جشنواره را ایجاد انگیزه برای ورود به این رشته بعنوان پایدارترین صنایع عنوان کرد و افزود: برگزاری نشست ها و دوره های آموزشی، مباحث تغذیه ای و پیشگیری برای مخاطبان و فعالان این عرصه می تواند در انتقال دانش روز موثر باشد.

این استاد دانشگاه ، برگزاری مسابقه بین گاوهای شیری و انتخاب قهرمان قهرمان ها را با حضور هیات های داوری از دیگر برنامه های جشنواره عنوان کرد و افزود:

وی با اشاره به اینکه در در ببست و یکمین نمایشگاه بین المللی تخصصی دام، طیور، آبزیان، دامپزشکی ۵۴ شرکت دانش بنیان نیز در عرصه های مختلف حضور دارند افزود: این نمایشگاه و جشنواره مورد تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، وزرات کشور و وزارت امور خارجه است و ان شالله در مراسم افتتاحیه مهمانان ارشد کشوری خواهیم داشت.

***تخصصی ترین نمایشگاه دام و طیور در اصفهان برگزارمیشود

همچنین مجری ببست و یکمین نمایشگاه بین المللی تخصصی دام، طیور، آبزیان، دامپزشکی و فرآورده های لبنی با اشاره به اینکه با توسعه شبکه های اطلاع رسانی اهمیت برگزاری نمایشگاه های تخصصی پررنگ تر شده است افزود:امسال تخصصی ترین نمایشگاه دام و طیور در اصفهان برگزارمیشود؛ در این رویدادشرکت هایی از کشور های عمان، قطر،سوریه، روسیه، عراق،پاکستان، افغانستان و غیره حضور دارند.

وحید شیبانی زاده ، با اشاره به اینکه در ببست و یکمین نمایشگاه بین المللی تخصصی دام، طیور، آبزیان، دامپزشکی و فرآورده های لبنی شرکت هایی در زمینه ماشین آلات ،خوراک دام ، بهره برداران حوزه ژنتیک،و اصلاح نژاد حضور دارند افزود: هدف از حضور این شرکت ها بالا بردن سرانه شیر از طریق تولیدات صنعتی است.

وی با اشاره به اینکه در دوره های قبلی نمایشگاه بین المللی تخصصی دام، طیور در استان های فارس و مشهد برگزار شده است افزود:تنها نمایشگاهی که تمامی اجرای دولتی وبخش خصوصی درکنار یکدیگر قرار گرفته اند نمایشگاه اصفهان است که این مسئله مهمی برای هر چه بهتر برگزار شدن نمایشگاه است .

***تلاش برای افزایش سرانه مصرف لبنیات در بین مردم

در ادامه این نشست محمد موسوی مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز با اشاره به اینکه  در بخش کشاورزی و دامی استان اصفهان رتبه های برتر کشوری را داراست به اهمیت برگزاری  ببست و یکمین نمایشگاه بین المللی تخصصی دام، طیور و سمین جشنواره گاو هلشتاین همزمان با این رویداد اشاره کرد و افزود:دغدغه این نمایشگاه و جشنواره حضور مردم برای اطلاع از تازه های حوزه دام و محصولات لبنی است تا بتوانیم برای افزایش سرانه محصولات لبنی در جامعه گام های مفیدی برداریم.

مهسا ملک پور مدیر روابط عمومی شرکت نمایشگاه های بین اللملی اصفهان نیز برگزاری سومین جشنواره گاو هلشتاین همزمان با ببست و یکمین نمایشگاه بین المللی تخصصی دام، طیور، آبزیان، دامپزشکی و فراورده های لبنی از ۸ تا ۱۱آبان ماه در اصفهان  را فرصتی برای ارائه تولیدات جدید ، افزایش سطح آگاهی های علمی و تبادل تجربیات در بخش های مختلف عنوان کرد .

گفتنی است با حضور تمامی اعضاء پوستر سومین جشنواره گاو هلشتاین در اصفهان رونمایی شد.

زهرا نصیری