تحلیل ها » تولیدی » خبر دریافتی
کد خبر : 464288
شنبه - 14 مهر 1397 - 12:51
سرمقاله آفرینش/

ورزش کشور؛ اسیر تلاطم‌های ارزی

« ورزش کشور؛ اسیر تلاطم‌های ارزی » عنوان سرمقاله روزنامه آفرینش به قلم سعید ونکی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

ورزش کشور؛ اسیر تلاطم‌های ارزی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، تقریبا دیگر برای همه ایرانیان در سال ۹۷، شنیدن اخبار گران شدن ارز و سیر صعودی آن، به اتفاقی عادی تبدیل شده است. این ماجرا از فروردین ماه امسال آغاز شد و تا به امروز هم گریبان کل جامعه را گرفته است؛ طوری که تیمهای باشگاهی و ملی ورزش کشور هم از ترکش آن بی نصیب نمانده اند.پس از سیر صعودی نرخ ارز، بسیاری از تیمهای باشگاهی ما که با بازیکنان و مربیان خارجی قرارداد دارند، با مشکل بزرگی مواجه شده اند و مدیران باشگاهها این روزها به جای پرداختن به امور روزمره، در تکاپو برای پیدا کردن ارز(بخصوص دلار) و پرداخت دستمزد مربیان و بازیکنان خارجی هستند. بارزترین نمونه آن هم، باشگاه پرسپولیس که در آستانه تاریخ سازی و صعود به فینال لیگ قهرمانان آسیا است، اما باید بخش اعظمی از درآمد ریالی خود را صرف پرداخت دستمزها به دلار کند! اینها را باید در کنار بدهی های خارجی بسیاری از باشگاههای فوتبال کشور گذاشت، تا به عمق مشکلات و فاجعه باشگاه داری در ماههای اخیر پی ببریم.علاوه بر این، فدراسیونهای ورزشی هم که مستقیما بودجه خود را از وزارت ورزش و جوانان دریافت می کنند، با چالشی بزرگ مواجه شده اند. در همین چند ماه اخیر، کشتی که امید اول ورزش کشور برای مدال آوری در میادین مختلف بین المللی محسوب می شود، با مشکل برای اعزام تیم ملی به مسابقات جهانی مجارستان روبرو شده و حتی شنیده شده که ایران ممکن است برای کاهش هزینه ها، با تیم نصفه و نیمه ای در این مسابقات شرکت کند. پیش از این هم تیم کشتی فرنگی، حضور خود در تورنمنت بلاروس را لغو کرد و آزادکاران هم به دلیل هزینه بالای ارزی، به جام “الکساندر مدوید” نرفتند. از اعزام نشدن تیم کشتی آلیش مردان و زنان به قرقیزستان و تیمهای آزاد و فرنگی به ارمنستان و صربستان، هم بگذریم!

در فوتبال هم که به دلیل توجه رسانه ها و زیر ذره بین بودن این رشته، مشکلات، واضح تر و عیان تر است. تیم ملی که به دنبال شکستن طلسم ۴۳ ساله و قهرمانی در جام ملت های آسیاست، باید برای آماده سازی و حضور پرقدرت در این تورنمنت مهم، بازیهای تدارکاتی و اردوهای برون مرزی خوبی داشته باشد، اما به دلیل مشکلات به وجود آمده، هنوز تکلیفش مشخص نیست و بجای تدارک برنامه ماههای آتی، در پی فراهم کردن دستمزد کارلوس کی روش است. حتی فدراسیونهای تکواندو، جودو، بدمینتون، شمشیربازی و دوچرخه‌سواری هم از تلاطم های ارزی اخیر، بی نصیب نمانده اند.

اینها بخش کوچکی از مشکلات ورزش ایران، در ماههای اخیر و به علت آشفتگیهای ارزی است. روسای فدراسیونها، بارها در مصاحبه های خود از دولت درخواست کرده بودند که ورزش را در اولویت قرار دهند تا بتوانند از ارزهای دولتی برای تامین هزینه های خود استفاده کنند، اما این اتفاق نیفتاد تا ورزش کشور با یکی از بزرگترین چالشهای خود مواجه شود. فارغ از درست یا غلط بودن این درخواست روسای فدراسیونها، وزارت ورزش و جوانان باید زودتر از این و در ماههای گذشته، راه‌حلی برای این مشکلات پیدا می کرد، اما برای جبران این اتفاقات هنوز هم دیر نشده. مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان، اخیرا اعلام کرده که قرار است هزینه های ارزی فدراسیونها از بازار ثانویه تامین شود. اگر چه با این ساز و کار، باز هم هزینه‌های بالایی به فدراسیونها تحمیل می شود، اما این اقدام، گام مثبتی برای بهبود معضلات ورزش کشور است و به نظر می رسد در حال حاضر، بهترین راهکار موجود است. اگرچه نباید ازیاد ببریم که در کنار اعزام تیم های ملی به مسابقات برون مرزی، حضور بسیاری از افراد غیر مسئول در سفرهای خارجی، هزینه های بالایی را تحمیل می کند و بهتر است، حالا که فدراسیونها در تنگناهای مالی قرار گرفته اند، از حضور بسیاری از افراد غیر مسئول جلوگیری کنند.امیدواریم با روند نزولی نرخ ارز در چند روز اخیر، ورزش کشور از جادوی ارزهای خارجی رها شود تا شاهد ثبات و آرامش در این بخش باشیم.