به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از  فارس، محمد ناصری مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی و دبیر شانزدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد با بیان اینکه تمام جشنواره‌هایی که ما در دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی به نمایندگی از سازمان برگزار می‌کنیم، اعم از فیلم، محتوای الکترونیکی، عکس و کتاب رشد، به واقع در پاسخ به یک نیاز و مطالبه اجتماعی فراگیر شکل گرفته‌اند، اظهار کرد: اگر قرار باشد در سازمان فقط یک جشنواره در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی باقی بماند و استمرار داشته باشد، قطعاً جشنواره کتاب رشد است که به دلیل نیازی که هنوز هم وجود دارد، نمی‌تواند تعطیل شود؛ دلیل آن هم این است که این جشنواره پاسخ به نیازی بوده که در روزگار شکل‌گیری خود مهم بوده و در حال حاضر به نحوی مهم‌تر و الزام آورتر هم شده است.

ناصری افزود: البته در یک برهه زمانی، چون بازار کتاب‌های کمک‌درسی رونق گرفته بود، این‌ جشنواره لازم بود که بیشتر به آن‌ها بپردازد و همین کار را انجام داد، اما با گذشت زمان تهیه اسناد تحولی در فضای تعلیم و تربیت این ضرورت شکل و ‌شمایل جدیدتری به خود گرفت و حجم عظیمی از آن شامل کتاب‌های آموزشی دانش‌افزایی، تربیتی و داستانی شد.

وی ادامه داد: در اسناد تحولی، کلاس درس به مفهوم سنتی و قدیمی خود و با یک معلم متکلم وحده، مورد نظر نیست. پس نگاه ما به کتاب و ارائه خواندنی‌های مناسب برای دانش‌آموزان، موضوع بسیار مهمی است که سبب شد تا دبیرخانه سامان‌دهی مواد و منابع آموزشی و تربیتی، یک دبیرخانه دائمی و مستمر باشد و در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ ناشر در حال همکاری با آن هستند.

دبیر شانزدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد با اشاره به جایگاه قانونی جشنواره کتاب رشد در مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش، گفت: هنوز هم مهم‌ترین بخش در حوزه منابع آموزشی-تربیتی، کتاب است؛ البته این نکته درست است که فیلم، رسانه‌ها و محتواهای الکترونیکی آموزشی دیگر خیلی مؤثرند، ولی چیزی که در وضعیت فعلی رونق جدی دارد، بخش کتاب است و به همین جهت ناشران مهم و فعالی در حال فعالیت در این حیطه هستند.

وی در خصوص چگونگی برخورد با اشکالاتی که ناشی از نگاه سودجویانه است، گفت: ما تلاش می‌کنیم که برخوردمان ارشادی و سازنده باشد و اگر ارائه کنندگان این آثار به دنبال تعامل و کار سازنده باشند، به کمک آنان برویم اما معمولاً در خصوص مسائلی که حیثیت مدرسه را بازیچه قرار دهد و مثلاً معلم را مسخره کند یا با مفاخر فرهنگی ما شوخی‌های سخیف و تحقیرآمیز کند، آنها را در ارزیابی‌های صورت گرفته رد می‌کنیم. مشکل هم این است که گروهی از ناشران با اصرار بر ادامه تولیدات غیر استاندارد خود، برای رسیدن به منافع و سود‌های نامشروع خود هنجارشکنی می‌کنند.

ناصری درباره ممنوعیت استفاده از کتاب‌های کمک درسی در دوره ابتدایی و در کنار آن توجه ویژه به داستان‌خوانی، داستان‌گویی و داستان‌نویسی گفت: رویکرد منع ورود کتاب‌های کمک‌درسی به دبستان یکی از شجاعانه‌ترین اقدامات دو دهه اخیر در آموزش و پرورش بوده است؛ ورود کتاب‌های کمک‌درسی به دبستان باعث تداخل در امر تعلیم و تربیت شده و علی‌رغم ظاهری که در حمایت از فعالیت‌های معلم داشت، عرصه را برای کارهای اثرگذار معلمان تنگ کرده بود.

وی با تأکید بر ضرورت تغییر رویکرد مدارس در این زمینه گفت مدارس باید به جای کتاب‌های کمک‌درسی از منابع تربیتی مفیدتری مانند مجلات رشد استفاده کنند که مقوم و مشوق اهداف برنامه درسی هستند.

مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی تأکید کرد: کتاب‌های کمک درسی، به‌خصوص در مدارس ابتدایی توازن موجود را بر هم زده بودند. طبیعی است که اشاعه این امر تعادل روحی و روانی دانش‌آموزان را بر هم می‌زند و در نتیجه رقابت‌های غیر موجه و ناعادلانه شکل می‌گیرد؛ با کنار گذاشتن کتاب‌های کمک درسی، کتاب‌های داستانی، علمی، آموزشی و تربیتی رونق پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه، وظیفه ما ارزیابی و معرفی کتاب‌های مناسب است و خرید این کتاب‌ها برای تجهیز کتابخانه‌های مدارس وظیفه معاونت فرهنگی پرورشی و ابتدایی است، گفت: اگر بخش‌های مختلف با هم هماهنگی داشته باشند، انسجام لازم رخ خواهد داد. لازم است دوستان و همکاران ما به عنوان متصدی امر خرید، به بخش گزینش و فهرستگان کتاب‌های مناسب کاملاً وفادار بمانند.

ناصری، عدم انسجام و نبود وحدت رویه در بخش‌هایی از نظام آموزشی را زمینه‌ای برای سودجویی برخی از مؤلفان و ناشران کتاب‌های آموزشی ‌دانست و از برگزیده نشدن هیچ یک از کتاب‌های کمک درسی در این دوره از جشنواره خبر داد.

انتهای پیام/