سینما، تئاتر و تلویزیون » هنر
کد خبر : 547241
چهارشنبه - 7 آذر 1397 - 18:27
گزارش از نشست عملکرد مالی بنیاد رودکی

وقتی آقای مدیر پای تخته می‌رود/ بودجه‌های بنیاد رودکی کجا رفته است

نشست خبری شفاف سازی گزارش عملکرد مالی بنیاد رودکی در حالی برگزار شد که مدیرعامل بنیاد پای تخته رفت و بودجه‌ها و هزینه‌ها کردها را توضیح داد، اما خبرنگاران به این روش اعلام درآمدها معترض بودند.

وقتی آقای مدیر پای تخته می‌رود/ بودجه‌های بنیاد رودکی کجا رفته است

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، نشست خبری شفاف‌سازی گزارش عملکرد مالی بنیاد رودکی ظهر امروز (چهارشنبه ۷ آذر ماه) با حضور علی‌اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی در تالار وحدت درحالی برگزار شد که وی پای وایت‌برد رفته و هزینه‌ها و درآمدها را روی آن نوشت، اما خبرنگران معترض بودند که چرا همین مطالب را به صورت مکتوب به آنها تحویل نداده‌اند.

صفی‌پور در ابتدای صحبت‌هایش با اشاره به اینکه سازمان حسابرسی کشور سه سال است که حسابرسی مالی بنیاد رودکی را بر عهده دارد و نتیجه آن را مطلوب قلمداد کرده است، عنوان کرد: تیر ماه ۹۵ که به این مجموعه آمدم، با ۳ میلیارد بدهی و عدم پرداخت حقوق خرداد ماه کارکنان و تنها ۱۰۰ میلیون موجودی روبه‌رو بودم که در ماه اول مجبور به پرداخت دو حقوق برای کارکنان شدم من هم از آن دست مدیرانی نیستم که هر وزیر و معاونی ببیند دریافت پول و بودجه و پرداخت معوقاتشان را طلب کنند.

*کل عملکرد بنیاد نباید زیر سوال برود

وی در ادامه با بیان اینکه تلاش دارند از روزمرگی به برنامه‌محوری برسند، افزود: در این مسیر ممکن است دچار آسیب‌هایی نیز بشویم و خطاهایی نیز انجام دهیم، حتی دو بار عذرخواهی کردم اما نباید کل عملکرد را زیر سؤال برد. بودجه سال گذشته ما ۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است که بر اساس قرارداد فیمابین بنیاد و وزارت ارشاد که امضاکنندگانش اعضای هیأت <span< span=””>مدیره</span<> بنیاد و هیأت امنا شامل وزیر فرهنگ و ارشاد وقت علیرضا نوبخت عضو حقوقی، مرتضی کاراندیش و علی مرادخانی بودند.

صفی‌پور عنوان کرد: از این مبلغ قرارداد تنها ۲۱.۵ میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرد که نزدیک به ۷ میلیارد تومان سهم درآمد اختصاصی بنیاد رودکی می‌شود. بر اساس تفاهم‌نامه بنیاد رودکی و وزارت فرهنگ و ارشاد در سال ۹۶، در پایان سال مبلغی که به ما پرداخت شد تنها ۱۸ میلیارد تومان بود و ۶.۵ میلیارد تومان نیز درآمد خود بنیاد بوده است.

مدیرعامل بنیاد رودکی درباره نحوه هزینه‌کرد ۲۱.۵ میلیارد تومان بودجه، گفت: ۱۲ میلیارد تومان آن کمک به اداره امور ارکسترها، ۴ میلیارد تومان کمک به حیات موسیقی و ۵.۵ میلیارد تومان کمک به توسعه نمایش است.

وی بودجه بنیاد رودکی برای سال ۹۷ را ۳۹۴ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: علت این افزایش ۴۰ درصدی بودجه طرح‌هایی بود که ما ارائه دادیم، از این مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال درآمد اختصاصی بنیاد و ۲۹۴ میلیارد کمک دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

صفی‌پور درباره هزینه‌کرد بودجه‌های دریافتی گفت: بخش نخست پرسنل با احتساب ارکسترها و اساتید نزدیک به ۳۹۵ نفر می‌رسد، دوم نگهداری فضاها و هزینه‌های ضروری مثل پول آب و برق و گاز، پذیرایی و تعمیر و نگهداری سالن‌ها است؛ سوم مشارکت در تولید و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری، موسیقی و برنامه‌های مربوط به نواحی مختلف کشور، اقوام،‌ برنامه‌های شهرستان‌ها و ارائه ایده‌های جدید است.

وی درباره بودجه تئاتر در سال ۹۶ گفت: سال گذشته بودجه تئاتر ۵.۵ میلیارد تومان بوده است، شبهاتی مطرح شده بود که پول به تئاتری‌ها داده نمی‌شود، تالار وحدت بابت اجرای هر برنامه تئاتر ۵ میلیون تومان و برای هر برنامه موسیقی ۹ میلیون تومان به علاوه ۹ درصد ارزش افزوده برای هر شب دریافت می‌کند. این در حالی است که بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان هر اجرا شامل نیروی انسانی تا عوامل فنی و اداری برای ما هزینه دارد.مابه‌التفاوت این مبلغ از محل توسعه تئاتر پرداخت می‌شود. حال می توانیم خودمان این مبلغ را با مبلغ وزارت کشور مقایسه کنیم.

مدیرعامل بنیاد رودکی با اشاره به اینکه در سال ۹۷ تا به امروز ۱۹ اجرای نمایش در تالار وحدت انجام شده که از این تعداد ۹ نمایش حتی یک ریال نیز هزینه به سالن پرداخت نکرده‌اند، توضیح داد: نمایش کوروش با ۴۸ درصد تخفیف، ریچارد سوم ۲۰ درصد تخفیف، شطرنج ۲۰ درصد تخفیف و سالن‌های برج آزادی نیز تقریباً رایگان بوده‌اند.

صفی‌پور در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره تمرینات گروه‌های نمایشی در تالار وحدت گفت: معمولاً سالن تمرین به صورت رایگان طبق قرارداد در طبقه ۷ تالار وحدت به گروه‌ها اختصاص پیدا می‌کند مگر اینکه گروهی نخواهد در تالار وحدت تمرین کند.  به زودی نمایش دکتر علی رفیعی اجرایش را در تالار وحدت آغاز می‌کند و این در حالی است که ۳ ماه است گروه دکتر رفیعی تمرین رایگان در تالار وحدت دارد.

*  تخفیف‌های بنیاد رودکی در عرصه موسیقی و تئاتر

وی همچنین توضیح داد: تخفیف‌های بنیاد رودکی در عرصه موسیقی و تئاتر در چند مورد است؛ نخست اینکه کاری که اجرا می‌رود در حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی باشد؛ دوم حوزه انقلاب و دفاع مقدس؛ سوم برنامه‌های آیینی مرتبط با دین و مذهب مانند ایام محرم و صفر در ماه رمضان که عموماً صد درصد رایگان می‌شوند و چهارم برنامه‌هایی که در ارزیابی اولیه خوب تشخیص داده شده‌اند اما گروه در اجرایشان با مشکل روبه‌رو می‌شوند مانند نمایش کوروش پری صابری لذا ما زمانی گروه‌ها درآمدشان کفاف نمی‌‌دهد تخفیفات بیشتری به آنها می‌دهیم.

مدیرعامل بنیاد رودکی با بیان اینکه ۱۰ تا ۱۵ درصد تعرفه‌های بنیاد برای سال ۹۷ افزایش یافته است چرا که هزینه‌ها زیاد شده افزود: ما موظفیم از جایی دیگر مثل همایش‌ها، برنامه‌ها و کمک‌های وزارت ارشاد و حامیان مالی مثل هاکوپیان که امروز ۲.۵ میلیارد از ما حمایت کرده هزینه‌های زیادی را تأمین کنیم.

صفی‌پور با اشاره به عذرخواهی‌اش برای اجرای برنامه‌های برند لوازم آرایش و رونمایی از ماشین در تالار وحدت، گفت: من در زمان اجرای برنامه برند لوازم آرایش با ارکستر در روسیه بودم، درست است که خودم آن را امضا کردم اما دقت لازم را انجام ندادم و بابت اینکه این لوازم آرایش تولید ملی نبود از مردم عذرخواهی کردم اما در زمینه رونمایی از ماشین من عقیده‌ام این است که هیچ اشکالی ندارد تالار وحدت با استحکامی که دارد و با اجرای نمایش می‌سی‌سی‌پی نیز آن را تأکید کرده، به چنین برنامه‌هایی نیز بپردازد اما بنده چنین اعتقادی ندارم، تالار وحدت هم اکنون استحکام پذیرش تا ۵ تُن را نیز دارد.

وی درباره حمایت از جشنواره‌های تئاتر و موسیقی گفت: ما از همه جشنواره‌ها حمایت می‌کنیم اما درصد حمایت متفاوت است بر اساس میزان هزینه‌ها، مذاکرات، برنامه‌ریزی‌ و اهمیت برنامه در سطح کشور صورت می‌گیرد. حال اگر کسی سراغ دارد کاری با پارتی‌بازی یا روابط تخفیف زیادی دریافت کرده می‌توانند مطرح کنند.

مدیرعامل بنیاد رودکی با بیان اینکه سال گذشته از محل تئاتر یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان درآمد داشته‌اند، توضیح داد: تئاترهای ما در سالن برج آزادی، تالار حافظ و تالار وحدت اجرا می‌شود، بیش از ۶۰ درصد درآمد ما سال گذشته از کار الیورتوییست حسین پارسایی بوده مبلغ یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، ما حتی دو برابر تعرفه از حسین پارسایی پول دریافت کردیم. البته این گران‌فروشی محسوب نمی‌شود او هم از تالار آیینه به عنوان محل تمرین رایگان استفاده کرد و ۱۲ جلسه بیش از حد مجازش را از ما تخفیف گرفت.

صفی‌پور یادآور شد: چنین چیزی در رابطه با نمایش می‌سی‌سی‌پی هم صدق می‌کند هر چند همایون غنی‌زاده از ما فضای تمرین درخواست نکرد اما ما بابت هر اجرا تعرفه ۹ میلیون تومانی بالاتر از تعرفه معمول از او دریافت کردیم هیچ تخفیفی هم به او داده نشد. سقف فروش بلیط ۱۴۰ هزار تومان بود که با توجه به هزینه‌های گروه بین ۵۰ تا ۱۴۰ هزار تومان تعیین شد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره بودجه تئاتر سال ۹۷، گفت: این بودجه ۷.۵ میلیارد تومان مصوب شده اما هنوز تحقق نیافته است. با توجه به اینکه از ۱۹ برنامه مجموعه‌های بنیاد رودکی امسال در ۸ ماهه اول ۷۶۰ میلیون تومان درآمد از موسیقی و ۳۶۰ میلیون تومان از تئاتر بوده است. کل درآمد تالار حافظ از ابتدای سال ۹۷ میلیون تومان، برج آزادی ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان شده و در نهایت جمع درآمد ۸ ماه نخست تالار وحدت حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان شده اما هزینه همین دوره ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون شده است.

مدیرعامل بنیاد رودکی با تأکید بر اینکه شرایط استفاده گروه‌ها در عرصه تئاتر از برج آزادی امسال رایگان خواهد بود، توضیح داد: سال ۹۶ کل اجراهای برج آزادی ۲۴ شب تئاتر بوده است که ۱۸ شب آن برای جشنواره تئاتر زندانیان است اما سال ۹۷ خوشبختانه ۵ عنوان برنامه در ۱۰۵ شب در عرصه تئاتر داشتیم هر چند اکثراً هم حمایتی بوده است.

وی در پایان درباره حمایت از تئاتر آزاد در بنیاد رودکی، گفت: هر چند تئاتر آزاد هم بخشی از کار ما محسوب می‌شود ولی ما خود را در جایگاهی نمی‌بینیم که همه کارهای ما این گونه باشد و تلاش داریم رویکرد بنیاد رودکی را در زمینه اجراهای برج آزادی نیز در دستور کار قرار دهیم.

انتهای پیام/