تحلیل ها » تولیدی » خبر دریافتی
کد خبر : 509396
یکشنبه - 13 آبان 1397 - 16:21
سرمقاله آفرینش/

پرسپولیس؛ الگویی برای درآمدزایی باشگاه‌های ایرانی

« پرسپولیس؛ الگویی برای درآمدزایی باشگاه‌های ایرانی » عنوان سرمقاله روزنامه آفرینش به قلم سعید ونکی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

پرسپولیس؛ الگویی برای درآمدزایی باشگاه‌های ایرانی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، پرسپولیس در دیدار رفت فینال لیگ قهرمانان آسیا، مقابل نماینده ژاپن شکست خورد و کار سختی برای جبران این نتیجه در تهران دارد، اما با وجود این شکست و شانس کمتر برای قهرمانی، سرخپوشان پایتخت باز هم بُرد کرده اند!
پرسپولیس که با مشکلات عدیده مالی در این فصل روبروست، توانست دست به کار بزرگی بزند و برای اولین بار به فینال بزرگترین رقابت باشگاهی در قاره کهن راه پیدا کند و این افتخارآفرینی باعث شد که یک میلیون و صد و بیست هزار دلار پاداش توسط AFC به پرسپولیسی‌ها تعلق گیرد. با تبدیل دلار، تاکنون مبلغی نزدیک ۱۶ میلیارد تومان نصیب این باشگاه شده است که با توجه به بدهی سرخپوشان به بازیکنان و کادرفنی، این پول می تواند گره‌‎گشای بسیاری از مشکلات آنها باشد. اما این تمام پاداش پرسپولیسی‌ها نیست. سرخپوشان پایتخت با صعود به فینال توانستند گام بلندی جهت بهبود وضعیت مالی خود بردارند. این تیم اگر بتواند در بازی برگشت جبران مافات کند و به عنوان قهرمانی برسد، ۴ میلیون دلار( ۵۶ میلیارد تومان) به دست می آورد و اگر هم موفق به کسب جام نشود، ۲ میلیون دلار ( ۲۸ میلیارد تومان) نصیبش می شود.
قطعا از دست دادن جام قهرمانی در گام آخر، برای پرسپولیسی ها سنگین و ناراحت‌کننده است اما می توان از زاویه دیگری هم به مسائل نگاه کرد. این پاداش قابل توجهی که نصیب سرخپوشان می شود، می تواند آرامش را به اردوی پرسپولیس برگرداند و آنها را به آینده و موفقیت در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیای فصل بعد، امیدوارتر کند. پرطرفدارترین تیم ایران که محرومیتش از جذب بازیکن تا حدود دو ماه دیگر برداشته می شود با این پول می تواند نفرات جدیدی را جذب و ضعفهای خود در پستهای مختلف را برطرف کند و تیم قدرتمندتری را برای ادامه فصل، روانه مسابقات کند.
اگرچه نباید از یاد ببریم که دغدغه های پرسپولیس و به خصوص پرونده های مالی آنها در فیفا به قدری زیاد است که این پول کفاف تمام هزینه های آنها را نمی دهد، اما این مبلغ کمک شایانی به کاهش تنشهای مالی در این باشگاه خواهد کرد.
مسیری که پرسپولیس در این فصل طی کرده، می تواند الگویی برای باشگاههای پرطرفدار، بزرگ و پرخرج فوتبال ایران باشد. فوتبال ایران که بخش اعظم هزینه های آن توسط دولت پرداخت می شود، همیشه با مشکلات مالی درگیر بوده و همین پولی هم که توسط دولت به باشگاهها پرداخت شده، هیچ وقت به موقع و کافی نبوده است. اگر چه نباید از یاد برد که هنوز مسئله حق پخش تلویزیونی در فوتبال ایران حل نشده- که اگر شده بود- هیچ گاه این حجم از مشکلات مالی برای باشگاهها پیش نمی‌آمد. با وجود این مشکلات، پرسپولیس با نمایش فنی قابل قبول توانست به فینال برسد و بدون اینکه دست به دامان نهاد و ارگانی برای دریافت پول شود، به مبلغ قابل توجهی دست پیدا کند. به نظر می رسد تا زمانی که فوتبال ایران اسیر بودجه دولتی است، این روش برای کسب درآمد، یکی از بهترین راههای پیش روی کنونی است، زیرا علاوه بر کسب پاداش، رقابتهای لیگ قهرمانان می تواند ویترینی برای نمایش بازیکنان و جذب آنها توسط باشگاههای آسیایی و سودآوری برای تیمهای ایرانی باشد.