تولیدی » علی حاجیان » یادداشت میهمان
کد خبر : 1030901
جمعه - 3 شهریور 1402 - 17:21

ویژگی‌های دو الگو

فلسفه نام گذاری ایام شهادت شهیدان رجایی و باهنر به عنوان هفته دولت، زنده ماندن شاخص‌های فکری، رفتاری و شخصیتی آن دو شهید عزیز است. اهداف نام گذاری هفته دولت در این ایام شاخص قرار گرفتن خصوصیات رفتاری و اخلاقی آن شهیدان سرافراز برای دولتمردان است. (رهبر معظم انقلاب)

ویژگی‌های دو الگو

به گزارش پایگاه خبری ربیع، فلسفه نام گذاری ایام شهادت شهیدان رجایی و باهنر به عنوان هفته دولت، زنده ماندن شاخص‌های فکری، رفتاری و شخصیتی آن دو شهید عزیز است. اهداف نام گذاری هفته دولت در این ایام شاخص قرار گرفتن خصوصیات رفتاری و اخلاقی آن شهیدان سرافراز برای دولتمردان است. (رهبر معظم انقلاب)

انقلاب اسلامی تحولی در عرصه سیاست و حکومت ایجاد کرد که معرف گفتمان تازه‌ای از کشورداری و سبک نوینی از کارگزار و زمامدار سیاسی است این گفتمان بر بنیادهای انقلابی استوار بوده و از سرچشمه‌های معارف دینی سیراب می‌شود. شهید رجایی و باهنر را باید نماینده دولتمردانی دانست که بیش از هرچیز با هویت انقلابی جمهوری اسلامی تطابق داشتند تا جایی که در کلمات مکرر امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب به منزله الگوی حاکم انقلابی و ارزشمدار مطرح شدند. امام خمینی (ره) فرمودند: «من در مطالعاتی که در ایشان (شهید رجایی) کردم به نظرم آمد که از حال دستفروشی‌اش تا حال ریاست جمهوری، در روح او تأثیری حاصل نشد. آقای رجایی و آقای باهنر این طور نبودند که ریاست در آنها تأثیر کرده باشد، آن‌ها در ریاست تأثیر کرده بودند، یعنی آنها ریاست را آورده بودند زیر چنگ خودشان. ریاست آنها را نبرده بود تحت لوای خودش».

شکی نیست که نخبهٔ جامعهٔ اسلامی باید متناسب با منظومهٔ فرهنگی جامعهٔ اسلامی تعریف شود. لذا در فضای پیشرفتی که مقام معظم رهبری بر آن تأکید کرده‌اند، هدف جامعهٔ امروز عبارت خواهد بود از پیشرفت با تعاریفی که اسلام ارائه داده است. جامعهٔ اسلامی باید متناسب با منظومهٔ فرهنگی جامعهٔ اسلامی تعریف شود. به عبارت دیگر، نخبهٔ این مجموعه کسی است که پیشرفت را با ادبیات اسلامی دنبال کند.

پیشرفت باید با طریقی که اسلام از آن ارائه می‌دهد صورت گیرد و در غیر این صورت اساساً پیشرفت در جامعهٔ اسلامی نه امکان تحقق دارد و نه به فرض تحقق، وجههٔ اسلامی خواهد داشت.

 نظام جمهوری اسلامی برای استمرار، حفظ بنیان‌ها و دیدگاه‌های اساسی و حرکت در مسیر دستیابی به آرمان‌ها و اهداف بلند خود، نیازمند پرورش نخبگان و مدیران شایسته، توانمند، صالح، مدبر و متعهد به سیاست‌ها و اندیشه‌های بنیادین انقلاب اسلامی است و بی توجهی به این مسئله، آسیب‌های جدی خواهد داشت. چنانچه اکنون احساس می‌شود در تربیت مدیران ارزشمدار آنچه شایسته است اتفاق نیفتاده است یا به این تفکر و اندیشه میدان لازم داده نشده است. اگرچه نگرش پیشرفت محور نگاه به آینده دارد اما توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های محقق شده در مسیر تربیت، شناسایی و تثبیت و به قدرت رساندن نخبه درتجربه چهل و چند ساله اعتماد به نفس و باور به تحقق الگویی جامع از نخبه تراز جمهوری اسلامی را مطرح می‌کند. تحلیل محتوای سخنرانی‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که در عرصه دولت و قوه مجریه ایشان بارها از شهیدان رجایی و باهنر به منزله الگوهای دولتمرد جمهوری اسلامی یاد کرده‌اند.

می‌توان گفت انقلابی بودن، ولایت پذیری، ساده زیستی، مدیریت جهادی، مردمی بودن، اخلاص و دوری از حب قدرت، مبارز بودن و نهراسیدن از مشکلات، شناختن راه و تعهد در عین تخصص، روشن بینی و استقامت در راه از جمله ویژگی‌های شخصیتی شهیدان رجایی و باهنر بود.

امام خمینی (ره) در این باره فرمودند: «ارزش آقای رجایی، ارزش آقای باهنر … به این بود که خودی بودند، با مردم بودند، برای مردم خدمت می‌کردند. مردم احساس کرده بودند که اینها دارند خدمت می‌کنند… باید فکر این معنا بکنید که خدمت کنید به ملت … مثل مرحوم رجایی که … مردم شهادت فعلی و عملی بدهند بر اینکه شما خوبید». فریفته قدرت و ریاست نشدن و مهار قدرت ویژگی دیگر این دو نخبه سیاسی جمهوری اسلامی از منظر امام (ره) است.

مقام معظم رهبری فرمودند: «معنا و مفهوم حقیقی این نامگذاری (هفته دولت) آن است که راه ما و راه دولتمردان ما همان راه شهیدان بزرگوار، رجایی و باهنر است، شهیدانی که براستی مصداق ایمان، اخلاص، تلاش و رشادت و دلیری در مقابله با مشکلات محسوب می‌شوند. پیوند ناگسستنی با آرمان‌های انقلاب از جمله شاخص‌های حیات فردی و سیاسی این دو نخبه جمهوری اسلامی است.

همچنین فرمودند: جهت گیری و روحیه انقلابی و طلب رضای الهی از مهم‌ترین ویژگی‌های این دو شهید بزرگوار است و باید همه ما به عنوان مسئولان نظام همواره جهت گیری و روحیه انقلابی را حفظ کنیم و هدف نیز کسب رضای الهی باشد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی شهیدان والامقام، رجایی و باهنر از جمله دولتمردانی بودند که از متن گروه رنجدیده جامعه برخاسته بودند و نه با محاسبه‌های از پیش تعیین شده و یا برنامه ریزی برای دستیابی به زمامداری، بلکه با تکلیفی متأثر از اعتقاد و ایمان، به این مهم همت گماردند. آرامش بیرونی به رغم غوغای درونی و ایمان خالص به مبدأ و معاد، زمینه‌های ثابت ساختار شخصیتی ایشان بود و این همان عناصری است که در محاسبه‌های سیاسی و حکومت‌داری دنیا از دید تحلیل گران به دور مانده است. مهم‌ترین ویژگی‌های این دو شهید عزیز و دولت این دو بزرگوار عبارتند از: مکتبی بودن و تبعیت محض و بی چون و چرا از ولایت، ساده زیستی و همدرد بودن با مردم، انقلابی بودن و مبارزه با خط سازش و اشرافیت، صداقت و اخلاق در عمل، تسلط بر قدرت و مهار وسوسه‌های سوءاستفاده از قدرت، پرهیز از گروه گرایی، پایبند بودن بر سر ارزش‌ها.

دولت سیزدهم دوسالگی‌اش را پشت سر گذاشت، در این ایام خوبست دولتی‌ها عملکرد خود را بر این دو الگو عرضه و خودسنجی نمایند و کاستی‌های احتمالی خود را که البته کم هم نیستند جبران نمایند. بر تمامی اعضای دولت از صدر تا ذیل تکلیف است ویژگیهای شهیدان رجایی و با هنر را به دقت بشناسند و از آن الگو بگیرند و دولت را با این ویژگیها بیارایند، دولت باید به تمامه رهرو این دو شهید بزرگوار باشند و خدمت به مردم را به هر چیز اولی بدانند.

علی حاجیان