چرا مسابقه «هنرپیشه» نیامده تعطیل شد؟

«هنرپیشه» قربانی جدید ستاره مربع‌ها

مسابقه تلویزیونی «هنرپیشه» یکی از مسابقات جدید تلویزیونی بود که قرار بود با توجه به موضوع جذابش مخاطبان زیادی را پای رسانه ملی بنشاند اما این مسابقه که حتی تیزرهای تلویزیونی‌اش نیز در دو سال گذشته مرتباً از شبکه نسیم پخش می‌شد به طور ناگهانی برای همیشه تعطیل شد.

«هنرپیشه» قربانی جدید ستاره مربع‌ها

به گزارش پایگاه خبری ربیع، مسابقه تلویزیونی «هنرپیشه» یکی از مسابقات جدید تلویزیونی بود که قرار بود با توجه به موضوع جذابش مخاطبان زیادی را پای رسانه ملی بنشاند اما این مسابقه که حتی تیزرهای تلویزیونی‌اش نیز در دو سال گذشته مرتباً از شبکه نسیم پخش می‌شد به طور ناگهانی برای همیشه تعطیل شد.

عسگرپور تهیه‌کننده این برنامه شنبه شب در اینستاگرام خود به صراحت اعلام کرد که این مسابقه برای همیشه تعطیل شده است. در پیام عسگرپور آمده: «هشت ماه پیش به دستور رئیس صداوسیما برنامه‌ای با هدف کشف استعداد در حوزه بازیگری که از ده ماه قبلتر ازآن طرحش به تصویب رسیده بود متوقف شد. کلی آدم کاربلد دور هم جمع شده بودند و کلی کارهم شده بود، نمونه‌اش دکور که پس ازچند ماه ساخت و ساز آماده بهره برداری بود. ظاهراً ایشان (آقای رئیس) گفته بودند برنامه بی هیچ پرسشی تعطیل شود و خسارت هم پرداخت شود. برنامه فی الفور تعطیل شد ولی خسارتش (که میزانش هم توسط گروه کارشناسی تلویزیون معلوم شده بود) تااین لحظه پرداخت نشده است! ای کاش آقای رئیس دو کار را تدبیر می‌کردند اول مشخص شدن دلیل توقف جهت فهم بیشتر ما و جلوگیری از گمانه زنی‌های مختلف مثلاً اینکه این برنامه جان داده مسیر عبور برنامه استعدادیابی دیگر است و یا اینکه مسائل حامیان برنامه‌ها (که عمدتاً مالی وپیچیده است) باعث شده یک سوپراپلیکیشن عزیز صداوسیما اپلیکیشن دیگر رابه خاک وخون بکشد و… دوم اینکه با نیمی از قاطعیتی که دستور به توقف دادند تسویه هم می‌کردند.»

این پیام جنجالی اما به جز خبر تعطیلی اشاره غیر مستقیمی به جدال‌های پشت پرده حامیان مالی برنامه‌های تلویزیونی دارد. حامیانی که با نام ستاره مربع‌ها شناخته می‌شوند و مسائل مالی غیر شفاف پشت سر این حامیان همواره یکی از مسائل جنجال برانگیز سال‌های اخیر بوده است. البته در مورد این مسابقه خاص به نظر می‌رسد ماجرا به جدال مالی ایپلیکیشن روبیکا و حامی مالی مسابقه «هنرپیشه» که احتمالاً یکی از ستاره مربع‌های معروف بوده است بر می‌گردد.

مسابقه «هنرپیشه» که محمدمهدی عسگرپور تهیه‌کننده و بیژن میرباقری کارگردانی آن را بر عهده داشت حدود یک سال و نیم پیش یعنی از سال ۹۶ در پروسه طراحی و تولید در دستور کار شبکه نسیم قرار گرفت. از نیمه‌های سال گذشته حتی تیزرهای پخش این مسابقه از شبکه نسیم روی آنتن رفت که از مخاطبان به عنوان «سوپراستارهای آینده» دعوت می‌کرد تا با طی مراحل ثبت نام، برای حضور در برنامه آماده شوند.

طی فرایند تولید این مسابقه چند تن از کارشناسان و داوران آن هم معرفی شدند که از جمله آنها می‌توان به همایون اسعدیان کارگردان سینما و تلویزیون اشاره کرد. مسابقه مرحله اول استعدادیابی خود را طی کرد؛ حدود پنج هزار نفر در آن شرکت کردند که از این میان حدود ۱۵۰ نفر برای ورود به مراحل بعدی مسابقه گزینش شدند؛ این افراد از سراسر کشور بودند و برای برخی از آنها شرایطی فراهم شد که بتوانند در شهر تهران برای مدتی ساکن شوند.

در بخش نویسندگی نیز یک تیم ۲۰ نفره نویسنده وجود داشت که بخش عمده‌ای از متن‌ها زیر نظر ایوب آقاخانی و بیژن میرباقری نوشته می‌شد. این نویسنده‌ها شاگردان فرهاد توحیدی بودند که قرار بود تمام متون نمایشی مسابقه را هم بنویسند و کارهای نمایشی شرکت‌کننده‌ها با همراهی این نویسندگان نوشته شود تا مسابقه از سطحی جدی برخوردار شود.

همچنین دکورهایی برای این برنامه ساخته شده بود که تا خردادماه امسال و برای تولید مجدد برنامه از آنها نگهداری شد. اما حالا خبر رسیده که این دکورها نیز جمع آوری شده است.

به هر حال اینکه حق با چه کسی بوده هنوز مشخص نیست اما تعطیل شدن یک برنامه احتمالاً موفق به دلیل درگیری‌های حامیان مالی اتفاقی است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت زیرا حواشی ستاره مربع‌ها اولین بار نیست که رخ می‌دهد و احتمالاً این مورد آخرین مورد از حواشی آنها نیز نخواهد بود.