سینما، تئاتر و تلویزیون » هنر
کد خبر : 468621
دوشنبه - 16 مهر 1397 - 12:50
کارگردان «یک اتفاق کوچک»:

وضعیت تئاتر کشور دو قطبی است/ دادن آدرس غلط به تماشاچیان

کارگردان نمایش «یک اتفاق کوچک» عنوان کرد: متأسفانه وضعیت تئاتر کشور دو قطبی شده است؛ یک قطب نمایش‌هایی هستند که پول دارند و سلبریتی می‌آورند و قطب دیگر، آنهایی که این شرایط را ندارند اما کار حرفه‌ای انجام می‌دهند.

وضعیت تئاتر کشور دو قطبی است/ دادن آدرس غلط به تماشاچیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از حمید عبدالحسینی کارگردان نمایش «یک اتفاق کوچک» نوشته جیمز ساندرز که چند شبی است اجرایش را در تالار محراب آغاز کرده است، درباره این نمایش گفت: «یک اتفاق کوچک» یک درام روان شناسانه با زیرمتن فلسفی از  مبانی و مباحث جبر و اختیار و هستی شناسی است. درواقع این مفاهیم در قالب یک اتفاق برای زنی برای همسایه‌اش روایت می‌شود. حضور این همسایه و همسرش ماجرا را به سمتی می‌برد که همه این داستان‌ها توسط نویسنده به عمد به حاشیه رانده می‌شود.

وی با اشاره به دراماتورژی دیالوگ‌ها و تغییر در ترجمه‌ها و پایان بندی کار گفت: خوشبختانه بازخوردهایی که از کار گرفتم مثبت بود و سلایق مختلف را پوشش داد. در بحث طراحی صحنه و توجه به دیالوگ‌ها و مونولوگ‌ها انتظار داشتم که قدری کار سخت شود اما تماشاچی را خسته نکرد و این ارتباط قطع نشد، چرا که سعی کردیم بخشی از وزن کار را هم به میزانسن و حرکت و پرداخت کاراکترها اختصاص دهیم.

عبدالحسینی در ادامه افزود: با دو نفر از بازیگران نمایش، افشین کامیاب‌فر و فرزانه قاسم‌زاده در نمایش قبلی‌ام «مینیمالیست‌ها» تجربه همکاری داشتم و آنها را برای این نقش‌ها مناسب دیدم. خانم پورسلیم را هم سر یک نمایش دیگر دیدم که به نظرم برای نقشش مناسب بود. خوشبختانه بازیگران خیلی همراه بودند تقریبا نزدیک به یک ماه تمرینات اصلی را داشتیم و راجع به کاراکترها و فلسفه متون صحبت می‌کردیم.

وی درباره استقبال از نمایش گفت:‌ خوشبختانه با وجود شرایط نامساعد اقتصادی و نوسازی سالن محراب، ما ۹ شب اجرا داشتیم که هر شب استقبالمان از قبل بیشتر شد و تا جمعه ۲۰ مهر ماه،‌ نیز اجرایمان ادامه دارد و احتمال تمدید منتفی نیست.

عبدالحسینی در پاسخ به این سوال که وضعیت تئاتر را چطور می‌بینند، گفت:‌ تئاتر ما این روزها دو قطبی شده است، یک طیف نمایش‌هایی هستند که به واسطه استفاده از امکانات و بازیگران چهره و منابع مالی شرایط اجرای خوبی دارند و به لحاظ تبلیغات هم قوی هستند اما طیف دیگر اینطور نیستند. نمایش ما در قطب دوم است، کاملا مستقل و با هزینه شخصی اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: البته گاهی هم دیده می‌شود که به کارهایی از نوع کار ما برچسب دانشجویی زده می‌شود درحالیکه این غلط است و این کار دانشجویی نیست و این هم تجربه اول من نیست و چهارمین نمایشم است که روی صحنه می‌رود.

این کارگردان در پایان گفت: به نظرم باید این فضا شکسته شود، این آدرسی که داده می‌شود به تماشاچیان که صرفاً کار تئاتر حرفه‌ای یعنی کاری که بازیگر چهره و سالن فلان داشته باشد، از بین برود. کارهای زیادی است که بدون این امکانات بهترین اجرا را دارند و قابل تأمل هستند امیدوارم این فضا از بین برود و ما با این دید به تئاتر نگاه کنیم که چه نمایشی خوب و چه نمایشی ضعیف قطع نظر از مسائلی مالی است.

انتهای پیام/