موسیقی و هنرهای تجسمی » هنر
کد خبر : 558009
چهارشنبه - 14 آذر 1397 - 22:32
عدالت در برخورداری از امکانات هنری

هنرمندان جوان کپی‌کاری نکنند/ لزوم توجه به هنرهای اسلامی ایرانی

موسس و مدیر گالری کلاهدوزان معتقد است: هنرمندان جوانی که به تازگی وارد عرصه هنرهای تجسمی شده‌اند، از کپی‌کردن و تکرار بی‌رویه آن بپرهیزند،‌چرا که با خلق آثار مبتنی بر هنر اصیل، می‌توانند در بازار هنر مشتری داشته باشند.

هنرمندان جوان کپی‌کاری نکنند/ لزوم توجه به هنرهای اسلامی ایرانی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، بیش از ۵۳۰ گالری در کشورمان مجوز فعالیت دارند که از این تعداد، حدود ۲۶۰ گالری در تهران و ۲۷۰ گالری در شهرستان‌ها هستند. هرچند درباره گالری‌های فعال که در معرفی هنرمندان و گردش آزاد اقتصاد هنر نقش دارند،  آمار دقیقی وجود ندارد، اما با این حال تمایز بارزی میان گالری‌های پایتخت با گالری‌های استانی وجود دارد و در این باره هنرمندان به یک میزان از عدالت برخوردار نیستند. حتی در گالری‌های تهران هم هر هنرمندی نمی‌تواند نمایشگاه برگزار کند و عنصر تعیین‌کننده، گالری‌دارها هستند. ضمن اینکه عموم مردم هم امکان خرید اثر هنری را به علت قیمت بالا ندارند. برای واکاوی این مسأله و ارائه راه‌حل‌های احتمالی، در سلسله گفت‌وگوهایی با افراد صاحب‌نظر و دخیل در این ماجرا گفت‌وگو می‌کنیم.

سید حمزه کلاهدوزان، موسس و مدیر گالری کلاهدوزان درباره این موضوع که هنر تجسمی غالباً هنر گرانی است و مصرف‌کننده آن طبقه مرفه جامعه است و چه راهی وجود دارد که عامه جامعه را هم از این هنر بهره‌مند کرد، توضیح داد: در نخستین گام، حمایت هنردوستان و مجموعه‌داران می‌تواند دوباره رونق را به این صنعت مهم باز گرداند، این اتفاق در دنیا شاید سال‌هاست که آغاز شده و پیشرفت‌های خوبی داشته است، در ایران نیز تحرکاتی در چندسال اخیر شروع شده است که منافع زیادی چه برای کشور و چه برای هنر دارد.

وی افزود: به عنوان نمونه، روز جمعه ۱۶ آذر نمایشگاه «در جستجوی خود» را با آثاری از ۱۳ نقاش و خطاط معاصر ایران در گالری کلاهدوزان افتتاح می‌کنیم. گردآوری این نمایشگاه یک دهه زمان برده است و برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی را می‌توان یک نقطه عطف نامید، این قبیل رخدادها در اولین اقدام موجب جلب توجه بیشتر عموم مردم به هنرهای اصیل، فاخر و ریشه‌دار به جای نسخ غیر اصل خارجی می‌شود.

این مجموعه دار ادامه داد: دومین مساله شأن و ارج گرفتن بیشتر هنر و هنرمند در نظام اجتماعی است که البته به گفته بسیاری از بزرگان، هنر را نمی‌توان قیمت‌گذاری کرد، این حرکت با رونق بازار هنر می‌تواند انگیزه‌ای برای بسیاری از هنرمندان جهت خلق بیشتر آثار ماندگار هنری و توسعه کیفیت زندگی هنرمندان و کیفیت آثار خلق شده توسط آنها باشد.

وی، این موضوع را کمک به جذب گردشگران هنری دانست و اظهار داشت: حراج‌های فاخر و تخصصی مرجع حضور بسیاری از هنردوستان و مجموعه‌داران بین‌المللی می‌تواند باشد که علاوه بر ارزش فرهنگی و اقتصاد هنری، این موضوع می‌تواند باعث درآمدزایی در بخش‌های مرتبط با موضوع گردشگری شود که خودش می‌تواند به رونق اقتصادی کشور کمک کند.

کلاهدوزان توضیح داد: گردشگران هنری معمولا جزء بهترین گروه گردشگران از لحاظ فرهنگ و هزینه‌کرد هستند و شاید بتوان هنر را بهترین سفیر و پیک صلح و فرهنگ دانست، با بین‌المللی شدن آثار هنری ایرانی چه تاریخی و باستانی که نشان از قدمت فرهنگ و تمدن کشور دارد و چه آثار مدرن و روز کشور که نشان از عظمت و اعتلای فرهنگی دارد می‌توانند باعث افزایش قدر و عظمت کشور، توسعه تصویر برند ایران در جهان و رغبت بیشتر مردم دنیا برای تعامل، صلح و دیدار کشور عزیزمان ایران باشند.

مدیر گالر‌ی کلاهدوزان در پاسخ به این سوال که آثار هنرمندان جوانی را که به عرصه تجسمی پا گذاشته‌اند دنبال می‌کنید و احوالات آینده این هنر را چگونه می‌بینید، گفت: مهم‌ترین رویکرد پرهیز از کپی‌بودن کارها و تکرار بی‌رویه آنان است. هنرهای سنتی و اسلامی ما دارای وسعت بی‌شماری است و نیازی نیست برای بیان یک هدف، به طور متناوب از بعضی نمادهای مشخص و پررنگ استفاده شود، چرا که به مرور رنگ و بوی تکرار به خود می‌گیرد.

کلاهدوزان در پایان ضمن تأکید بر احیای هنرهای ایرانی ـ اسلامی گفت: مجموعه‌ای از هنرهای حکاکی، تذهیب، نقش‌زنی و قلمزنی را با آمیزه‌ای از اصالت و نوآوری را گردآوری کرده‌ام و گمان می‌کنم با ورود به عرصه‌های جدید بازار هنر در خاورمیانه و آسیا، دریچه‌های جدید به روی هنر ایرانی باز کنم.

انتهای پیام/