نوسانات ارز طرح مولدهای خورشیدی را در شهرضا با شکست روبه‌رو کرد

در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرضا عنوان شد که نوسانات ارزی و شرایط جدید اقتصادی طرح «نصب مولدهای خورشیدی» را با رکود و عدم صرفه اقتصادی رو‌به‌رو کرده است.

نوسانات ارز طرح مولدهای خورشیدی را در شهرضا با شکست روبه‌رو کرد

به گزارش پایگاه خبری ربیع،  مصطفی اباذری در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان شهرضا با اشاره به اختصاص یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبارات مشاغل خانگی به شهرستان شهرضا، اظهارداشت: این تسهیلات از طریق بانک‌های مسکن و توسعه تعاون در دو بخش مشاغل مستقل و پشتیبان، واگذار می‌شود.

وی افزود: تسهیلات بانک مسکن در بخش مشاغل مستقل و پشتیبان به ترتیب ۹۰ و ۲۷۰ میلیون تومان بوده است که تا کنون تسهیلات طرح‌های تسهیلات مشاغل مستقل به طور کامل معرفی شده است.

رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرضا تصریح کرد: از مجموع اعتبارات بانک توسعه تعاون، ۲۶۰ میلیون تومان در مشاغل مستقل و ۷۸۰ میلیون تومان در مشاغل پشتیبان بوده است.

وی با بیان اینکه امسال سهمیه اشتغال شهرستان ۳ هزار و ۱۰۷ نفر بوده، گفت: تا کنون اطلاعات یکهزار و ۳۷۴ نفر از این افراد در سامانه رصد اشتغال ثبت شده است و تاکنون ۴۴ درصد سهیمه اشتغال شهرضا محقق شده است.

اباذری با اشاره به واگذاری تسهیلات توسعه مشاغل روستایی، خاطرنشان کرد: مجموع اعتبارات شهرستان در این زمینه، ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است که تاکنون هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از این مقدار در قالب طرح‌های مختلف به کارگروه اشتغال استان معرفی شده است.

وی تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل جدید واگذاری تسهیلات توسعه مشاغل روستایی در عرصه‌های پرورش دام سبک، خرید و فروش طلا، خودرو و خرید و ایجاد پایانه‌های فروشگاهی ممنوع است.

رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرضا گفت: دولت دنبال آن است تا اقتصاد روستاها را از اتکا به کشاورزی و دامداری خارج کند، اما باوجود مزایای این طرح، به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها، اجرای آن موفقیت‌آمیز نبوده است.

وی با انتقاد از عملکرد ضعیف شهرستان در اجرای طرح کارورزی، اظهارداشت: با وجود ۵۰۰ واحد صنعتی، حدود ۸ هزار واحد صنفی و بسترهای فراوان فعالیت‌های کشاورزی و دامداری انتظار می‌رفت افراد بیشتری از این طریق مشغول به کار شوند.

اباذری با اشاره به اشتغال ۳۷ نفر در طرح کارورزی در شهرستان شهرضا، افزود: ۶۰۰ نفر از متقاضیان اشتغال برای طرح کارورزی در شهرضا ثبت‌نام کردند اما تعداد اندکی مشغول به کار شدند.

وی با اشاره به سهمیه ۳۰۰ نفری شهرضا در طرح کارورزی، گفت: مشوق‌های بیمه‌ای در این طرح با مشکلاتی مواجه شده است، اما پرداخت حقوق افراد به‌کارگیری شده، همچنان ادامه دارد.

نوسانات ارزی مولدهای خورشیدی را با شکست روبه‌رو کرد

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرضا در ادامه جلسه با بیان اینکه طرح ایجاد نیروگاه خورشیدی در منازل مددجویان کمیته امداد، افزود: در حالی که کمیته امداد امام خمینی(ره) در یکی از طرح‌های اشتغال‌زایی سال گذشته با عنوان «نصب مولدهای خورشیدی در خانه مددجویان» به دنبال کمک به معیشت خانوارهای تحت بود، نوسانات ارزی و شرایط جدید اقتصادی این طرح را با رکود و عدم صرفه اقتصادی روبه‌رو کرده است.

عبدالرزاق میرزایی با بیان اینکه ۵۰ باب از منازل مددجویان کمیته امداد شهرضا برای نصب مولدهای خورشیدی بررسی شد، تصریح کرد: نوسانات ارزی و شرایط اقتصادی جدید منجر به پدید آمدن آثار و تنگناهایی در ادامه طرح مولدهای خورشیدی برای اشتغال مددجویان شد به همین دلیل اجرای آن برای شرکت برق مقرون به صرفه نبود.

وی بیان کرد: به دلیل افزایش قیمت‌ها و نوسانات ارزی، هزینه اجرای طرح مولدهای خورشیدی برای مددجویان افزایش یافته و دیگر برای آنان صرف نمی‌کند تا این مولد را برایشان در منزل نصب کنیم و آن‌ها نیز برق تولید شده را به شرکت برق بفروشند، چراکه مبلغ دریافتی، تکافوی اقساط وام آن‌ها را نمی‌دهد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرضا با بیان اینکه کمیته امداد برای حمایت اشتغال و به کارگیری خانواده‌های تحت حمایت، بسته تشویقی را برای کارآفرینان پیش بینی کرده است، اظهارداشت: در این روش کمیته امداد به صورت پلکانی حق بیمه سهم کارفرمایانی که افراد تحت پوشش این نهاد را استخدام کنند، پرداخت می‌کند.

وی بیان کرد: در این طرح برای سال نخست صد درصد حق بیمه سهم کارفرما، تا سقف ۲۳ درصد حداقل حقوق و در سال دوم ۵۰ درصد حق بیمه سهم کارفرما تا سقف ۲۳ درصد حداقل حقوق اعلامی توسط شورای عالی کار، پرداخت می‌شود.

میرزایی خاطرنشان کرد: ۱۰۰ نفر از مددجویان شهرستان شهرضا برای اشتغال از طریق بسته تشویقی کارفرمایی به کاریابی‌ها معرفی شده‌اند که تاکنون، ۳۹ نفر از این افراد در واحدهای مختلف مشغول به کار شده‌اند.

وی با اشاره اعتبارات اشتغالزایی کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان شهرضا، تصریح کرد: ۸۲ درصد از مجموع ۱۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال اعتبارات بند “ب” تبصره ۱۶ این نهاد در سال جاری، جذب شده است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرضا گفت: این اعتبارات از طریق شش بانک عامل توزیع می‌شود که تاکنون بیشترین میزان از طریق بانک ملی برای ۱۷ طرح به ارزش سه میلیارد و ۱۶۰ میلیون ریال، بانک رفاه برای شش طرح به ارزش ۹۰۰ میلیون ریال و بانک ملت برای ۲۹ طرح به ارزش پنج میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان واگذار شده است.

وی با بیان اینکه میزان اعتبارات کمیته امداد شهرضا از طرح صندوق توسعه روستایی و عشایری ۱۶ میلیارد و ۳۹۷ میلیون ریال بوده است، افزود: تا کنون ۲۲ درصد از این اعتبارات به ارزش ۲۰ هزار و ۱۰۰ میلیون ریال برای ۶۱ طرح، از طریق پست بانک و بانک کشاورزی، جذب شده است.

میرزایی تصریح کرد: از مجموع ۴۳ میلیارد و ۵۹۲ میلیون ریال عتبارات اشتغالزایی کمیته امداد شهرضا، ۹ میلیارد و ۵۹۵ میلیون ریال مربوط به طرح صندوق اشتغال نیازمندان بوده است که تا کنون ۴۵ درصد از این میزان به ارزش پنج میلیارد و ۵۵۰ میلیون ریال به ۲۱ نفر واگذار شده است.

نبود صنایع تبدیلی در شهرضا

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی فرمانداری شهرضا نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت اشتغال، گفت: باید از همه امکانات موجود برای ایجاد اشتغال استفاده شود، ظرفیت‌هایی مانند موقعیت بین‌راهی، وجود آثار و ابنیه تاریخی، تولید محصولات دامی و کشاورزی و صنایع دستی منحصر به فرد در این شهرستان، زمینه اشتغال صدها نفر از افراد جویای کار را در شهرضا فراهم کرده است.

عباس نظام‌الاسلامی افزود: در حالی که اشتغال جوانان، مهمترین اولویت نظام است و دولت طرح‌های مختلفی برای آن تدوین و ابلاغ کرده برخی از میؤولان ادارات شهرضا در این جلسه حضور ندارند باید با جدیت و تلاش بیشتری برای اشتغال در شهرستان قدم برداریم.

وی با بیان اینکه دولت به تنهایی نمی‌تواند همه خدمات را ارائه دهد، بنابراین باید از توان و استعداد بخش خصوصی استفاده شود، افزود: تجربه شهرستان‌هایی که با جدیت در این زمینه عمل کرده‌اند نشان می‌دهد، رفع مشکل اشتغال جوانان به سادگی امکان‌پذیر است به شرطی که با تلاش جهادی برای استفاده از همه امکانات وارد عمل شویم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی فرمانداری شهرضا با بیان اینکه در زمینه اشتغالزایی باید فراتر از شعار عمل کنیم، تصریح کرد: روستاهای گنجینه‌های ارزشمندی برای سرمایه‌گذاری و اشتغال هستند، اما اگر از آنچه در اختیار ماست به خوبی استفاده نکنیم، در آینده حسرت از دست دادن آن‌ها باقی می‌ماند.

وی با تأکید بر ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی و دامدارای در شهرستان شهرضا، تصریح کرد: نبود صنایع تبدیلی در شهرستان شهرضا کشاورزان و دامداران را مجبور به خام‌فروشی کرده است.

انتهای پیام/۲۰۶