سخت افزار » فناوری و ارتباطات
کد خبر : 425749
سه شنبه - 20 شهریور 1397 - 13:29

معرفی پردازنده‌های چهار هسته‌ای AMD Ryzen 5 2500X و Ryzen 3 2300X

شب گذشته AMD مدل‌های چهار هسته‌ای نسل دوم از پردازنده‌های Ryzen را معرفی کرد. مدل‌های جدید مقرون به صرفه تر هستند.

معرفی پردازنده‌های چهار هسته‌ای AMD Ryzen 5 2500X و Ryzen 3 2300X

به گزارش پایگاه خبری ربیع،شب گذشته AMD مدل‌های چهار هسته‌ای نسل دوم از پردازنده‌های Ryzen را معرفی کرد. مدل‌های جدید مقرون به صرفه تر هستند.

اولین پردازنده جدید Ryzen 5 2500X با چهار هسته پردازشی فیزیکی و توانایی اجرای هم زمان هشت Thread است. این پردازنده دارای فرکانس پایه ۳.۶۰ گیگاهرتز، فرکانس بوست ۴.۰۰ گیگاهرتز، ۸ مگابایت حافظه کش سطح سوم و توان طراحی گرمایی ۶۵ وات است. Ryzen 5 2500X جایگزین Ryzen 5 1500X می‌شود که انتظار می‌رود با استقبال خوب گیمرها مواجه شود.

دومین پردازنده جدید Ryzen 3 2300X است. این مدل نیز چهار هسته‌ای است اما خبری از قابلیت SMT نیست و حداکثر می‌تواند چهار Thread را به طور هم زمان اجرا کند. ۲۳۰۰X دارای فرکانس پایه ۳.۵۰ گیگاهرتز، فرکانس بوست ۴.۰۰ گیگاهرتز، ۸ مگابایت حافظه کش سطح سوم و توان طراحی گرمایی ۶۵ وات است. این مدل جدید جایگزین Ryzen 3 1300X می‌شود.

احتمالاً به یاد دارید AMD در نسل قبل مدل‌های چهار هسته‌ای از هر واحد چهار هسته‌ای CCX دو هسته پردازشی را فعال گذاشته بود تا به چهار هسته پردازشی هدف برسد، اما در این نسل یک واحد CCX چهار هسته‌ای به طور کامل فعال و یک واحد CCX غیرفعال شده است.

همچنین AMD دو مدل پردازنده جدید با پسند E نیز معرفی کرد که در مقایسه با مدل‌های معمولی Ryzen، دارای فرکانس پایین‌تری هستند. در عوض توان طراحی گرمایی این مدل‌ها فقط ۴۵ وات است. ۲۶۰۰E دارای فرکانس پایه ۳.۱۰ گیگاهرتز و فرکانس بوست ۴.۰۰ گیگاهرتز است. ۲۷۰۰E از فرکانس پایه ۲.۸۰ گیگاهرتز و فرکانس بوست ۴.۰۰ گیگاهرتز بهره می‌برد که به وضوح در مقایسه با مدل معمولی پایین‌تر است.

AMD قیمت و زمان عرضه پردازنده‌های جدید خود را اعلام نکرده است. بدتر اینکه دست کم در ابتدای عرضه این پردازنده ها صرفاً در اختیار کیس های آماده قرار می گیرند و امکان تهیه جداگانه آنها وجود ندارد.