به گزارش پایگاه خبری ربیع،  روایاتی وارد شده که وظائف دینداران و پر هیزکاران را در آن زمان که از هر طرف ابتلاء ات هجوم آورده است معین می کند و بطور کلی وظیفه هر فرد متد ینی است که هنگام شیوع نا ملا یمات ودر محیط فساد و بی دینی که مردم رو به سوی شهوات و هوی پرستی و مادیگری سوق شوند با کمال صبر و حوصله درمقابل مخالفین و اهل فسق و عصیان استقامت ورزیده و کمترین سستی وتسامح و تزلز ل در راه انجام و ظائف الهی پیدا نکرده و بهر نحوی که میسر و ممکن است خود را از آلودگی‌ها و قبا یح اعمال و خلا فها و معاصی نگهداری و حفظ کرده و هم رنگ افراد فریب خورده و منحرف شده قرار ندهد. آری چون اجتما ع فاسد گشته و محیط تیره و د گر گون گشت چاره ای جز کناره گیری و پر هیز کاری و نگهداری خود نیست و امر به معروف ونهی از منکر به حق و دستگیری و نجات غریق در صورتی وظیفه است که خود در معرض لغزش در مسیر هجوم سیل واقع نگردد البته کناره گیری از محیط فاسد و خوداری از آلو دگی ها و فساد بطور کلی وظیفه هرفرد متد ینی است.

در عصر غیبت مهم‌ترین تکلیف برای مردم، عمل به وظایف امر است، نه فقط خواستن و دل بستن و دعا کردن؛ زیرا نجات دنیا و آخرت انسان در عمل به وظیفه است، نه صرف آرزو و دعا و…در نظر داشته باشیم که خواستن چیزی است و عمل به وظیفه چیز دیگر. هیچ‌گاه بیمار دلش نمی‌خواهد دوای دردش را بخورد، امّا موظف است که بخورد، چون شفایش در آن نهفته و علاجش به خوردن آن بستگی دارد. البتّه ممکن است در مواردی خواستن با وظیفه هم جمع شود، امّا معیار عمل به وظایف است. علی علیه السلام فرمود: «…بدانید! هر که از شیعیان، بر دینش محکم باقی بماند، و از به درازا کشیدن غیبت امام، دلش به زنگار شک، تیره و سخت نگردد، روز قیامت او با من و در رتبهٔ من است.» (اثبات‌الهداه، ج ۳، ص ۴۶۴) نیز امام سجاد علیه السلام فرمود: «هر کس در دورهٔ غیبت قائم ما، بر ولایت ما، استوار باقی بماند خداوند اجر هزار شهید از شهدای بدر و احد به او عطا می فرماید.» (اثبات‌الهداه، ج ۳، ص ۴۶۶) دو روایت ذکر شده دین داری را از وظایف شیعه می داند و وظیفه دیگر انتظار فرج است. انتظار فرج در دوران غیبت یکی از آمور سفارش شدهٔ ائمّه علیهم السّلام است و روایت بسیار دراین‌باره به دست ما رسیده است و ثواب منتظران فرج امام زمان علیه السّلام را با شهدای در خون غلطان دانسته است. امیر المؤمنین علیه السلام فرمود: منتظر فرج قائم ما مانند کسی است که در راه خدا در خون خود غوطه‌ور شود و چنگ‌زننده به امر ما فردا در حظیره القدس با ما خواهد بود. (منتخب الأثر: ص ۶۳۲ ف ۱۰ ب ۲ ح ۱۱) همچنین امام سجّاد علیه السّلام فرمود: انتظار فرج از بزرگ‌ترین فرج‌هاست. (بحار الأنوار: ۱۲۲/۵۲) و حضرت رضا علیه السّلام از رسول خدا صلّی اللّه علیه و اله فرمود: «افضل اعمال امّت من، انتظار فرج است.» وظیفه دیگر تبری و تولی است. رسول خدا صلّی اللّه علیه و اله فرمود: «خوشابه‌حال کسی که قائم اهل بیت مرا درک کند، درحالی‌که پیش از قیام پیرو او باشد، دوست او را دوست و از دشمنش دوری کند و امامان هدایت‌گر پیش از او را دوست بدارد. آنانند آشنایان و صاحبان محبّت و مودّت و برای من گرامی‌ترین (خلق خدا و) امّتم و مکرّم‌ترین خلق خدا هستند.»(منتخب الأثر: ص ۵۱۱) در دوران غیبت حضرت مهدی-علیه‌السّلام- فتنه‌های فراوان پدید می‌آید و مشکلات بسیار بر سر راه دینداران و پیروان ولایت و امامت ایجاد می‌شود، تا آنجا که نگاهبانی ایمان و مواظبت بر تقوا همچون کندنِ خارهای بوته خار، یا نگه داشتن قطعه سنگی گداخته با دست، دشوار است. امتحانات الهی یکی پس از دیگری برای مؤمنین پیش می‌آید و میزان صبر و استقامت آنان را به بوته امتحان می‌گذارد. امام صادق-علیه‌السّلام- می‌فرماید: «امر فرج برای شما نمی‌رسد مگر پس از نابودی، نه به خدا سوگند! نمی‌رسد مگر پس از آنکه خوب و بد از هم جدا شوند، نه به خدا سوگند! نمی‌رسد مگر پس از آنکه در اثر آزمایشات گوناگون، خالص و پاک شوید»(بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۲۴) لذا صبر بر ابتلائات یکی از وظایف شیعه است که اهمیتی زیاد دارد. که ارزش آنرا پیامبر (ص) چنین بیان میفرمایند: «به‌زودی گروهی بعد از شما می‌آیند که یک مرد از آن‌ها اجر پنجاه‌نفر شما را داراست. گفتند: ای رسول خدا علیه السّلام! ما با تو در بدر و احد و حنین. بودیم و دربارهٔ ما قرآن نازل شده است. فرمود: اگر چیزهایی را که به آن‌ها بار کرده‌اند، به شما تحمیل کنند، شما مانند آنان صبر نمی‌کنید.»(خورشید مغرب، محمدحکیمی ص ۲۸۱)