تازه های تکنولوژی » فناوری و ارتباطات
کد خبر : 370162
سه شنبه - 9 مرداد 1397 - 16:38

وقتی نور خورشید سرما را به کاربران هدیه می کند!

«بلاک چین» و کاهش مصرف انرژی در خنک‌کننده‌ها

وقتی نور خورشید سرما را به کاربران هدیه می کند!

به گزارش پایگاه خبری ربیع،این روزها اخبار زیادی از فناوری بلاک چین(Blockchain) به گوش می‌رسد ولی شاید کمتر به این موضوع فکر کرده باشید که این فناوری بتواند در ساخت وسایل سرمایشی با مصرف کم انرژی نیز نقش داشته باشد اما این موضوع واقعیت دارد. آنچه مسلم است اینکه آینده جهان با فناوری اینترنت اشیا(IOT) عجین است و روزی را شاهد خواهیم بود که همه خانه‌ها در جهان هوشمند باشند و هیچ وسیله‌ای را نتوان یافت که به اینترنت متصل نیست.

تامین در آن روز همه وسایل گرمایشی و سرمایشی با استفاده از فناوری بلاک چین و سنسورهای ویژه و البته اپلیکیشن‌هایی ویژه، دمای خانه را تنظیم می‌کنند، این فناوری مانع باز ماندن در و هدر رفت انرژی می‌شود و حتی زمان آبیاری گل‌ها و گیاهان را به صاحبخانه یادآوری می‌کند یا اینکه چمن‌های بیرون از خانه را با تجهیزات مناسب در مواقع لزوم آبیاری می‌کند. استفاده از این فناوری در حوزه وسایل گرمایشی و سرمایشی، امروز در مرحله آزمایشی قرار دارد که البته نتایج مناسبی هم داشته است.

تامین انرژی با فناوری های روز خورشیدی

گفته می‌شود ۶۰درصد هزینه انرژی خانوارها به گرمایش و سرمایش خانه‌ها و آب گرم مورد نیاز مربوط می‌شود و البته در این میان با مصرف سوخت‌های فسیلی و انتشار گازهای گلخانه‌ای، گرمایش زمین نیز شتاب می‌گیرد ولی نور خورشید با وجود داغ بودن، می‌تواند یک خانه خنک را برای شما به ارمغان بیاورد بدون اینکه آسیبی به محیط‌ زیست برسد یا اینکه قطع برق شما را کلافه کند.

یکی از کشورهای موفق در این زمینه، هندوستان است که از دستگاه‌های خنک‌کننده‌ ویژه بهره می‌گیرد که انرژی مورد نیاز خود را از نور خورشید دریافت می‌کنند و کاملاً دوستدار محیط زیست بوده و برای صاحبخانه هم مقرون به صرفه هستند. البته وظیفه این دستگاه‌ها  تنها خنک کردن محیط نیست و می‌توانند با کمک نور خورشید، آب را گرم کرده و گرمایش خانه را نیز به عهده بگیرند. درواقع این دستگاه‌ها دارای پنل خورشیدی هستند تا نور خورشید را به الکتریسیته تبدیل کنند و کمپرسور را به کار بیندازند و البته با گرم کردن همزمان آب و تهیه آب‌جوش، هزینه و انرژی مربوط به این پروسه نیز به صفر می‌رسد.

آجرهای روباتیک؛ خنک‌کننده‌های جدید

این روزها از روبات‌ها و هوش مصنوعی استفاده زیادی می‌شود و بسیاری از محققان تلاش کرده‌اند از این قابلیت برای توسعه سیستم‌های خنک‌کننده خود استفاده کنند. دانشگاه هنگ‌کنگ یکی از مراکزی است که به این موضوع توجهی ویژه داشته و به‌منظور کاهش مصرف انرژی توسط خنک‌کننده‌ها، پای فناوری پرینت سه بعدی را به حوزه ساخت و ساز وارد کرده است. Fabrication and Material Technologies Lab یکی از آزمایشگاه‌های دانشگاه هنگ‌کنگ با استفاده از روبات‌ها و پرینت سه بعدی، آجرهای هوشمند سرامیکی طراحی کرده است که می‌توانند میزان مصرف دستگاه‌های خنک‌کننده را تا حد زیادی کم کنند. طراحی دیجیتال و فرآیند تولید این آجرهای منحصربه‌فرد، باعث می‌شود تا کاملاً هوشیارانه نسبت به شرایط محیطی پاسخ بدهند. این آجرها درواقع به گونه‌ای اجازه حرکت به نور و هوا را در ساختمان می‌دهند که هوای داخل کاملاً خنک شده و دستگاه‌های خنک‌کننده انرژی کمتری مصرف می‌کنند.