سیاست خارجی » سیاسی
کد خبر : 522248
سه شنبه - 22 آبان 1397 - 17:20

هیچ محدودیتی برای توسعه روابط بین ایران و اوکراین وجود ندارد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کی‌یف با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای توسعه روابط ایران و اوکراین وجود ندارد، به آینده روابط دو کشور خوشبین است.

هیچ محدودیتی برای توسعه روابط بین ایران و اوکراین وجود ندارد

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس «منوچهر مرادی» سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در کی‌یف که  اخیراً عهده‌دار سفارت ایران در اوکراین شد و سابقه فعالیت به عنوان سفیر کشورمان در جمهوری قرقیزستان را در کارنامه کاریش‌ دارد در گفت‌وگویی با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس به تشریح روند کنونی مناسبات ایران و اوکراین، زمینه‌های پیش روی گسترش روابط، وضعیت دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در اوکراین و … پرداخت.

وی در این گفت‌وگو می‌گوید که هیچ محدودیتی برای گسترش روابط بین دو کشور وجود ندارد.

سفیر ایران در کی‌یف ضمن تشریح برنامه‌های خود در راستای گسترش مناسبات بین ایران و اوکراین خاطرنشان کرد که به آینده روابط خوشبین است.

مرادی همچنین به مشکلاتی که دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در اوکراین با آن مواجه هستند نیز پرداخت و مهم‌ترین مشکل دانشجویان ایرانی در اوکراین را فعالیت موسسات غیرمجاز اعزام دانشجو برشمرد.

وی عنوان کرد که اغلب این موسسات مجوز وزارت علوم و بهداشت ایران را نداشته و تنها مجوز وزارت علوم اوکراین را دارند؛ به طوری که از ۴۱ واحد اقتصادی که در این زمینه دعوت از متقاضیان تحصیلی از ایران، خدمات واسطه گری ارائه می‌کنند، تنها چند موسسه مجوز ایران را دارا هستند.

مشروح این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید.

*هیچ محدودیتی برای گسترش روابط بین جمهوری اسلامی ایران و اوکراین وجود ندارد

وی در خصوص حجم کنونی تعاملات اقتصادی بین ایران و اوکراین با بیان اینکه در حوزه اقتصادی و تجاری تعاملات خوبی بین دو کشور وجود دارد، تصریح کرد: هیچ محدودیتی برای گسترش روابط بین جمهوری اسلامی ایران و اوکراین وجود ندارد.

مرادی خاطرنشان کرد: در پنجمین و ششمین  اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور که به ترتیب در اسفند ماه ۱۳۹۴ در تهران و اسفند ماه ۱۳۹۵ در کی‌یف برگزار شد در حوزه‌های کشاورزی، سرمایه‌گذاری، مالی، بانکی، تجاری و بازرگانی، گمرکی، صنعتی و معدنی، نفت و گاز و پتروشیمی، حمل و نقل و گردشگری تفاهمات خوبی به عمل آمد و کار گروه‌هایی برای بررسی موضوعات به منظور همکاری مشترک بین دو کشور تعیین شده و کار خود را آغاز کردند.

سفیر ایران در کی‌یف با ذکر این نکته که حجم روابط تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اوکراین در سال ۲۰۱۷ حدود ۶۲۳ میلیون دلار  بوده است، اظهار داشت: از این میزان حدود ۵۵۳ میلیون دلار صادرات اوکراین به ایران و ۷۰ میلیون دلار صادرات ایران به اوکراین بوده است.

وی با بیان اینکه میزان صادرات جمهوری اسلامی ایران به اوکراین از حدود ۴۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶ به بیش از ۷۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷ رسیده است که افزایش ۷۵ درصدی را نشان می‌دهد، افزود: از طرف دیگر میزان واردات جمهوری اسلامی ایران از اوکراین نیز در همین مدت حدود ۲۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

*دولت اوکراین بهترین تصمیم را اتخاذ خواهد کرد

سفیر ایران در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره وضعیت مناسبات اقتصادی دو کشور بعد از خروج آمریکا از برجام نیز بیان کرد: ایران و اوکراین طی چند دهه گذشته، همکاری‌های زیادی در عرصه‌های اقتصادی، صنعتی و تجاری داشته‌­اند و در دوران پسابرجام هم گام‌های بلندی در جهت ارتقای روابط اقتصادی ایران با همه کشورها از جمله اوکراین برداشته شده است.

مرادی با یادآوری این نکته که این روند در دوران کنونی و ماه‌های اخیر همزمان با تحولات مرتبط با خروج آمریکا از  برجام ادامه داشته، خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران و اوکراین مکمل هم بوده و جمهوری اسلامی می‌تواند بسیاری از نیازهای اوکراین را در زمینه‌های مختلف پاسخ دهد و متقابلا اوکراین نیز دارای ظرفیت‌های وسیعی در حوزه‌های صنعتی و کشاورزی است که بازار ایران فرصت مناسبی برای صادرات کالاهای اوکراینی است.

وی با بیان اینکه اقلام کشاورزی مشمول هیچگونه تحریمی نیست، تصریح کرد: اطمینان داریم دولت اوکراین بر اساس روابط حسنه دو کشور و نیز منافع اقتصادی، بهترین تصمیم را اتخاذ خواهد کرد.

*امکان افزایش حجم مبادلات تجاری تا چند برابر ظرفیت فعلی

سفیر ایران درباره ظرفیت‌های پیش روی دو کشور برای گسترش مناسبات خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با استعدادهای سرشار معنوی و مادی، ذخایر و منابع غنی و متنوع و زیرساخت‌های گسترده، برخورداری از نیروی انسانی متخصص و کارآمد و عزم راسخ برای پیشرفت از یک سو و اوکراین با امکانات و ظرفیت‌های بالا در بخش‌های مختلف کشاورزی و صنعت از سوی دیگر می­‌توانند همکاری‌­های خود را در تمام زمینه‌ها توسعه دهند.

وی افزود: همچنین، اوکراین به دلیل نزدیکی به اروپا می‌تواند نقش برجسته‌ای را برای ورود کشورمان به این قاره ایفا کند، موضوعی که همواره از سوی مقامات اوکراینی مورد تأکید قرار می‌گیرد. از سوی دیگر ایران می‌تواند اوکراین را به کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و خاورمیانه وصل کند.

به باور مرادی با توجه به ظرفیت‌های بالای دو کشور در صورت فراهم شدن زمینه‌­های لازم برای گسترش همکاری‌­ها، امکان افزایش حجم مبادلات تجاری بین ایران و اوکراین تا چند برابر ظرفیت فعلی وجود دارد.

*برنامه‌های در دستور کار در راستای گسترش روابط

وی در تشریح برنامه‌هایش در طول دوران تصدی این سمت در راستای گسترش روابط ایران و اوکراین، تداوم روند مناسبات تجاری بین بخش­‌های دولتی و خصوصی دو کشور، رایزنی و زمینه‌ ­چینی برای افزایش همکاری­‌های دو کشور به منظور تامین نیازهای متقابل اقتصادی، گسترش روابط سیاسی فیمابین، تلاش برای چند بعدی کردن روابط با تقویت مناسبات فرهنگی، علمی- دانشگاهی و گسترش رایزنی‌های پارلمانی را از جمله اولویت‌­هایش در این دوران خواند.

مرادی ادامه داد:‌ با توجه به اینکه دو کشور در اغلب حوزه‌ها دارای اشتراک نظر هستند، ارتباط نزدیکی در بخش سیاسی وجود دارد. بر این اساس، در پی برنامه ریزی چند سفر مهم در سطوح وزارت خارجه و پارلمان دو کشور هستیم. در بخش اقتصادی مبتنی بر ظرفیت‌های متقابل دو کشور، در پی انجام چند پروژه اساسی در حوزه‌های انرژی، صنعت و کشاورزی هستیم.

وی تقویت گردشگری به ویژه گردشگری فرهنگی و سلامت و تسهیل تردد اتباع دو کشور را از دیگر برنامه‌های آتی سفارت ایران در کی‌یف خواند.

* به آینده روابط خوشبینم

سفیر جدید ایران در کی‌یف در ارزیابی از آینده مناسبات دو کشور نیز بیان کرد: روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و اوکراین از زمان استقلال این کشور در سال ۱۹۹۱ از روندی با ثبات و رو به رشد برخوردار بوده است.

مرادی ادامه داد:  در مذاکرات با مقامات اوکراینی اعلام کرده‌ام جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با اوکراین قائل نیست و بر لزوم تقویت همکاری‌ها در بخش‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تاکید دارد.

به باور سفیر ایران دو کشور می‌توانند با احترام به دیدگاه‌ها و مواضع سیاسی در قبال مسائل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی، روابط خود را مبتنی بر منافع متقابل اقتصادی بیش از پیش تحکیم بخشند.

وی گفت که به آینده روابط دو کشور کاملا خوشبین است.

* دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در اوکراین و مشکلات پیش رو

سفیر ایران در اوکراین در بخش دیگری از این گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره وضعیت ایرانیان مقیم و دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در اوکراین و مشکلات آنها خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود دو هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌های مختلف اوکراین مشغول به تحصیل هستند. هر چند در سال ۲۰۱۸ تعداد کمتری از دانشجویان ایرانی وارد دانشگاه‌های اوکراین شده‌اند، اما در سال ۲۰۱۷ ایران چهارمین کشور (پس از مراکش، هند و ترکیه) از نظر صدور دعوتنامه دانشجویی در اوکراین بوده است.

وی افزود: دو هزار و ۱۴۴ دعوتنامه دانشجویی برای ایرانی‌ها صادر شده که یک هزار و ۳۸۷ نفر مورد پذیرش قرار گرفتند. این در حالی است که قبل از سال ۲۰۱۷ اتباع کشورمان در شمار ۱۰ کشور نخست صدور دعوتنامه دانشجویی قرار نداشته‌اند و علت این امر هم تایید دو دانشگاه «شفچنکو» کی‌یف و «کارازین» خارکف از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای رشته‌های پزشکی و دندان پزشکی بوده است.

 

 

 

*فعالیت موسسات غیرمجاز اعزام دانشجو

مرادی با ذکر این نکته که دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در اوکراین با برخی مشکلات مواجه هستند که برخی از آنها مختص اوکراین بوده و برخی دیگر شامل دانشجویان ایرانی در دیگر کشورها نیز می‌شود، مهم‌ترین مشکل دانشجویان ایرانی در اوکراین را فعالیت موسسات غیرمجاز اعزام دانشجو برشمرد و افزود: بر خلاف دانشگاه‌­های کشورهای اروپایی یا آمریکایی، در اوکراین دانشجویان برای اعزام و شروع تحصیل و مراحل انجام کار مانند اخذ ویزا، پذیرش دانشگاه، ثبت نام یا انجام امور اقامتی دانشگاه و خوابگاه باید از طریق موسسات و کارگزاران اعزام دانشجو اقدام کنند و این موسسات واسط دانشجو و دانشگاه هستند.

وی توضیح داد: بدین صورت که دانشجو پس از گذراندن دوره زبان آموزی (پادفک) وارد تحصیل اصلی می‌شود و می‌­تواند با دانشگاه بدون واسطه قرارداد ببندد.

سفیر ایران در کی‌یف یادآور شد: اغلب این موسسات مجوز وزارت علوم و بهداشت ایران را نداشته و تنها مجوز وزارت علوم اوکراین را دارند؛ به طوری که از ۴۱ واحد اقتصادی که در این زمینه دعوت از متقاضیان تحصیلی از ایران، خدمات واسطه گری ارائه می‌کنند، تنها چند موسسه مجوز ایران را دارا هستند.

وی افزود: مشکل دیگر این موسسات، عدم ارائه اطلاعات صحیح (در خصوص شرایط تحصیل، خوابگاه، زبان آموزشی و دریافت مبالغ هنگفت و غیرواقعی) به متقاضیان تحصیل در اوکراین و دانشجویان است.

سفیر ایران مشکل دیگر را بحث ارزی خواند که مشکلی عمومی برای دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور است و ادامه داد: مسائلی از جمله مشکل انتقال ارز، عدم تخصیص ارز به دانشجویان در همه مقاطع و عدم تخصیص ارز به دانشجویان همه دانشگاه‌­ها (فقط دانشگاه‌­های مورد تایید)، نوسانات بازار ارز و افزایش نرخ آن از جمله این مشکلات هستند.

مرادی فقدان معیار مشخص در تایید اعتبار دانشگاه‌­های پزشکی اوکراین را از دیگر مشکلات دانشجویان ایرانی در این کشور برشمرد و توضیح داد: به گونه‌ای که یک دانشگاه فاقد دانشکده پزشکی برای یک سال مورد تایید قرار گرفته و دانشگاه مذکور هنوز نتوانسته است خود را با حداقل استانداردهای جهانی تطابق دهد.

وی اضافه کرد:‌ به علاوه فقدان همبستگی بین دانشجویان ایرانی مقیم اوکراین و همچنین سوءاستفاده از دانشجویان توسط برخی موسسات و تشویق آنها به خرید نمره و مدرک باعث افول سطح علمی دانشجویان و کاهش انگیزه برای تحصیل دانشجویان واقعی شده است.

سفیر ایران در اوکراین درباره ایرانیان مقیم این کشور نیز گفت: جامعه ایرانیان مقیم با جمعیتی نزدیک به دو هزار نفر از جایگاه مناسب و معتبری در این کشور برخوردار بوده و در حوزه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی و برخی اصناف از جمله حوزه پزشکی فعالیت دارند.

به گزارش فارس، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از نخستین کشورها، استقلال اوکراین را در ۲۵ دسامبر۱۹۹۱ به رسمیت شناخت و یک سال بعد پس از انعقاد پروتکل برقراری روابط دیپلماتیک در ۲۲ ژانویه ۱۹۹۲ که به امضای وزرای خارجه وقت دو کشور رسید، روابط دیپلماتیک کلید خورد.در اواخر ژانویه ۱۹۹۲ سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین فعالیتش را در کی‌یف آغاز و پس از آن سفارت اوکراین نیز در اوایل اکتبر همان سال فعالیت خود را در تهران شروع کرد.

از جمله رفت و آمدهای اخیر بین مقامات دو کشور می‌توان به سفر «پاول کلیمکین» وزیر خارجه اوکراین به تهران در سال ۱۳۹۵ و دیدار با مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.

نخستین نشست رایزنی‌های سیاسی دو کشور در تاریخ ۲۶ و۲۷ اکتبر۲۰۱۶ با سفر ابراهیم رحیم پور معاون وقت وزیر امور خارجه ایران به شهر کی‌یف برگزار و هیات عالی رتبه اوکراینی به ریاست «استپان کوبیف» معاون اول نخست‌وزیر و وزیر توسعه اقتصادی و تجارت اوکراین به منظور شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری ایران در ۵ اوت ۲۰۱۷ به تهران سفر کرد.

علاءالدین بروجردی رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در نوامبر ۲۰۱۷ به اوکراین و هیات گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به ریاست سلمان خدادادی نیز به منظور ملاقات با همتایان اوکراینی خود در جولای ۲۰۱۸ به کی‌یف سفر کرد.

انتهای پیام/