فرهنگ و هنر » هنر
کد خبر : 296362
یکشنبه - 23 اردیبهشت 1397 - 15:15
مدرس عکاسی

نمایشگاه «گنجعلی خان» حاصل ۳ شبانه‌روز عکاسی بی‌وقفه است

عکاس و مدرس عکاسی درباره نمایشگاه عکس‌هایش از مجموعه تاریخی گنجعلی‌خان کرمان گفت: این نمایشگاه حاصل سه شبانه‌روز عکاسی پیاپی است و ویرایش و انتخاب عکس‌های یک و ماه نیم زمان برد.

نمایشگاه «گنجعلی خان» حاصل ۳ شبانه‌روز عکاسی بی‌وقفه است

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، همزمان با برگزاری همایش علمی سلطان محمد معمار یزدی در فرهنگستان هنر، نمایشگاه عکسی از مجموعه تاریخی گنجعلی خان کرمان ـ که توسط این معمار فقید طراحی شده ـ برگزار خواهد شد.

«داریوش محمدخانی» عکاس این نمایشگاه درباره جزئیات آن گفت: به پیشنهاد فرهنگستان هنر، عکاسی از مجموعه تاریخی گنجعلی خان کرمان را بر عهده گرفتم و طی سه روز عکاسی به صورت شبانه‌روزی به ثبت تصاویر پرداختم.

وی افزود: در این پروژه، به کمک آقای علی صابری از عکاسان محلی توانستم از تمام ابیه این مکان از جمله بازار، حمام، کاروانسرا، محوطه بازار و مسجد و آب‌انبار گنجعلی‌خان عکاسی کنم و تنها جایی که امکان عکاسی از آن را نیافتم، «ضرابخانه» بود،‌چون نیاز به اخذ مجوز داشت و طی سه روز امکان دریافت آن نبود.

این مدرس عکاسی اضافه کرد: حاصل  ۳ شبانه‌روز عکاسی پیاپی که فقط برای صرف غذا دست از کار می‌کشیدم، ۵۴ گیگابایت عکس خام شد که توسط دوربین کانن ۵D Mark II انجام گرفت.

محمدخانی با بیان اینکه انتخاب و ویرایش عکس‌ها حدود یک ماه و نیم زمان برده است، ادامه داد: مجموعاً ۳۵۰ عکس انتخاب کردم که ۲۰۰ عکس رنی و ۱۵۰ عکس سیاه‌وسفید بود.

وی افزود: فرهنگستان هنر حدود ۱۰۰ عکس از عکس‌های رنگی را برای نمایشگاه برگزید و عکس‌های سیاه‌وسفید را کنار گذاشت، چون رنگ‌های الوان در عکس‌های رنگی بهتر دیده می‌شود.

این عکاس که تاکنون بیش از ۳۰ نمایشگاه انفرادی عکس برگزار کرده است، خاطرنشان کرد: دومین باری است که نمایشگاه عکس‌های رنگی برگزار می‌کنم.

محمدخانی در پاسخ به این پرسش که چرا عکاسان حرفه‌ای به عکس‌های سیاه و سفید علاقه بیشتری نشان می‌دهند، گفت: تصاویر سیاه و سفید یک روح خاصی دارد؛ چون رنگ یک عامل از عناصر بصری است و ممکن است موضوع را تحت‌الشعاع قرار دهد. به همین دلیل عکاسان بزرگ دنیا و حتی عکاسان مشهور کشومان مانند آلفرد یعقوب‌زاده و زنده‌یاد عباس عطار، سیاه و سفید عکاسی می‌کردند.

نمایشگاه عکس مجموعه تاریخی گنجعلی‌خان،‌ ساعت ۱۴ فردا (دوشنبه ۲۴ اردیبهشت)‌ در نگارخانه آینه صبا با حضور استادان و صاحب‌نظران حوزه معماری و ریاست فرهنگستان هنر افتتاح می‌شود.

انتهای پیام/