استانها » تولیدی » قم » گفتگو » گفتگو » محمد توکلی
کد خبر : 553148
دوشنبه - 12 آذر 1397 - 08:21
دبیر همایش گره طلایی گفت:

همایش گره طلایی در قم برگزار می شود

همایش گره طلایی در تاریخ ۱۶ آذر برای پنجمین سال از ساعت ۱۰ الی ۱۲ صبح در تالار مرکزی شهر برگزار می‌شود.

همایش گره طلایی در قم برگزار می شود

به گزارش پایگاه خبری ربیع،  محمدرضا رشتی‌زاده با اشاره به اینکه یکی از دلایل کاهش تقاضا برای فرش ایرانی دور شدن از مد و سلیقه بازارهای اروپایی است، اظهار کرد: همایش‌هایی ازجمله همایش خوشه طلایی می‌تواند در راستای معرفی تولیدکنندگان برتر موثر واقع شود.

وی با بیان اینکه در استان قم ۳۶۰ تولیدی فرش ابریشم داریم، عنوان کرد: ۲۵ هزار بافنده در این کارگاه‌های تولیدی فعالیت می‌کنند که برای حدود ۱۲ هزار نفر از این تعداد کارت بافندگی صادر شده و بیمه هستند.

مسئول دبیرخانه همایش خوشه طلایی با اشاره به اینکه بافندگانی نیز در سایر کشورها فعالیت دارند، مطرح کرد: تولیدی‌های فرش در طی سال‌های اخیر از نظر تکنیک‌های بافت و نقشه پیشرفت مطلوبی داشته‌اند.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ طراح در حوزه فرش ابریشم قم به صورت تخصصی فعالیت دارند، ادامه داد: در راستای جلوگیری از کپی برداری نقشه‌ها نیز کارگروهی تشکیل شده است که هر نقشه را به نام طراح ثبت کرده و کپی برداری آن جلوگیری می‌کند.

رشتی‌زاده با اشاره به اینکه شناسایی و ارزش گذاری فرش‌ها باید از روز اول انجام شود، خاطرنشان کرد: فرش نباید به صورت متری به عرضه گذاشته شود بلکه ارزش هر فرش به تجربه و هنر هنرمند و بافنده فرش بستگی دارد.

وی با بیان اینکه همایش گره طلایی، راه اندازی سایت ایران گره و ایجاد شناسنامه فرش نیز در همین راستا بوده است، تصریح کرد: عدم حضور فرش قم در نمایشگاه‌های اروپایی ازجمله دلایل اصلی کاهش تقاضا برای فرش قم در بازرهای جهانی است که برای حل آن نیازمند حمایت وزارت امور خارجه هستیم.

دبیر همایش گره طلایی اضافه کرد: همایش گره طلایی در تاریخ ۱۶ آذر برای پنجمین سال از ساعت ۱۰ الی ۱۲ صبح در تالار مرکزی شهر برگزار می‌شود و در این همایش به ۷ نفر از افرادی که در طول سال گذشته فعالیت‌های مفیدی در این حوزه انجام داده‌اند تندیس گره طلایی اهدا می‌شود.

وی از فرشی با طرح صلح جهانی به عنوان یکی از برگزیدگان همایش یاد کرد و گفت: در این همایش همچنین بافنده برگزیده، پیشکسوت برگزیده، مشاغل مرتبط با فرش، طراح و نقاش برگزیده و صادر کننده برگزیده تقدیر و معرفی می‌شوند.

رشتی‌زاده با اشاره به اینکه حدود ۵۰ نفر در اجرای این همایش همکاری مستقیم دارند، یادآور شد: در این همایش رئیس مرکز ملی فرش، سرپرست استانداری، فرماندار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز حضور دارند.