تولیدی » عاطفه بازفتی » فرهنگ و هنر
کد خبر : 1028447
سه شنبه - 9 خرداد 1402 - 11:11
امام رضا (ع) در سیمای شعر فارسی

هشتمین سپیده

مگر می­شود تکه­ای از بهشت روی زمین خراسان باشد و عاشقان را به سوی خود نخواند؟ مگر می­شود آن حرم امن، شبیه به مرکز یک دایره همه دل­های داغ­دیده و خسته را به سمت خود نکشاند؟ مگر می­شود همه چیز در حریم حرم مقدس در شور و غوغا نباشد؟ مگر می­شود غریبان و زائران هنگام زیارت بازهم غریب بمانند؟ حرم و روضه امام رضا(ع) وطن و خانه و پناه ماست؛ وطنی برای دل­های خسته و شکسته و روح­های بی­قرار. امامی که دردها، شکایت­ها، زخم­ها و تنهایی­ها را مرهم می­گذارد چون مهربان و رئوف است و رضاست.

هشتمین سپیده

عاطفه بازفتی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، مگر می­شود تکه­ای از بهشت روی زمین خراسان باشد و عاشقان را به سوی خود نخواند؟ مگر می­شود آن حرم امن، شبیه به مرکز یک دایره همه دل­های داغ­دیده و خسته را به سمت خود نکشاند؟ مگر می­شود همه چیز در حریم حرم مقدس در شور و غوغا نباشد؟ مگر می­شود غریبان و زائران هنگام زیارت بازهم غریب بمانند؟ حرم و روضه امام رضا(ع) وطن و خانه و پناه ماست؛ وطنی برای دل­های خسته و شکسته و روح­های بی­قرار. امامی که دردها، شکایت­ها، زخم­ها و تنهایی­ها را مرهم می­گذارد چون مهربان و رئوف است و رضاست.

سیره و شخصیت حضرت رضا(ع) توسط بسیاری از شاعران مورد ستایش قرار گرفته است و هر کدام از آنان در تلاش بوده­اند تا با ذوق و بیان شیوای خود گوشه­ای از چهره تابناک و خصایل ایشان را به تصویر بکشند. از آنجا که سیمای درخشان این امام بزرگوار بارها در ادبیات فارسی مورد ستایش قرار گرفته در ادامه فقط به چند مورد اشاره خواهد شد تا خود گواهی از محبوبیت ایشان و دلبستگی و ارادت بزرگان سرزمینمان به امام هشتم شیعیان باشد.

آینه آفتاب

از جمله شاعران قدیم ادب فارسی که شخصیت امام رضا را در اشعار خود بازتاب داده می­توان از «سنایی غزنوی» نام برد. وی در قصیده­ای با مطلع «ای کین تو کفر و مهرت ایمان» به ترسیم حرم رضوی و بیان فضایل و مدح و منقبت ایشان می­پردازد: «دین را حرمی است در خراسان/ دشوارِ تو را به محشر آسان/ همواره رهش مسیر حاجت/پیوسته درش مسیر غفران»

«خاقانی شروانی» نیز دو قصیده بلند در مدح امام رضا(ع) سروده است او در اشعارش از مردمان روزگار خود گله­مند است و اشتیاق و آرزوی قلبی خود را برای سفر به خراسان به نظم آورده و از موانع سفر به خراسان شکوه و شکایت دارد. خاقانی در قصیده­ای از حرم امام هشتم با عنوان «روضه پاک رضا» یاد کرده است:« روضه پاک رضا دیدن اگر طغیان است/شاید ار بر رهِ طغیان شدنم نگذارند»

«جامی» هم در مدح امام رضا قصاید زیبایی از خویش به یادگار گذاشته است:«علی­بن موسی­الرضا کز خدایش/رضا شد لقب چون رضا بودش آیین»

شفا و پناه

یکی از مضامین پرکاربرد در مدایح رضوی مسئله پناه آوردن شاعران به حرم مطهر حضرت و رهایی از حوادث و پیشامدهای ناگوار روزگار در حریم این حضرت است. «محمد خزائلی» در هجوم و حمله شدید اتفاقات زمانه حضرت رضا را پناهی امن و مطمئن می­داند و تنها او را مأمن آوارگان و مصیبت­زدگان می­داند:«در گردباد سخت و پریشانی حیات/مأمن تویی حریم تویی التجا تویی»

از مضامین پرکاربرد دیگر می­توان شفا دادن بیماران از سوی امام رضا را عنوان کرد. بسیاری از شاعران توسل جستن به امام و در حرم او طلب و عرض حاجت کردن را زیبا ترسیم کرده­اند. «سهیل محمودی» با زبان و بیانی صمیمانه می­سراید:«صدهزار دفعه­م شده پای ضریح زار می­زنم/دلت یه بار بسوزه دردامو دوا کنی»

«مهدی اخوان ثالث» نیز درمان خستگی­هایش را از امام رضا می­جوید:«چون پدرت این خسته دل زندانی دردی روان کش را/یا علی موسی­الرضا دریاب، درمان بخش/یا علی موسی الرضا دریاب!»

آتش عشق

شعله عشق به ائمه در دل هر شیعه زبانه می­کشد و بارگاه با عظمت امام رضا غم­ها و تیرگی­ها را از جسم و جان زائرانش می­زداید و آرامش می­بخشد. «محمدعلی مردانی» حضرت رضا را به قبله­ای مانند کرده که زائران حرم وی با فروتنی به طواف حرم مبارک او در گردش هستند او با صراحت و روشنی بر ولایت ایشان تأکید می­کند:«قبله هشتم ولی دین علی بن موسی الرضا/مقدمش گل محضرش گل معجز و آثارش گل»

«سیدعلی موسوی گرمارودی» سخاوت، بخشش و بخشایش حضرت را نمونه­ای از بخشندگی­های خدا می­داند که بر دستان مبارک امام رضا جاری می­شود:«بخشش تو/ اعطای خدای سبحان است/وقتی تو می­بخشی/دست مریخ نیز به سوی سقاخانه­ات دراز است» و یا در سروده­ای دیگر می­خوانیم:«درود بر تو ای هشتمین سپیده/ اگر از سایه­ساران درود می­پذیری/ باران نیز به ازای تو پاک نیست/ای آفتاب! ما آن سوی ذره مانده­ایم»

کشورمان در طول دوره­های مختلف تاریخی فراز و نشیب­های فراوانی داشته و به برکت وجود مقدس امام هشتم، سرزمینمان از گزند و آسیب در امان مانده بی­شک برای ما ایرانیان افتخار بزرگی است که کشورمان میزبان هشتمین خورشید شیعیان است. «جواد محدثی» می­سراید:«ایران به اقیانوس عرفان تو وصل است/ ما را فقط گنج تولای تو اصل است/ایران ما مدیون لطف بی حد توست/این جلوه­های جاودان از مرقد توست»

کلید صبح

زائر امام رضا می­داند که امام غریبش، کلید هر قفل ناگشودنی است و توان این را دارد که انسان را از گرفتاری و کلاف در هم پیچیده مشکلات رهایی دهد. «مجید نظافت» در مجموعه «کوچه­های اجابت» می­سراید:« نه دعبلم نه فرزدق که شاعرت باشم/ که شاعرت شده مقبول خاطرت باشم/ همیشه سفره مهمان­نوازی­­ات باز است/ اجازه می­دهی­ام باز زائرت باشم؟»

«قیصر امین­پور» یکی از شاعرانی است که سروده­های آیینی شیرینی دارد: «اینک ای خوب! فصل غریبی سرآمد/چون تمام غریبان تو را می­شناسند/ کاش من هم عبور تو را دیده بودم/کوچه­های خراسان تو را می­شناسند»

«سید ایمان زعفرانچی» از شاعران معاصر و جوانی است که غزل­های زیبایی در وصف بی­قراری­ها و بی­تابی­های دوری از امام رضا سروده است در یکی از شعرهای زیبای وی می­خوانیم:« از سپیدی و سیاهی­ کبوترهای تو/ می­شود فهمید: لطفت شامل خوب و بد است/ یک نگاهی کن که از آهو پریشان­تر منم/یک نفر در اوج بی­تابی به پابوس آمده است/ معجزات پنجره فولاد تو صد در صد است/ افتخار من رعیت بودن مُلکی است که/ پایتختش مشهد و شاهی چنین بر مَسند است»

عاطفه بازفتی