امنیت » تازه های تکنولوژی » فناوری و ارتباطات
کد خبر : 338763
شنبه - 9 تیر 1397 - 16:38

هشدار به اهالی زمین؛ حمله ماهواره ای هکرها شدت گرفت

هشدار به اهالی زمین صادر شد. به نظر می رسد حمله هکرها در راه است. حمله هکرها که در تلاشند کشورهای مختلف جهان را به چالش بکشند.

هشدار به اهالی زمین؛ حمله ماهواره ای هکرها شدت گرفت

به گزارش پایگاه خبری ربیع،بر اساس برخی از  گزارش های منتشر شده، اخیرا ماهواره های فضایی مورد هدف هکرهایی قرار گرفته اند. طبق گفته گروه سیمانتک؛ یک گروه ناشناخته تلاش کرده است تا طی یک حمله جاسوسی سایبری، به اپراتورهای ارتباطی ماهواره ای نفوذ کند.

درواقع هکرها در این حمله به سیستم ماهواره دست پیدا کرده بودند و توانایی آسیب رسانی به آنرا داشته اند، اما در این حمله هدف آنها جمع آوری اطلاعات بوده است و در آینده امکان نفوذ دوباره وجود دارد.

در جنگ‌های فضایی ماهواره‌های جاسوسی و نظامی و نظارتی، از بین می‌روند. این اصطلاح برای حملات یا سوانحی که از خارج از جو به سطح زمین، بوجود می‌آیند استفاده نمی‌شود.

ایالات متحده سازمانی به نام فرماندهی فضایی برای مقابله با این گونه حملات و انجام عملیات‌های فضایی داشت که در سال ۲۰۰۲ با سازمان فرماندهی راهبردی ایالات متحده ادغام شد.

هنوز یک قرارداد بین‌المللی که از نظامی‌شدن فضا جلوگیری کند، وجود ندارد. اگرچه در سال ۱۹۶۷ «پیمان فضایی ماورای جو» (Outer Space Treaty) از سوی سازمان ملل به تصویب رسید، اما این پیمان تنها استقرار سلاح‌های کشتار جمعی در فضا را ممنوع اعلام کرده است. هر اقدام دیگری به جز این، آزاد و بدون منع قانونی است.

در خصوص جزئیات، گروه سیمانتک در گزارشی اعلام کرد که این گروه هک که Thrip نام گرفته است، در گذشته یک شرکت ارائه دهنده تصویربرداری جغرافیایی، یک پیمانکار دفاعی و سه اپراتور مخابراتی مستقر در آسیای جنوب شرقی را نیز مورد هدف قرار داده است. گروه Thrip از سال ۲۰۱۳ فعال بوده است.

سیمانتک، در ماه ژانویه زمانی که نرم افزار امنیتی این شرکت یک هشدار در یک اپراتور بزرگ مخابراتی در آسیای جنوب شرقی دریافت کرد، متوجه این حملات شد. برای جلوگیری از شناسایی، Thrip از ترکیبی از نرم افزارهای مخرب و ابزارهای مشروع سیستم مایکروسافت مانند PowerShell برای سرقت رمز عبور و اطلاعات حساس از رایانه های هدف استفاده کرده است.

در موج اخیر حملات، Thrip بر روی جمع آوری داده ها از شرکت های مستقر در ایالات متحده و آسیای جنوب شرقی متمرکز شد. Symantec هشدار داد که انگیزه این گروه جاسوسی است، اما با توجه به علاقه این گروه در به خطر انداختن سیستم های عملیاتی، ممکن است موضع تهاجمی تر را نیز اتخاذ کند.

درواقع این حملات اولین حملاتی نیستند که ماهواره های فضایی را مورد هدف قرار داده باشند. در سال ۲۰۱۱ دو ماهواره نیز تحت تاثیر قرار گرفتند و در سال ۲۰۱۴ شبکه ماهواره یک سازمان هواشناسی نیز مورد حمله قرار گرفت.