سیاست خارجی » سیاسی
کد خبر : 873238
دوشنبه - 13 آبان 1398 - 09:51

وضیح یک کارشناس مسائل عراق درباره جغرافیای اعتراضات در این کشور

یک کارشناس مسائل عراق معتقد است که در حال حاضر تنها راه حل برای پایان ناآرامی‌ها در عراق حصول توافق بین گروه‌های سیاسی پیرامون آینده این کشور است. او همچنین از دست‌های پشت پرده‌ای سخن می‌گوید که به دنبال مرتبط کردن اعتراضات به خارج از مرزهای عراق هستند.

وضیح یک کارشناس مسائل عراق درباره جغرافیای اعتراضات در این کشور

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایسنا، سید رضا قزوینی غرابی، با بیان اینکه اعتراضات در عراق از اول اکتبر به صورت جدی آغاز و پس از یک وقفه کوتاه دوباره این اعتراضات شروع شده است، ادامه داد: در همین چارچوب شاهد این هستیم که اعتراضات تداوم داشته و نافرمانی مدنی نیز به این روند اضافه شده است.

وی با بیان اینکه اعتراضات مردم عراق ناشی از مشکلات ۱۶ ساله در این کشور است و در همین چارچوب باید توجه داشت که دولتمردان عراقی نیز نمی توانند با دادن یک سری وعده‌ها این مشکلات را یک شبه حل کنند، افزود: معترضان عراقی به دنبال گرفتن یک نتیجه ملموس و عینی از اعتراضات یک‌ماهه اخیر خود هستند.

قزوینی با بیان اینکه در اعتراضات اخیر در عراق تاکنون ده‌ها نفر کشته و هزاران تن زخمی شده‌اند، تصریح کرد: صحبت‌های نماینده مرجعیت در خطبه‌های نماز جمعه اخیر کربلا به نفع اعتراضات مسالمت آمیز، باعث شد که مردم و معترضان احساس کنند که مرجعیت در کنار آنها ایستاده است و در همین راستا مشاهده می کنیم که برخی از نهادهای وابسته به مرجعیت کمک‌های پزشکی و غذایی به معترضین ارائه می کنند و سعی دارند از معترضان به صورت علنی حمایت کنند.

قزوینی با اعتقاد بر اینکه در حال حاضر شاهد ایجاد یک بن بست سیاسی در عراق هستیم، افزود: تاکنون ۴ بسته اصلاحی از سوی دولت برای بهبود وضعیت فعلی ارائه شده ولی این موضوع نیز منجر به نتیجه مشخصی نشده است.

وی با بیان این که از هفته گذشته برخی دانش آموزان و دانشجویان نیز به معترضان پیوسته‌اند و اتحادیه معلمان نیز در اعتصاب به سر می‌برند به اخبار منتشر شده درمورد آغاز نافرمانی مدنی در شهر بغداد اشاره کرد و گفت: در همین چارچوب شاهد حضور معترضان در خیابان‌های بغداد بودیم به نحوی که عبور و مرور در بخش هایی از شهر دچار اختلال شد.

این کارشناس مسائل عراق با بیان این که به نظر می رسد در حال حاضر تنها راه برای خروج از بن بست فعلی در عراق توافق جریان‌های سیاسی بر سر آینده کشور و حتی استعفای نخست وزیر است، افزود: این مسئله باعث می‌شود که معترضان احساس کنند که اعتراضات یک ماهه آنها به نتیجه ملموس و عینی رسیده است و این خود می‌تواند زمینه‌ای برای بازگشت تدریجی آرامش در عراق و آغاز روند اصلاحات وعده داده شده باشد.

قزوینی در عین حال گفت: استعفای عادل المهدی در صورت می‌تواند به وضعیت فعلی کمک کند که این استعفا همراه با توافق گروه های سیاسی موثر و تاثیرگذار در عراق به خصوص سائرون و فتح باشد و پیش از کناره گیری وی جانشین عادل المهدی مشخص شده باشد چرا که استعفای ناگهانی عبدالمهدی بدون مشخص کردن جایگزین و جایگاه خالی نخست وزیر ممکن است به مشکلاتی بینجامد.

این کارشناس مسائل عراق، درباره جغرافیای اعتراضات در عراق و اینکه ادعا می‌شود در مناطق شیعه نشین تظاهرات بیشتر است هم تصریح کرد: باید به این موضوع توجه داشت که بیشتر جمعیت عراق شیعه هستند و بخش قابل توجهی از ساختار و حاکمیت عراق هم در اختیار احزاب و شخصیت‌های شیعی است و در همین چارچوب طبیعی هم هست که مردم بخشی از ناکارامدی در این کشور را متوجه این شخصیت‌ها بدانند. از طرف دیگر باید به این موضوع نیز توجه داشت یکسری جریان‌ها به دنبال این هستند که با انجام برخی اقدامات، پایگاه اجتماعی ایران در نزد شیعیان در جنوب عراق را هم متزلزل کنند.

وی افزود: در جریان این اعتراضات که موضوع اصلی آن اعتراض به مشکلات اقتصادی و معیشتی در این کشور است، برخی شعارهای سیاسی هم داده می‌شود بنابراین باید گفت برخی از انگیزه‌های سیاسی نیز بر روی بستر اعتراضات مردمی سوار شده تا به اصطلاح موقعیت ایران و همپیمانان آن در عراق تضعیف شود و عملا یکسری از عوامل سیاسی به ناحق تلاش می‌کنند از طریق ایجاد ربط میان ایران و سیاستمداران ناکارآمد یا فاسد، عرصه برای حضور ایران در عراق تنگ شود.