استانها » خراسان شمالی
کد خبر : 401301
دوشنبه - 5 شهریور 1397 - 20:20
در نشست خبری مدیران سلامت و علوم پزشکی خراسان شمالی؛

هیچ دارویی قاچاق نبود و احتکاری در کار نیست / صفر ریال برای بیمارستان راز / آب متهم مسمومیت صندل آباد نیست

مدیران سلامت و علوم پزشکی خراسان شمالی در نشست خبری مشترک با اشاره به برخی موارد پیش‌آمده در خصوص احتکار دارو در استان این موارد را رد کردند و داروخانه‌های استان را از این موضوع مبرا دانستند.

هیچ دارویی قاچاق نبود و احتکاری در کار نیست / صفر ریال برای بیمارستان راز / آب متهم مسمومیت صندل آباد نیست

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، نشست خبری دانشگاه علوم پزشکی با حضور مدیرکل و معاونان بخش‌های مختلف پیش از ظهر امروز برگزار شد.

تا به الآن هیچ‌گونه داروی قاچاق در انبارها نبوده/ احتکاری اتفاق نیفتاده

دکتر علی یوسفی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤال مطرح‌شده در خصوص احتکار دارو در خراسان شمالی اظهار کرد: درگذشته و قبل از سال خرید دارو بیش از ۳ ماه برای داروخانه‌ها ممنوع بود.

وی ادامه داد: اما با توجه به تمرکز دشمن، لغو برجام و تحریم‌ها و با دستور وزارت به همه داروخانه‌ها ازجمله خراسان شمالی اجازه داده شد که برای ۶ ماه دارو تهیه و دپو کنند که این مدت در حالت عادی ۳ ماه است؛ این موارد تماماً تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی است و خوشبختانه تا به الآن هیچ‌گونه داروی قاچاق در انبارها نبوده است.

یوسفی با اشاره به دو انبار دارویی که متهم به احتکار شدند بیان کرد: با توجه به دستور ۶ ماه دپو دارو یکی از انبارها ک متهم به احتکار شده بود بایستی حداقل مبلغ ۲ میلیارد تومان دارو در داروخانه و انبارش می‌داشت که با بررسی انجام‌شده این میزان ۷۰۰ میلیون تومان بود یعنی حتی به دستور هم به‌درستی عمل‌نکرده بود چه برسد به احتکار دارو.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به اتهام احتکار به یک داروخانه شبانه‌روزی دیگر نیز افزود: این داروخانه به همراه انبارش می‌بایست ۳ میلیارد تومان دارو می‌داشت که میزان داروی موجود در آن کمتر از ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون بوده است که این داروخانه نیز بیش‌ازحد مجاز دارو نداشته و احتکار زمانی است که دارو در انبار باشد و عرضه نباشد که یک ماه بعد گران‌تر بفروشند که چنین چیزی مشاهده نشد لذا اتهام احتکار کاملاً منتفی است.

وی ادامه داد: تمام داروها را لیست کردیم و تمام سرم هایی که مظنون شدند در اتاقی نگه‌داری می‌شود و پلمپ است و همچنین نمونه‌برداری انجام‌شده و به تهران فرستادیم تا مشخص شود قابل‌استفاده هست یا خیر که قطعاً قابل‌استفاده است؛ تعداد این سرم ها ۱۲ هزار عدد بوده و همچنین قاچاق بودن ملزومات آن همچون ست سرم به‌هیچ‌وجه صحت ندارد.

یوسفی همچنین بیان کرد: در شرایط بحرانی نباید آب در آسیای دشمن ریخت و حتی ذره‌ای بر بحران اضافه کرد.

بهره‌برداری از ۸ پروژه در هفته دولت

محمود عباسی معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در ادامه با اشاره به پروژه‌های افتتاحی بیان کرد: سه مرکز بهداشتی و درمانی و یا مرکز جامع سلامت در شهرهای مختلف، دو پایگاه بهداشتی، دو پایگاه اورژانس و یک‌خانه بهداشت آماده بهره‌برداری است که جمعاً حدود ۴ میلیارد تومان برای این پروژه‌ها هزینه شده است.

وی همچنین از مرکز جراحی قلب باز، دانشکده دندان‌پزشکی مرکز جامع سلامت حوزه دندان و بال دوم بیمارستان جوادالائمه جاجرم به‌عنوان پروژه‌های در شرف بهره‌برداری نام برد که پیشرفتی ۹۰ درصدی داشته‌اند اما افتتاح آن‌ها به هفته دولت نمی‌رسد و به‌زودی افتتاح خواهند شد.

جریمه یک میلیونی برای دندانپزشک زیرزمینی

دکتر علی نظری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص یک مرکز غیرمجاز دندان‌پزشکی اظهار کرد: فردی در زیرزمین منزل خود اقدام به ارائه خدمات دندان‌پزشکی کرده بود که این فرد از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بوده و یک سری از وسایل و ابزار بیمارستانی را نیز استفاده کرده و به‌صورت غیرقانونی خدماتی را به مردم ارائه می‌داد که با همکاری دادستان صحت موضوع مشخص و فرد خاطی مبلغ یک‌میلیون تومان جریمه شد و در مراحل اداری هم به تخلفات اداری معرفی‌شده که هنوز تکلیف آن قطعی نشده و به‌هرحال برخوردهای لازم در چهارچوب قانون انجام‌شده است.

صفر ریال برای بیمارستان راز و جرگلان

دکتر علی حق‌بین رئیس دانگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با توجه به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر لزوم احداث بیمارستان در راز و جرگلان گفت: احداث بیمارستان در وهله اول با علوم پزشکی نیست و سوای از این مسئله باید بدانیم که احداث بیمارستان مجهز در یک منطقه بایستی توجیه اقتصادی داشته باشد و واقعاً علم این را نمی‌گوید که در هر شهرستان و روستا یک بیمارستان مجهز تأسیس شود.

وی بابیان اینکه هزینه اثربخشی است که می‌گوید در کجا چه اقدامی شود ادامه داد: با توجه به جمعیت و نیازسنجی منطقه بایستی احداث بیمارستان صورت بگیرد و به‌جای اینکه بودجه صرف بیمارستان مجهز شود باید راه‌های دستیابی مردم به نزدیک‌ترین و مجهزترین بخش درمانی و بیمارستانی سهولت یابد و این کاری است که بایستی انجام شود.

حق‌بین با اشاره به سند توسعه ۱۴۰۴ که تا به این سال تمام پروژه‌هایی که بایستی انجام شود لیست شده بیان داشت: برای بیمارستان راز و جرگلان هیچ یالی پولی طبق این سند مصوب نشده است و نباید به احساس نیاز کاذب در بین افکار عمومی جامعه دامن بزنیم و البته اخبار خوبی برای راز و جرگلان در شرف تائید است که در آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

رفع اتهام از آب صندل آباد

ابراهیم بازخانه ضمن یادآوری اقدامات انجام‌شده در صندل آباد و پیشگیری وضع موجود عنوان کرد: با حضور به‌موقع فرماندهی بحران و اساتید دانشگاه و پزشک اطفال و حضور تیم پزشکی  در روستا وضع پیش‌آمده کنترل شد.

مدیر مرکز بهداشت بجنورد اقدامات انجام‌شده در روستا را این‌چنین بیان کرد و افزود: بهداشت محیط و فاضلاب، بهداشت دام و کودها، سبزی‌ها، میوه‌ها و تره‌بار و ساختار محیطی که  با کمک دهیاری‌ها انجام شد.

وی گفت: اولین متهم بیماری آب شرب منطقه بود اما با آزمایش‌های فیزیکی و شیمایی صورت  گرفته این گمان خود منفی شد و نتایج قطعی بعد از آزمایش‌های انجام‌شده عنوان خواهد شد و آب متهم این بیماری نیست.

انتهای پیام/