اجتماعی » پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1019420
دوشنبه - 3 مرداد 1401 - 17:09

نگرانی از ویروس کشنده ای به نام ماربورگ

همزمان با موج جدید کرونا در دنیا دوباره سر و کله یک ویروس دیگر پیدا شده که ماربورگ نام دارد.این ویروس تب کشنده ای دارد و خواهر خوانده ابولا است.

نگرانی از ویروس کشنده ای به نام ماربورگ

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، این ویروس برای اولین بار در سال ۱۹۶۷ و پس از شیوع در صربستان و آلمان کشف شد و آخرین باری که طغیان کرد در سال ۲۰۰۵ و در کشور آنگولا بود.

اما به تازگی زنگ خطر شیوع دوباره آن به گوش می رسد و با ثبت دو فوتی در غنا دوباره خودی نشان داده است.این ویروس عامل بیماری زایی خطرناکی است که باعث تب خونریزی دهنده می شود.

ویروس ماربورگ از طریق تماس مستقیم (از طریق پوست یا غشاهای مخاطی) و همچنین از طریق تماس با مایعات بدن فرد آلوده از جمله خون، مایع منی و مشابه آن منتقل می‌شود.

این ویروس همچنین از طریق تماس با سطوحی که بیمار لمس کرده است مانند رختخواب، لباس یا موارد دیگر منتقل می‌شود

تب و تظاهرات خونریزی دهنده از علائم بیماری است و ممکن است فرد مبتلا به سمت شوک و مرگ پیش رود.

در رابطه با تهدید انتقال این ویروس به کشور رییس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت ضمن توضیح درباره بیماری ویروسی ماربورگ که اخیرا مواردی از آن در یکی از کشورهای آفریقایی شناسایی شده، می گوید: این ویروس هنوز تهدیدی برای ایران و کشورهای منطقه نیست؛ خواستگاه آن آفریقای جنوبی است و اگر ضرورتی برای امکانات تشخیصی و آزمایشگاهی داشته باشیم، با فرجه زمانی کوتاه می‌توان آمادگی شناسایی و پیگیری موارد احتمالی را ایجاد کرد.

و آنچه که اهمیت دارد نگرانی درباره درمان این ویروس است چرا که در حال حاضر برای آن درمان اختصاصی وجود ندارد و نحوه مهار آن همانند کرونا است و باید برای آن واکسن ساخته شود.

همچنین این ویروس، کشنده تر از ویروس کرونا است و حتی می تواند ظرف ۳ روز جان فرد مبتلا را بگیرد.

همین امر نگرانی ها درباره  شیوع این ویروس را تشدید می کند ،که اگر همانند کرونا در سرتاسر دنیا منتقل شود متاسفانه شاهد یک همه گیری دیگری می شویم و افراد بسیاری جان خود را از دست دهند.

 

بنابراین در صورت شیوع این ویروس باید مرزهای کشور و همچنین کنترل ورود مسافران خارجی به خصوص از کشورهای آفریقایی صورت بگیرد تا دوباره روزهای سخت شیوع کرونا تکرار نشود.

نجمه کریمیان