موسیقی و هنرهای تجسمی » هنر
کد خبر : 471437
سه شنبه - 17 مهر 1397 - 20:35

هفته و روز خوشنویسی تحت تاثیر بحث کپی آثار هنری

عضو شورای ارزشیابی هنر انجمن خوشنویسان، نشست خبری مربوط به روز و هفته خوشنویسی را تحت‌الشعاع موضوع مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی درباره کپی و جعل آثارش قرار داد و از اهالی رسانه گله کرد.

هفته و روز خوشنویسی تحت تاثیر بحث کپی آثار هنری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایسنا، علی شیرازی در نشست خبری تشریح ویژه برنامه‌های روز و هفته خوشنویسی بیان کرد:  حدود چهار سالی است تلاش می‌کنند تا با افترا، چهره بزرگان هنر این سرزمین را در شبکه‌های مجازی مخدوش کنند و با آنکه این مسائل از سوی شخصی عنوان می‌شود که خودش را خبرنگار معرفی می‌کند، هیچکدام از اهالی رسانه حاضر نشدند این موضوع را به چالش بکشند!؟

او ادامه داد: این شخص مدعی شده آثار من که در مجموعه‌های شخصی و موزه‌های نگهداری می‌شود، کاغذپاره‌ای بیش نیست. من تمام آثارم را به مدت سه ماه در موزه امام علی(ع) به نمایش گذاشتم اما باز هم اصحاب رسانه این موضوع را پیگیری نکردند و این موضوع با پیگیری نکردن خبرنگاران ابتر ماند. چرا خبرنگاران در این زمینه شفاف‌سازی نمی‌کنند؟ من از سکوتی که در رسانه‌ها وجود دارد، تعجب می‌کنم! بعد از حرف و حدیث‌های بسیار اعلام کردند اثری که از من در حراج باران به فروش رفت پرینت است! من تا مدتی دیگر این اثر را به نمایش می‌گذارم، بیایید آن را ببینید، بررسی کنید و ببینید آیا این اثر پرینت است؟

متاسفانه ما فقیرترین هستیم

غلامحسین امیرخانی به عنوان رییس شورای عالی این انجمن در نشست خبری انجمن خوشنویسان  ایران، گفت: متاسفانه چند سالی است که هنر خوشنویسی دشوار شده است. مساله تقلب و استفاده از فتوشاپ رواج پیدا کرده که این موضوع نگران کننده است و ممکن است خریدار آثار هنری را مورد فریب قرار دهد، زیرا در کشور ما این طور نیست که با یک کارشناس برای خرید آثار هنری تحقیق کنیم، به همین دلیل وجود دستگاه‌های پیشرفته بستری فراهم کرده است تا شاهد مشکلاتی در این حوزه باشیم.

او ادامه داد: حوزه‌های بزرگ جهان، بهترین آثار خوشنویسی ایرانی‌ها را در طول تاریخ دارند؛ در حالی که متاسفانه ما فقیرترین هستیم. به همین دلیل، این موضوع موجب شده است صحبت‌هایی مبنی بر کپی بودن آثار، شنونده‌های خوبی پیدا کند و چشم و هم چشمی‌هایی رواج پیدا کند تا رشد کسانی که در این حوزه فعالیت کرده‌اند را بگیرند. ما نمی‌توانیم برخی از صحبت‌ها را بگوییم همچنین نمی‌توانیم آن‌ها را هم مطرح نکنیم.

او با توجه به مساله به وجود آمده و حاشیه‌های موجود درباره آثار علی شیرازی، عضو شورای ارزشیابی هنری انجمن خوشنویسان، افزود: موضوع مربوط به او شخصی نبوده بلکه مبتلابه جامعه است بنابراین باید در این زمینه روشنگری کنیم. ما درصدد راه‌اندازی کمیسیونی هستیم که اصالت آثار را تایید کند اما در برابر جریان‌های به وجود آمده یک انجمن چگونه می‌تواند مقابله کند؟

 کوتاهی از مسوولان ماست

امیرخانی اضافه کرد: حدود سه دهه است که در کشور ترکیه به عنوان مرکز هنر خوشنویسی جشنواره‌هایی با ۵۰ کشور اسلامی برگزار می‌شود. تا زمانی که من داور این جشنواره بودم، ۶ کشور غیر اسلامی نیز در آن شرکت داشتند و عربستان پشتیبان آن است که با مدیریت ترکیه برگزار شود. در واقع این جشنواره اعتبار رایگان هنر خوشنویسی را به ترکیه با مرکزیت استانبول می‌برد، در حالی که ما شرایط پرداخت آبونمان این جشنواره را پذیرفته‌ایم اما نقش داوران ایرانی در آن به سختی تجربه می‌شود. حتی در سال‌های ابتدایی ما را در آن شرکت ندادند.

این چهره ماندگار در حوزه خوشنویسی اضافه کرد: سال گذشته توسط یک سرمایه‌گذار ترک، از هنرمندان تراز اول خوشنویسی ایران دعوت شد تا یک کار جهانی انجام دهند. این امر موجب شد نقش ایران در بین ۵۰ کشور مسلط شود که خط نستعلیق شکسته به خط‌های چند صد ساله‌ای که دولت عثمانی پشتیبان آن بوده غلبه دارد. متاسفانه کوتاهی از مسئولان ما در هنری که سابقه تاریخی در کشور مان دارد، است . البته غفلت ما تنها در این حوزه نیست بلکه مربوط به زبان هم می‌شود.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر دو دستگی در حوزه خوشنویسی نیز توضیح داد: ما نخواستیم افشاگری کنیم و نام استادانی که در این زمینه پیشرو بوده‌اند را ببریم زیرا معتقدیم اگر نام یک استاد را به زبان بیاوریم ضایعه بزرگتری به وجود می‌آید و جامعه لطمه می‌خورد. موضوع پیش آمده بین مسئولان چند موقعیت متفاوت دارد، به همین دلیل از خبرنگاران که پیگیر چنین موضوعی هستند دعوت می‌کنیم به انجمن خوشنویسان مراجعه کنند تا آلبوم‌ها و اسناد موجود در این زمینه را در اختیارشان بگذاریم تا به نتیجه برسند. ما در طول این مساله سعی کردیم به گونه‌ای رفتار کنیم تا به تعامل برسیم به همین دلیل هشت سال درگیر دادگاهی بودیم که ثابت کنیم جریان به وجود آمده غیر قانونی و غیر اخلاقی است. قاضی مربوطه نیز حرفی برای گفتن نداشت اما ما درگیر یک گروه غیر مرتبط بودیم.

دولت، هنر را بچه ناخلف خود می‌داند

عارف براتی – مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران – درباره هزینه‌های جاری این انجمن در نشست خبری که صبح روز ۱۷ مهرماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، بیان کرد: شهریه‌ای که ما از هنرجویان می‌گیریم، بسیار ناچیز است. حدود ۳۰۰ استاد داریم که هزینه حق‌التدریس آن‌ها از ۳۵۰ هزار تومان تجاوز نمی‌کند. ما از بودجه ملی کشور محروم هستیم و هیچ بودجه‌ای طی دو سال گذشته از وزارت ارشاد دریافت نکرده‌ایم.

مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران گفت: دولت، هنر را بچه ناخلف خود می‌داند. انجمن خوشنویسان یک تشکل بین نسلی است سرمایه‌ای که سال‌ها پیش گذاشته شده است.

او ادامه داد: در سال ۹۷، ۱۳۹۷ میلیارد بودجه فرهنگی کشور است. گاراژ بزرگ مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که بزرگ‌ترین افتخار بزرگ آن جشنواره فجر است و فرش قرمزی انداختند تا برخی با ذوق‌زدگی از آن رد شوند. چه مقدار از این بودجه را به هنرهای دیگر مثل خوشنویسی اختصاص می‌دهد؟ سهم انجمنی به این بزرگی باید حداقل ۱۰ میلیارد باشد.

براتی ادامه داد: خوب است در این زمینه شفاف‌سازی شود که متوجه شویم این بودجه برای چه کاری صرف شده است. وزیری را انتخاب می‌کنیم که اشتغال‌های دیگرش بر فرهنگ اولی‌تر است و مدیرانش را هم بر همین اساس می‌چیند. مشخص است که با چنین وضعیتی نقش هنر کمرنگ‌تر می‌شود.

مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت: ۲۱ مهرماه روز ملی خوشنویسی است که این روز را گرامی می‌داریم و برای دومین سال پی‌در پی است که هفته خوشنویسی را در ایران برگزار می‌کنیم. این موضوع سبب تحرک‌های بسیاری در این حوزه شده که از آن به نشست‌ها و بازدیدها می‌توان اشاره کرد. در این هفته بالغ بر ۴۰۰ نمایشگاه خوشنویسی برگزار می‌شود همچنین کارگاه‌های تخصصی متفاوتی خواهیم داشت.

براتی ادامه داد: انجمن خوشنویسان در سال ۱۳۲۹ فعالیت خود را با نام کلاس‌های آزاد خوشنویسی شروع کرده و در سال ۱۳۴۶ ثبت شده است. ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر حداقل در یک دوره از کلاس‌های این انجمن بهره‌مند شده‌اند که ۹۰۰ هزار نفر آن خانم‌ها هستند. همچنین ۸ هزار فارغ‌التحصیل خانم در این حوزه داشته‌ایم که ۵۱۰ نفر آن‌ها فارغ‌التحصیل در مقطع فوق‌لیسانس بوده‌اند. در کل فارغ‌التحصیلان ممتاز به بالا ۲۵ هزار نفر و تعداد فوق‌لیسانس‌ها ۱۷۰۰ نفر بوده‌اند. این انجمن ۳۲۸ استاد دارد که ۱۲ نفر آن‌ خانم هستند. در حال حاضر انجمن خوشنویسان ۳۳۷ شعبه در سراسر کشور و ۱۹ شعبه در خارج از کشور دارد.

محمدحسین ساکت – نماینده وزارت ارشاد در انجمن خوشنویسان – نیز بیان کرد: در فلسفه هنر،  بزرگ‌ترین وظیفه هنر پدیداری جامعه بدون خشونت است. اگر هنر بتواند در جامعه کنونی که پرخاشگری و بازگشت به جاهلیت را رخ نموده از بین ببرد و شاهکاری را به کرسی بنشاند، به خوبی رسالت خود را برگزار کرده است.

او بیان کرد: در حمله مغول این هنر بود که از یک قوم وحشی افرادی را به عنوان هنرمندان و فرهنگمند تحویل جامعه داد. این نقش را نمی‌توان در هیچ کجای دنیا پیدا کرد. تنها یک نمونه از آن در رم باستان وجود دارند.

یدالله کابلی – عضو شورای ارزشیابی هنری انجمن خوشنویسان – نیز گفت: هنر نقش گسترده‌ای را به عنوان معنایی و مفهومی در توسعه فهم، ادب، حکمت و فضیلت به شیوه‌های مختلف توسط صاحبدلانی که با رنج آن را محقق کرده‌اند، دارد. انجمن خوشنویسان به عنوان معتبرترین کانون فرهنگی کشور نه تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگر نیز مطرح و در حال توسعه این هنر شریف است. ما شاهد دوران درخشان خوشنویسی تاریخ هستیم گرچه ممکن است این صحبت من اغراق تلقی شود اما همه متولیان فرهنگی کشور به این حقیقت واقف هستند که هنر خوشنویسی به عنوان زیبنده‌ترین و پررونق‌ترین هنر دوران خودش است. ما با جوانانی روبه‌رو هستیم که آیینه‌دار هنر گذشته خود هستند و فکر نمی‌کنم در هیچ کدام از رشته‌های رشته هنر تجسمی شاهد چنین رشدی بدون کمک مالی باشیم. امیدوارم در هفته خوشنویسی بتوانیم در برگردان این وقایع خدمات دهیم.

همچنین علی‌اشرف صندوق‌آبادی -عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان – درباره وارد شدن روش خوشنویسی در تقویم توضیح داد: در این زمینه مکاتبه‌هایی داشته‌ایم اما عنوان کرده‌اند باید روز خوشنویسی طی دو یا سه سال پیاپی برگزار شود و گزارش‌های آن را اعلام کنیم اما کلیت روز خوشنویسی در تقویم ایران تصویب شده و با ارائه یک سری از گزارش‌ها این موضوع برطرف می‌شود.

گرامی‌داشت هفته خوشنویسی امسال از ۲۰ مهرماه در سراسر کشور برگزار می‌شود.

انتهای پیام/