به گزارش پایگاه خبری ربیع،آن‌طور که اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی، اشاره داشت در جریان فروش خودروهایی که از سویخودروسازان انجام می‌شود، آنها با اعلام سودهای بالا در زمان سپرده‌گذاری به رقابتی با بانک‌ها وارد شده بودند که جذب منابع قابل توجهی انجام می‌شد. هر چند که منابع در مقابل سپرده‌های نظام بانکی خیلی بالا نبود اما این موجب به هم ریختگی نظام سود شده بود.

بر این اساس با طرح موضوع در شورای پول و اعتبار فعالیت خودروسازان در چارچوب مشخصی قرار گرفته و پیش‌شرط‌هایی برای جذب سپرده و فروش خودروهای آنها تعیین شد به طوری که دیگر قرار نیست آنها سودهای بالای ۲۴ و ۲۵ درصد و بیشتر را به سپرده‌های متقاضیان خرید خودرو اختصاص دهند. از این رو با مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سودی که خودروسازان می‌توانند به مشتریان خود بپردازند حدود ۳ درصد بالاتر از سود قابل پرداخت در نظام بانکی است. در عین حال که نرخ سود انصرافی باید یک ساله بوده و خودروسازان هم پایبند به فرمول تعیین شده باشند. اگر اینگونه رفتار نکنند تسهیلاتی که قرار است از نظام بانکی دریافت کنند و یا دریافت کرده‌اند کاملا منتفی خواهد شد.

ادغام بانک‌ها از برنامه‌های اصلاح نظام بانکی است

کمیجانی که در حاشیه بیست‌وهفتمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی سخن می‌گفت در رابطه با موضوع ادغام بانک‌ها نیز عنوان کرد: ادغام بانک‌ها یکی از آیتم‌های ده گانه اصلاح نظام بانکی است که تمامی مراحل آن در دستور کار قرار می‌گیرد به گونه‌ای که باید اصلاح و بازسازی انجام شده و در نهایت ادغام مورد پیگیری قرار گیرد.

وی همچنین در رابطه با سرانجام لوایح دوقلوی اصلاح نظام بانکی نیز یادآور شد: هم‌اکنون این موضوع در بانک مر کزی و با همکاری مجلس در حال بررسی بوده و آن را پیگیری می‌کنیم.

انتهای خبر/ اقتصاد نیوز