استانها » خراسان شمالی
کد خبر : 539172
پنجشنبه - 1 آذر 1397 - 19:15
از وضعیت یک تشکل دانشگاه بجنورد گزارش می‌دهد

پارتی‌های شبانه و غیراسلامی در یک تشکل دانشگاه بجنورد/ پایمال کردن دستورات صریح اسلامی

برخی اعضای یکی از تشکل‌های دانشجویی دانشگاه بجنورد که عنوان اسلام را در نام خود یدک می‌کشد این روزها وضعیت خاصی را پشت سر می‌گذرانند که به نظر بویی از اسلامیت و دستورات صریح اسلامی نبرده‌اند.

پارتی‌های شبانه و غیراسلامی در یک تشکل دانشگاه بجنورد/ پایمال کردن دستورات صریح اسلامی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، دانشگاه، مبدأ تحولات است. این سخن امام خمینی را زیاد شنیده‌ایم. اما شاید هیچ‌گاه به این فکر نکرده‌ایم که این تغییرات، ممکن است تحولی در جهت منفی نیز باشد. اگر یک روز دانشگاه باعث سقوط سفارت آمریکا می‌شد، اکنون دیگر شاید این قدرت را نداشته باشد. البته که هنوز جوانانی هستند که باقدرت مقابل برخی کج‌روی‌ها می‌ایستند و باعث افتخار کشور هستند.

اما بحث این گزارش چیز دیگری است. کاری به مسائل و نقش‌آفرینی‌های سیاسی نداریم. بنا داریم به یک موضوع فرهنگی مهم اشاره‌کنیم.

موضوعات فرهنگی، به‌طور خاص مسئله روابط دختر و پسر در دانشگاه‌ها امروز به یک معضل بسیار جدی تبدیل‌شده است. مسئله‌ای که حریم‌ها، عفت‌ها، حیاها و آبروهای زیادی را تحت خطر قرار می‌دهد. آمار روابط دختر و پسر معمولاً از سوی دانشگاه‌ها ارائه نمی‌شود و اکنون قصد ورود به آمار نیز نداریم.

در خصوص روابط دو جنس مخالف به‌طورکلی این حوزه را به دو بخش تقسیم می‌کنیم. عده‌ای از دختران و پسران دانشگاهی روابطی را در سطوح مختلف دارند اما این روابط پنهانی است. فرد به خود این اجازه را نمی‌دهد که در عموم این رابطه را به نمایش بگذارد. لذا ورود به حریم او اگر به‌صورت تجسس باشد شرعاً جایز نیست. اما دسته دیگر افرادی هستند که بی‌شرمانه روابط نامشروع خود را جار می‌زنند. شبکه‌های مجازی مانند اینستاگرام فرصتی شده است تا افراد بدون هیچ مرزی روابط خود را به نمایش بگذارند و از هیچ موضوعی هراس نداشته باشند. قابل‌ذکر است که اگر این افراد در فضای خصوصی خود اقدامی را انجام دهند و آن را منتشر نکنند، مسئله بین خود و خدایشان است، اما وقتی جنبه عمومی پیدا کند، نیاز به ورود مسئولان مربوطه دارد.

بخشی از روابط نامشروع که پیش از این در بجنورد سابقه کمی داشته است، پارتی های شبانه ی مختلط است. هرچند نگارنده متن اعتراف می کند این مهمانی ها پیش از این نیز وجود داشته ، اما سابقه انتشار آن در فضای عمومی بسیار قلیل و شاید ناموجود بوده اما اکنون برخی به صورت وقیحانه، از پارتی های خود عکس و فیلم منتشر می کنند.

این موضوع زمانی جالب تر می شود که برخی از خواص دانشگاه نیز وارد این فضا شده اند. در یکی از موارد اخیر میهمانی های شبانه که حضار  فیلم های آن را نیز منتشر کرده اند، یک چهره نام آشنا نیز دیده می شود. وی یکی از اعضای شورای مرکزی یک تشکل به ظاهر اسلامی دانشگاه بجنورد است. این به آن معناست که فردی در یک تشکل اسلامی نیز مسئولیت دارد، با بی شرمی در این مراسم شرکت کرده و از آن وقیحانه تر، عکس انداخته و به آن اجازه انتشار داده است. آیا کسی که در یک تشکل اسلامی مسئولیت دارد، این حق را دارد که وارد این فضا شود و این چنین به نام اسلام توهین کند؟ این درحالی است که در مراسم معارفه اعضای این تشکل، به صراحت اعلام شد این گروه هیچ کار خلاف اسلامی را انجام نمیدهد. آیا حضور در پارتی های شبانه مختلط خلاف اسلام نیست؟ آیا خدشه دار کردن دامن پاک دختران دانشجو خلاف اسلام نیست؟ آیا رقص در فضایی تاریک به صورت مختلط خلاف اسلام نیست؟ آیا مشخص است پس از این اتفاقات چه فجایع دیگری رخ داده؟ آیا وقتی دختران و پسران تا حد رسیدن به یک پارتی با زیرپا گذاشتن تمام اصول قدم برداشته اند، لکه دار شدن عفتشان به معنی تام دور از ذهن است؟

مهیاکردن چنین فضای فاسدی، باعث شده که دانشجویانی که از خطرات واقعی این پارتی‌ها خبر ندارند نیز وارد آن شوند. در فیلمی که یکی از حاضرین این مراسم منتشر کرده است، یکی از دختران حاضر درحالی‌که تمام روشنایی فضا گرفته‌شده و همه‌چیز آماده یک فساد است، به دوست خود می‌گوید: فضا تاریک است و چیزی دیده نمی‌شود. به‌صورت قطع مشخص است این دختر به فکر آبروی خود است. لذا اگر افرادی چنین فضای فاسدی را مهیا نمی‌کردند، این دختر اکنون در حال رقص با پسران نبود. با این تفاسیر آیا نباید مسئولان قضایی به این موضوع ورود کنند؟ آیا نباید باعثین این اعمال مجازات شوند تا کسی دیگر جرئت به وجود آوردن خانه فسق در شهر اسلامی را نداشته باشد؟

این فیلم کوتاه یقیناً قسمت کوچکی از مراسم بی‌شرمانه‌ای است که اعضای ارشد این تشکل دانشگاه بجنورد در آن حضور دارد. اما باید وارد فضای دیگری شد. آیا چنین تشکلی که نام اسلام را یدک می‌کشد و با این اسم دانشجویان ورودی جدید ناآگاه از همه‌جا را به خود جذب می‌کند، شایستگی فعالیت دارد؟ آیا وقتی یک تشکل اسلامی این‌چنین به خود اجازه می‌دهد که وارد چنین ماجراهایی شود، نباید از فعالیت منع شود؟ سابقه این تشکل، سابقه خوبی نیست. دو سال گذشته مقام ارشد این تشکل از سمتش برکنار شد. آیا مسئولان دانشگاه دلیل این اتفاق را بیان می‌کنند؟

مجموع این سوابق بیم آن را می‌دهد که حضور این تشکل در دانشگاه بیش ازآن‌که باعث پویایی دانشگاه شود، فرصتی برای نابودی پاکی و عفت دانشجویان ورودی جدید را فراهم کند. لذا باید دانست دانشجوی ورودی جدید که وارد این تشکل می‌شود، فرصتی برای به انحراف کشیده شدن را به‌راحتی پیدا می‌کند. از طرفی فضای موجود در دانشجویان ورودی جدید را در نظر بگیرید تا بشود درک کرد که خطر بزرگی آن‌ها را تهدید می‌کند. مسئولان قضایی و دانشگاهی باید فوراً به این ماجرا ورود کنند تا از فاجعه‌های دیگر جلوگیری به عمل آید. عفت، پاک‌دامنی و حیای دختران سرزمین ما مسئله‌ای است که از قدیم به‌عنوان یک ویژگی اساسی کشورمان مطرح بوده؛ اما حالا عده‌ای به این راحتی این پاک‌دامنی را زیر پا می‌گذارند. آیا نباید با عاملان برخورد جدی شود؟

در آخرین شاهکار این مجموعه نیز طی چند شب اخیر در محل دفتر تشکل در داخل دانشگاه مراسم تولد یکی از اعضا به‌صورت مختلط برگزار می‌شود و تصاویر آن نیز در فضای مجازی منتشر می‌شود که پس از انتشار این تصاویر مسئولان سیاسی و فرهنگی این تشکل متنی به‌عنوان استعفای خود را در فضای مجازی منتشر کردند.

حال باید پرسید آیا مسئولان دانشگاه بجنورد از این موارد باخبر هستند؟ اگر با خبر هستند و اقدامی را انجام نمی‌دهند که وای بر آنها. اگر هم ناآگاه‌اند بهتر است به‌سرعت این خطر را پیگیری کنند. از سوی دیگر می‌طلبد مسئولان انتظامی، قضایی و به این موضوع ورود جدی داشته باشند و از آفرینش خطرات بیشتر جلوگیری به عمل‌آورند. اگر تعلل انجام شود ممکن است خیلی زود سطح فساد در استان از میزان فعلی بسیار بالاتر رود.

انتهای پیام/