تولیدی » خبر دریافتی » سینما، تئاتر و تلویزیون » هنر
کد خبر : 703250
یکشنبه - 15 اردیبهشت 1398 - 14:22

هالیوود اصفهان برای نخستین بار اکران شد

فیلم مستند «هالیوود اصفهان» به نویسندگی و کارگردانی «حامد قصری» مستندی درباره زندگی و زمانه «امان اله طریقی» نقاش و عکاس شهیر اصفهان است که برای نخستین بار به همت دفتر تخصصی سینما و موزه هنرهای معاصر از مراکز وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی اکران شد.

هالیوود اصفهان برای نخستین بار اکران شد

به گزارش پایگاه خبری ربیع، فیلم مستند «هالیوود اصفهان» به نویسندگی و کارگردانی «حامد قصری» مستندی درباره زندگی و زمانه «امان اله طریقی» نقاش و عکاس شهیر اصفهان است که برای نخستین بار به همت دفتر تخصصی سینما و موزه هنرهای معاصر از مراکز وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی اکران شد.

پیش از اولین اکران مستند هالیوود اصفهان مصطفی حیدری مدیر دفتر تخصصی سینما ضمن قدردانی از «حامد قصری» نویسنده و کارگردان این فیلم گفت: حامد قصری با وجود زمان اندک برای تولید، این مستند را به ثمر رساند.

وی با تاکید بر اینکه بزرگان بخشی از هویتش هر اصفهان هستند، افزود: حامد قصری همیشه به تاریخ شفاهی علاقه داشت و با حمایت «داریوش طریقی» فرزند امان اله طریقی فیلم مستند هالیوود اصفهان را ثبت و ضبط کرد.

حامد قصری نویسنده و کارگردان مستند هالیوود اصفهان با بیان اینکه اصفهان هم هالیوود داشت، گفت: امان اله طریقی عکاسخانه هولیوود را در سال ۱۳۲۴ در خیابان چهارباغ تأسیس کرد و به پیشنهاد عبدالحسین سپنتا «هولیوود» نام گرفت که به قول طریقی هولیوود اصفهانی شده هالیوود بود.

وی افزود: هولیوود تنها یک عکاسخانه نبود و عکاسان زیادی ازجمله حسین پاکتچیان، اصغر حاج علیزاده، حسین نیسان، محمد محمدی، حشمت اله بهزادی و بسیآری دیگر در این عکاسخانه و زیر نظر امان اله طریقی آموزش دیدند.

قصری با بیان اینکه طریقی هم عکاس آتلیه‌ای و هم عکاس خبری بود، تصریح کرد: طریقی خود را فرزند هنرستان هنرهای زیبا می‌دانست که شاگرد باهوش عیسی خان بهادری لقب گرفته بود که به واسطه غلامحسین درخشان به حرفه عکاسی وارد شد و آشنایی با ناصر فرهمند او را به طراحی دکور و صحنه‌های تئاتر کشاند.

این کارگردان با تاکید بر اینکه عکاسخانه هولیوود جریان فرهنگی و خانه هنرمندان بود، ادامه داد: هالیوود یکی از نمادهای چهارباغ بود که در ۷۴ سال پیش دارای اوراق اداری، سربرگ، کارت ویزیت بود. این عکاسخانه در سال ۵۸ همراه با بدنه شرقی چهارباغ تخریب شد و هالیوود، طریقی و روش‌مندی او به فراموشی سپرده شد و اکنون به همت خانواده طریقی و پژوهشگرانی همچون پریسا دمندان هالیوود پس از ۳۰ سال به خوانش دوباره رسید.

در ادامه، مستند هالیوود اصفهان برای نخستین بار به اکران عمومی درآمد. اکرانی با این نوشتار در ابتدای فیلم: «تقدیم به دوستان عزیزم که فراموش نشوم» و سپس بزرگانی همچون فخرالدین فخرالدینی، نصرت اله وحدت، حشمت اله بهزادی، خدیجه طریقی رشتی، عباس عقیلی، داریوش طریقی، محمود درویش، حسین یقینی، اکبر امامی، مهناز ارحام صدر، لیلی کسایی، حسین نیسان، حسین پاکتچیان، داریوش طریقی، محمد علی میاندار، پیان ترابی، اصغر حاج علیزاده، میترا طریقی درباره امان اله طریقی و هنر و اخلاقیات وی سخن می گویند.

سپس «نصراله مدقالچی» گوینده متن فیلم، داستان را از زبان امان اله طریقی این‌گونه آغاز می‌کند که «در محله احمدآباد به دنیا آمدم. در کوچه پس کوچه‌های قدیمی، با درهای چوبی و گلون های فلزی. پدر را در ۱۰ سالگی ازدست دادم، جایی که مرگ و سختی در یک نقطه تلاقی و فقر را تا عمق جان حس کردم. شور نقاشی از همان کودکی با ترسیم طرح‌های ساده و رنگ آمیزی های زیبا آغاز شد.»

و این‌چنین داستان زندگی و زمانه امان اله طریقی در فیلم مستند هالیوود اصفهان با صدای مدقالچی، موسیقی امیرحسین حبیبی و عکس‌هایی که خالق آن‌ها امان اله طریقی بود، جان می‌گرفت و با سخنانی از هنرآموزان دیروزِ طریقی، اساتید، دوستان و فرزندانش ازنو مُرور شد و آنجا رسید که دنیای هنر، طریقی را به هنرستان هنرهای زیبا و هنر کشاند و اصول اولیه طراحی و نقاشی را از عیسی خان بهادری و نورمحمد معیری آموخت.

یک اتفاق ساده…

صدای پرطنین مدقالچی ادامه می‌داد که «یک اتفاق ساده آینده من را به سمت و سویی دیگر سوق داد.» و آن اتفاق حضور غلامحسین درخشان در هنرستان هنرهای زیبا بود که امان اله طریقی را برای روتوش عکس‌های خود انتخاب کرد و به این ترتیب طریقی روزها به هنرستان می‌رفت و بعد ازظهرها را در عکاسخانه درخشان می‌گذراند و با شروع جنگ در عکاسخانه لئون آبکاریان در مقابل مدرسه چهارباغ به کار مشغول شد.

و سرانجام امان اله طریقی در سال ۱۳۲۴ عکاسخانه هولیوود را جنب سینما ایران با این شعار افتتاح کرد: «با یک مرتبه مراجعه مشتری دائمی ما می‌شوید» به این ترتیب هولیوود اصفهان که نامش به پیشنهاد ” عبدالحسین سپنتا ” سازنده اولین فیلم ناطق فارسی انتخاب شد بود، فعالیت خود را آغاز کرد.

باشد به یادگار تا فراموش نشوم

مستند هالیوود اصفهان اشاره می‌کند که امان اله طریقی در سال ۵۲ نسبت به برگزاری کلاس آموزشی عکاسی در اداره فرهنگ و هنر اقدام کرد؛ هم‌چنین با همراهی عکاسان صفهان بعد از نخستین گردهمایی در منزل استاد چهره نگار که سال ۱۳۲۴ انجام شد سرانجام در سال ۱۳۴۹ اتحادیه عکاسان را به ثبت رساندند و امان اله طریقی نیز به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره آن انتخاب شد.

و بازهم صدای نصراله مدقالچی می‌گوید: «بعد از ۳۰ سال عکاسخانه هولیوود اصفهان در چهارباغ تخریب شد و امان اله طریقی گالری فردوسی را در خیابان فردوسی اصفهان راه اندازی کرد و نقاشی‌های بسیاری را خلق کرد.»

مدقالچی در انتهای فیلم بار دیگر از زبان امان اله طریقی می‌گوید: «همیشه در عکس‌هایم نوشته‌ام: باشد به یادگار تا فراموش نشوم».

«امان اله طریقی» نقاش و عکاس پُر آوازه اصفهان سال ۱۳۰۲ متولد شد و به سال ۱۳۸۰ درگذشت و در باغ رضوان به‌خاک سپرده شد.